رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: مرز سومار می‌تواند بخشی از خلاء ناشی از کاهش صادرات مرز پرویزخان را جبران کند.
کد خبر: ۵۱۲۵۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ 22 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،کیوان کاشفی، از سیر نزولی صادرات استان کرمانشاه به عراق طی یکی، دو سال اخیر یاد کرد و افزود: دلیل این امر تحولات عراق و گسترش دامنه اختلافات بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است.

وی با بیان اینکه عمده کاهش صادرات استان مربوط به کم شدن صادرات مرز "پرویزخان" است، تاکید کرد: این مرز در گذشته سهم 70 درصدی از صادرات استان به عراق را داشت که اخیرا به 40 تا 50 درصد رسیده بود و مابقی صادرات نیز از مرز خسروی، سومار و سایر بازارچه‌های مرزی صورت می‌گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به بسته شدن مرز پرویزخان طی روزهای اخیر، عنوان کرد: بسته شدن مرز پرویزخان تاثیر زیادی بر صادرات استان خواهد داشت و ممکن است کاهش 20 تا 30 درصدی را ایجاد کند.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، بخشی از صادراتی که از مرز پرویزخان انجام می‌شد به سمت مرزهای دیگر مانند سومار و خسروی سوق پیدا می‌کند.

کاشفی یادآوری کرد: البته کاهش صادرات به این معنا نیست که تولیدکنندگان و تجار ما دیگر صادرات ندارند، بلکه صادرات آنها به مرزهای دیگری مانند مهران، شلمچه، چزابه و... منتقل شده است.

سومار بهترین جایگزین پرویزخان

وی مرز "سومار" را بهترین گزینه برای جایگزینی مزیت از دست رفته مرز پرویزخان دانست و عنوان کرد: این مرز روند صادراتی خوبی دارد و حتما باید آن را تقویت کنیم تا بخشی از خلاء مرز پرویزخان را پر کند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در درجه اول رسمی و شدن و سپس تکمیل زیرساخت‌ها از جمله راه دسترسی را نیاز اصلی مرز سومار اعلام کرد و افزود: نباید فراموش کنیم که مرز سومار برخی از زیرساخت‌ها که در مرز پرویزخان وجود داشت از جمله آزمایشگاه مواد غذایی و ...  را ندارد و به علاوه در صادرات سوخت هم خیلی نمی‌توان در مرز سومار کار خاصی انجام داد.

قطر، روسیه و سوریه را دریابیم

کاشفی در ادامه بر لزوم توجه به بازارهای صادراتی دیگر در کنار بازار عراق تاکید کرد و افزود: سه بازار اصلی را شناسایی کرده ایم که می‌توان تمرکز خوبی روی آنها داشت.

وی قطر را از جمله این بازارها دانست که ظرفیت خوبی برای پذیرش مواد غذایی و خصوصا دام زنده  دارد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، با برقرار شدن مجدد صادرات دام زنده شاهدصادرات قابل توجهی از استان کرمانشاه به قطر باشیم.

کاشفی عنوان کرد: بازار دام زنده در کشور قطر وجود دارد و رایزنی‌های مقدماتی هم برای ورود به این بازار انجام شده است.

وی روسیه را بازار دیگری عنوان کرد که به زودی مرکز تجاری ایرانیان در بندر آستاراخان که ورودی کالاهای ایران به روسیه است راه‌اندازی خواهد شد و کرمانشاه نیز چند غرفه در این مرکز خواهد داشت و باید تجار را برای ورود به این بازار هم آماده کنیم.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، روسیه می‌توان شریک تجاری خوبی هم در بعد واردات و هم صادرات باشد.

کاشفی عنوان کرد: بازار سوریه نیز می‌تواند هدف صادراتی دیگر ما باشد که کمیته‌ای برای مبادلات تجاری با این کشور در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شده و مشکلاتی که در حوزه تبادلات اقتصادی با این کشور وجود دارد، شناسایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه این مشکلات باید به سرعت حل و فصل شود، گفت: سوریه می‌تواند برای برخی از اقلام که در آن مشکل داریم از جمله سیمان و لوازم ساختمانی بازار خوبی باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: یکی از مزیت‌هایی که ما برای بازار سوریه داریم نزدیکی مسافت است و از نقطه صفر مرزی کرمانشاه تا دمشق فقط 1050 کیلومتر مسافت زمینی وجود دارد که این فاصله کوتاه می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها شود.

کاشفی افزود: از سفیر سوریه دعوت کردیم و به زودی برای رایزنی‌های اقتصادی به کرمانشاه خواهد آمد.

  20 درصد واحدهای تولیدی استان صادراتی هستند

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اهمیت افزایش سهم واحدهای تولیدی از صادرات استان، ادامه داد: صادرات از مرزهای استان اکنون سه بخش است، یک بخش کالاهای تولیدی خود کرمانشاه که از مرز صادر می‌شوند و این بخش یک سوم سهم دارد، یک بخش کالاهای تولیدی دیگر استان‌ها مانند ملامین، شکلات و شیرینی، میوه و تره‌بار و ... که توسط تجار و بازرگانان کرمانشاه صادر می‌شود که این بخش نیز یک سوم سهم دارد و بخش دیگری کالاهایی که ما در تولید و تجارت آن نقش نداریم.

این مسئول افزود: البته برخی از کالاهای تولیدی استان مانند محصولات پتروشیمی هم هستند که از سایر مرزها و خصوصا بنادرجنوب به خارج از کشور صادر می‌شوند.

کاشفی با بیان اینکه باید صادرات کالاهای تولیدی استان را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: اکنون واحدهای صادراتی حداکثر 20 درصد از کل واحدهای تولیدی استان هستند.

وی با بیان اینکه برخی از واحدها خیلی در بازارهای خارجی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و خیلی در نمایشگاه‌ها شرکت ندارند، گفت: باید با ایجاد مشوق‌هایی این واحدها را برای صادرات بیشتر تشویق کنیم.

  رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه معتقد است، واحدهای تولیدی استان ظرفیت خوبی برای صادرات دارند، اما برخی از آنها نیازمند تغییر تکنولوژی هستند.

کاشفی در پایان از برنامه‌هایی که به مناسبت روز ملی صادرات در نظر گرفته شده هم یاد کرد و ادامه داد: صادرکنندگان استان در قالب شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نشستی با استاندار و مسئولین استان خواهند داشت و مشکلات خود را مطرح می‌کنند.

وی گفت: به علاوه مراسم روز ملی صادرات را نیز به دلیل نزدیکی ایام اربعین به بعد از این ایام یعنی 24 یا 25 آبان موکول کردیم. 
 



منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار