عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاح نظام پولی، بانکی و مالیاتی است.
کد خبر: ۵۰۵۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱ 08 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از تسنیم،عبدالرضا مصری  با بیان اینکه اگر سیستم‌ها اصلاح شود امکان اینکه اقتصاد به پویایی خود برسد خیلی دور از دسترس نیست اظهار داشت: در صورتی که سیستم مالیاتی، نظام بانکداری، پولی و مالی و نظام تولید کشور اصلاح شود آن اقتصاد ایده‌آلی که ما به دنبال آن هستیم به طور قطع در کشور ما قابل تحقق است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز نسخه شفابخش اقتصاد را به عنوان اقتصاد مقاومتی داریم گفت: ستون فقرات اقتصاد مقاومت، تولید است اگر تولید انجام شود پول، مالیات، گردش سرمایه انجام می‌شود.

مصری با بیان اینکه ما یک اراده جدی در تمام ساختار حاکمیت کشور می‌خواهیم که همه بپذیرند اقتصاد مقاومتی تنها راه حل مشکلات کنونی کشور است بیان کرد: متأسفانه در شرایط کنونی همه ما ذهنمان در کشور روی آدم‌هاست که چه کسی بالا و ‌پایین رفته و سیستم‌ها را رها کردیم.

وی با بیان اینکه اکنون درآمد حاصل از نفت رابه جای بردن به سمت سرمایه‌گذاری در هزینه‌های جاری مصرف می‌کنند بیان کرد: درآمد نفت متوجه کار سرمایه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر پول نفت را در سرمایه‌گذاری ببرند هم ارزش افزوده آن متعلق به کشور بود، هم جوان ایرانی مشغول به کار می‌شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اقتصاد بدون نفت ممکن است یا نه اظهار داشت: بنده عرض می‌کنم صددرصد ممکن است اما به شروطی، متأسفانه اکنون وزن دولت در اقتصاد سنگین است و دولت حاکم است در حالی که اقتصاد در شرایطی می‌تواند بدون نفت شود که وزن مردم در اقتصاد سنگین شود یعنی قدرت مالی در اختیار مردم قرار بگیرد.

مصری افزود: در سه سال گذشته و ‌قبل آن همین اتفاقات افتاده و اگر آن پول‌هایی که از تولید حاصل شده بود گردش سرمایه در آن اتفاق می‌افتاد این اتفاقات کنونی رخ نمی داد که پدر اقتصاد را درآورده است.

وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته 460 میلیارد تومان نقدینگی به دلیل هزینه‌های جاری دولت داشتیم عنوان کرد: اکنون بیش از 1000 میلیارد تومان نقدینگی داریم یعنی نقدینگی ما در طول دو سه سال گذشته شده دو برابر شده است و این عامل اقتصاد ما را به زمین زده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اکنون گردش سرمایه سریع اتفاق بیافتد تا بیش از این مجبور به اقزایش نقدینگی در کشور نباشیم را افزایش می‌دهیم گفت: اقتصاد بدون نفت در بودجه مقدور است به شرط اینکه چند کار را انجام بدهیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی باید بدانیم اقتصاد تک بعدی نیست افزود: نمایندگان مجلس اعتماد دارند که صندوق توسعه ملی وابستگی بودجه جاری را نسبت به نفت کم می‌کند و‌ نفت را در اقتصاد مردم محور جهت‌دهی می‌کند.

مصری با اشاره به اینکه در این صورت پول به مردم تعلق و شروع به تولید کردن می‌کنند و چرخه اقتصاد شروع به گردش می‌کند عنوان کرد: اگر یک همت عمومی در بین مسئولان و مردم به وجود بیاید برای تحقق اقتصاد مقاومتی و برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور همه باید تلاش کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار