مشاور قائم مقام وزیر راه در امور مسکن مهر با تاکید بر اینکه نمره خوب و قابل قبولی به مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب می‌دهیم، گفت: مهندسی به کار رفته در این ساختمان‌ها و حفظ ایستایی آن موجب نجات جان دو هزار نفر شد.
کد خبر: ۵۲۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷ 18 November 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،سیداحمد خادمیان، در خصوص میزان خسارت واحدهای مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب در جریان زلزله 7.3 ریشتری، گفت: همه کارشناسان ساختمان سازی و بخش مسکن به خوبی واقفند که ساختمان‌های مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب ایستایی لازم را داشته و استحکام سقف و ستون‌های آنها حفظ شداست.

وی افزود: آنچه که این میان خسارت دیده دیوارهای میان قابی است که آسیب دیده و ریزش کرده است.

خادمیان تصریح کرد: برای سنجش مقاومت واحدهای مسکن مهر شهر سرپل ذهاب و اینکه این ساختمان‌ها ایستایی لازم را داشتند، کافی است مقایسه ساده‌ای با ساختمان‌های اطراف آن صورت گیرد.

وی افزود: ساختمان های اطراف که تعداد طبقات آنها از تعداد طبقات ساختمان‌های مسکن مهر کمتر هم بوده کاملا تخریب شده‌اند و این درحالیست که ساختمان های بلند مسکن مهر ایستایی خود را حفظ کرده‌اند.

وی با اشاره به بازدید دو روزه خود از واحدهای مسکن مهر در شهرستان سرپل ذهاب، گفت: در سفری که به همراه قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از این واحدها داشتیم از نزدیک مشاهده کردیم که ساختمان‌ها به خوبی ایستایی خود را حفظ کرده و سقف و ستون آن فرونریخته است.

خادمیان تصریح کرد: گزارش‌ها از فوت دو نفر دراین واحدها خبر می‌دهد و اطلاعات ضد و نقیضی که برخی از تعداد کشته های این واحدها اعلام می‌‎کنند، غیرواقعی است.

وی با بیان اینکه 576 واحد مسکن مهر در قسمت جنوبی شهر سرپل ذهاب وجود دارد، گفت: اگر بطور میانگین چهار نفر در این واحدها سکونت داشته باشد، بیش از دو هزار نفر ساکن این واحدهای مسکن مهر هستند که اگر ساختمان‌ها ایستایی خود را حفظ نکرده و فروریخته بودند بیش از دو هزار نفر کشته داشتیم.

خادمیان با اشاره به وجود 200 واحد دیگر مسکن مهر در قسمت شمالی شهر سرپل ذهاب، گفت: آن واحدها خسارت چندانی ندیده است و واحدهای جنوب شهر به این علت آسیب دیده که شکاف زمین در حاشیه رودخانه در جنوب شهر و در کنار واحدهای مسکن مهر بوده است.

مشاور قائم مقام وزیر راه در امور مسکن مهر با بیان اینکه نمره خوبی به واحدهای مسکن مهر سرپل ذهاب می‌دهیم، گفت: زلزله 7.3 ریشتر بوده و این میزان خسارت طبیعی است و باتوجه به ایستایی ساختمان و سقف و ستون های آن نمره خوبی به مسکن مهر می‌دهیم.

وی یادآور شد: بر اساس آیین‌‍ نامه 2800 زمانی ساختمانی دارای سطح عملکرد ایمنی جانی است که اگر خرابی در آن ساختمان بر اثر زلزله قابل توجه باشد، به نسبت میزان خسارت آسیب جانی حداقل بوده، بتوان با احتیاط وارد ساختمان شد و تعمیر ساختمان نیز ممکن باشد.

خادمیان تاکید کرد: مسکن مهر سرپل ذهاب همه این ویژگی‌ها را دارد و مردم هم اکنون در حال تردد در ساختمان هستند و اسباب و اثاثیه خود را جابجا می‌کنند و از طرفی به زودی کار تعمیر واحدها آغاز می‌شود.

وی افزود: در نتیجه با توجه به این موضوع علم مهندسی به کار رفته در مسکن مهر شهر سرپل ذهاب توانست با به حداقل رساندن تلفات، جان حدود دو هزار نفر را نجات دهد.



منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار