رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: باید در کنار بازار عراق، به بازارهای صادراتی دیگر هم ورود کنیم.
کد خبر: ۵۱۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ 21 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،سید نعمت‌الله حقیقی به مناسبت روز ملی صادرات (29 مهر) ، با اشاره به کاهشی که در صادرات استان کرمانشاه رخ داده، اظهار کرد: اخیرا شاهد کاهش صادرات استان کرمانشاه به کشور عراق هستیم که البته این کاهش فقط مختص به استان کرمانشاه نیست و در کل کشور رخ داده است.

وی دلیل این کاهش را مسائل داخلی کشور عراق و تنشی که بین بخش کردنشین و دولت مرکزی رخ داده اعلام کرد و یادآور شد: در گذشته کالا از بخش کردنشین به سایر بخش‌های عراق می‌رفت، اما اکنون بسیاری از این کالاها مشمول تعرفه شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ادامه داد: اکنون بین اقلیم کردستان و بخش مرکزی ایست‌های گمرکی برقرار شده که در این ایست‌ها عوارض گمرکی بر کالاهایی که بخواهد به بخش مرکزی عراق برود، وضع خواهد شد.

به گفته این مسئول، این تعرفه‌ها هزینه‌های سربار زیادی را به صادرکنندگان تحمیل می‌کند و همین امر باعث کاهش صادرات به عراق شده است.

حقیقی با اشاره به اینکه اخیرا تنش‌های دولت مرکزی و اقلیم کردستان بیشتر شده و حتی منجر به بسته شدن برخی مرزها از جمله مرز "پرویزخان" شده است، تاکید کرد: در چنین شرایطی باید انتظار کاهش بیشتری در صادرات به عراق را داشته باشیم.


وارد بازارهای صادراتی جدید شویم

وی سپس به راهکارهایی که می‌تواند به افزایش صادرات استان کمک کند اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با تدابیری که از قبل اندیشیده شده بود مرز "سومار" در استان بازگشایی شد که اکنون روند صادراتی قابل توجهی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه معتقد است، اگر زیرساخت‌ها و امکانات بیشتری برای مرز سومار در نظر گرفته شود، این مرز می‌تواند بخشی از کاهش صادرات از مرزهای دیگر استان از جمله پرویزخان را جبران کند.

حقیقی با بیان اینکه بازار صادراتی عراق ثبات ندارد و نباید صرفا روی این بازار تمرکز کرد، گفت: باید کشورهای هدف صادراتی دیگری را نیز داشته باشیم که روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، 
هند، کشورهای خاور دور و ... می‌توانند بازارهای خوبی باشند و باید روی آنها کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سوریه نیز می‌تواند بازار صادراتی بسیار خوبی برای ما باشد، خصوصا اگر بازسازی در این کشور آغاز شود ظرفیت صادراتی خوبی خواهد داشت.بخش خصوصی بیشتر پای کار باشد 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه سهم قابل توجهی از ورود به بازارهای صادراتی جدید را مسئولیت بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: دولت می‌تواند زیرساخت‌ها را فراهم کند، اما بار اصلی بر دوش خود بخش خصوصی است.

این مسئول افزود: متاسفانه بخش خصوصی ما عمدتا با روش‌های صادراتی سنتی به بازار کنار دست یعنی بازار عراق اتکا کرده و سراغ بازارهای صادراتی جدید نرفته است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید برای بازارهای جدید صادراتی برنامه داشته باشد، تاکید کرد: شرکت در نمایشگاه کشورهای دیگر می‌تواند برای ورود به بازارهای جدید کمک کند، اما متاسفانه بخش خصوصی ما تمایل چندانی برای حضور در این نمایشگاه‌ها ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه عنوان کرد: البته بخشی از این مشکل ناشی از آن است که یارانه چندانی برای شرکت در نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی داده نمی‌شود که در این بخش دولت باید حمایت بیشتری داشته باشد.

حقیقی گفت: برای ورود به بازارهای صادراتی جدید باید بر اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری هم بیشتر تمرکز کنیم که در این بخش نیز بخش خصوصی باید بیشتر از دولت پای کار باشد.

سهم کالاهای تولیدی استان را از صادرات بیشتر کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم افزایش سهم کالاهای تولیدی خود کرمانشاه از میزان صادرات استان تاکید کرد و افزود: اکنون این سهم نزدیک به 50 درصد و گاهی بیشتر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه یادآوری کرد: کالاهای تولیدی سایر استان‌ها که از مرزهای کرمانشاه صادر می‌شوند را شناسایی کردیم و تلاش می‌کنیم سرمایه‌گذاری‌های جدید استان را به سمت تولید این کالاها سوق دهیم. برای مثال در بخش "ملامین" صادرات خوبی داریم، ولی متاسفانه تولید ملامین در استان نداریم و روی سرمایه‌گذاری در این بخش تمرکز کردیم.

وی معتقد است، علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های جدید، واحدهای کنونی استان هم باید به سمت صادراتی شدن یپش بروند که در این بخش نیز اقداماتی انجام شده است.

به گفته این مسئول، 30 تا 35 واحد صادرات محور در استان شناسایی شده تا بتوان تمرکز بیشتری روی این واحدها برای رونق صادرات داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه عنوان کرد: این واحدها باید تمرکز بیشتری بر بازاریابی و شناخت نیازهای بازار هدف، برندینگ، بسته بندی و ... داشته باشند.

ایجاد هلدینگ برای کمک به صادرات واحدهای کوچک

حقیقی همچنین از پیگیری برای ایجاد هلدینگ‌ها و کنسرسیوم‌های صادراتی در استان خبر داد و گفت: واحدهای SME که کوچک هستند و به صورت انفرادی نمی‌توانند به بازارهای صادراتی وارد شوند می‌تواند از طریق ایجا هلدینگ به عرصه صادرات وارد شوند.

وی معتقد است، ایجاد خوشه‌های صنعتی نیز می‌تواند برای کمک به صادرات واحدهای صنعتی و تولیدی موثر باشد که ایجاد چند خوشه صنعتی نیز در استان پیگیری می‌شود. 



 
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار