رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه با بیان اینکه حدود هفت سال است که خبازی‌های کرمانشاه درخواست افزایش قیمت نان را دارند، گفت: تخلفاتی که گاهی درخبازی‌ها صورت می‌گیرد ناشی از منطقی نبودن قیمت نان است.
کد خبر: ۵۳۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵ 02 December 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،اعتضاد علیزاده ، با اشاره به صحبت‌هایی که در خصوص افزایش قیمت نان مطرح شده، اظهار کرد: خبازی‌ها حدود هفت سال است که درخواست بالا رفتن قیمت نان را دارند تا به میزان منطقی و واقعی خود برسد.

وی با بیان اینکه در سال 93 یک بار افزایش قیمت نان اعلام شد، خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت ناشی از گران شدن آرد بود که باعث شد قیمت نان هم بالا برود و نانوایی‌ها در این بین فقط واسطه بودند.

رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه یادآوری کرد: اکنون حدود هفت سال است که قیمت آب، برق، گاز، دستمزد کارگر، وسایل و تجهیزات نانوایی‌ها و ... بالا رفته، اما بهای نان افزایش پیدا نکرده است.

علیزاده از مشکلات اقتصادی فراوانی که برای خبازی‌ها ایجاد شده یاد کرد و ادامه داد: نانوایی‌ها پول گاز خود را هم به سختی پرداخت می‌کنند و پول آرد را قسطی می‌دهند.

وی تاکید کرد: خبازی‌ها هیچ افزایش قیمت غیرمنطقی نمی‌خواهند، بلکه تقاضا دارند همین افزایش هزینه‌های جانبی آنالیز شود و در نهایت به قیمت نان اضافه شود که متاسفانه مسئولین اجازه نمی‌دهند.

رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه گفت: گاهی خبازی‌ها به دلیل این شرایط ممکن است مرتکب تخلفاتی از جمله کم کردن وزن نان، کاهش کیفیت، گرانفروشی و ... شوند که دین گناه آنها بر گردن تصمیم گیرندگان حوزه آرد و نان است.

به گفته این مسئول، با وجود همه این مشکلات میزان تخلف در خبازی‌ها آنطور که گاهی گفته می‌شود، زیاد نیست.نانوایی‌های آزادپز قیمت مصوب ندارند

وی در ادامه به موضوع متفاوت بودن قیمت نان در خبازی‌های آزادپز و یا کم بودن وزن نان در این واحدها اشاره کرد و گفت: برای نانوایی‌های آزادپز هیچ قیمت گذاری و یا وزن مشخص نان در نظر گرفته نشده و همه چیز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه اظهار کرد: در نانوایی‌های آزادپز فقط روی کیفیت و یا بهداشت نان نظارت می‌شود و تعرفه مشخصی برای بهای نان و یا وزن خاص برای نوع نان وجود ندارد.

علیزاده این وضعیت را در مورد خبازی‌های یارانه‌ای(غیرآزادپز) متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: وزن نان و بهای نان در این واحدها تعریف شده و هیچگونه کاهش وزن نان و یا گرانفروشی در این خبازی‌ها پذیرفتنی نیست.

وی تصریح کرد: علاوه بر بازرسان اتحادیه، سایر مراجع نظارتی هم بر فعالیت این خبازی‌ها نظارت دارند و با هرگونه افزایش قیمت خودسرانه و یا کم کردن وزن نان در نانوایی‌های یارانه‌ای برخورد خواهد شد.

به گفته این مسئول، رعایت بهداشت، وزن، قیمت و کیفیت نان، افزودنی‌های نان و ... همه از مواردی است که در خبازی‌ها بررسی می‌شود.خبازی‌ها مثل قارچ سبز می‌شوند

رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه در ادامه از فعالیت 900 خبازی در شهر کرمانشاه خبر داد که 350 مورد آنها آزادپز و مابقی یارانه‌ای است.

علیزاده از وجود تعدادی نانوایی بدون پروانه هم یاد کرد که ساماندهی آنها در دستور کار است و افزود: این واحدها اگر شرایط لازم را داشته باشند به آنها پروانه داده می‌شود و اگر شرایط نداشته باشند باید تعطیل شوند.

وی با بیان اینکه به شدت مازاد واحد نانوایی‌ در کرمانشاه داریم، گفت: هر نانوایی جدیدی که باز می‌شود یا دو نانوایی را به رکود می‌کشد و یا یک نانوایی را تعطیل خواهد کرد.

علیزاده هدرفت و ایجاد ضایعات فراوان نان را نیز از دیگر پیامدهای وجود خبازی‌های مازاد دانست و افزود: در بسیاری از موارد نان روی دست این واحدها می‌ماند و به ضایعات تبدیل می‌شود.

رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه با اشاره به اینکه کرمانشاه تا سه، چهار سال آینده به نانوایی نیاز ندارد، عنوان کرد: اگر قرار باشد کاری انجام شود باید واحدهای خبازی قدیمی را ساماندهی کنیم.

علیزاده گفت: خبازی‌ها هر روز مثل قارچ از گوشه و کنار شهر سر درمی‌آورند که بسیاری از آنها بدون مجوز هستند و تاییدیه‌های لازم را ندارند.

وی با بیان اینکه وجود این نانوایی‌ها به معضلی برای شهر تبدیل شده، از دستگاه‌های مربوطه خواست با قدرت مقابل پدیده بازشدن نانوایی‌های بدون مجوز بایستند. 


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار