کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه از شناسایی و امحاء حدود 30 هکتار سبزی کاری آلوده در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۵۰۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲ 03 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،بهمن خدادادیان، با اشاره به روند کاهشی کشت سبزی آلوده در کرمانشاه، گفت: خوشبختانه میزان سبزی کاری‌های آلوده از 10 سال پیش تاکنون روند کاهشی داشته و از 680 هکتار به حدود 30 هکتار رسیده است.

وی افزود: طی این سالها با اقداماتی همچون امحاء سبزی‌کاری های آلوده، برگزاری کلاسهای آموزشی و اقدامات فرهنگی و هشدار به کشاورزان در خصوص خطرات انجام این کار و عواقب بهداشتی آن تا حد زیادی از حجم سبزی کاری‌های آلوده کاسته شده است.

خدادادیان با بیان اینکه کشت‌های سبزی آلوده عمدتا متمرکز در اطراف رودخانه قره سو است، گفت: در ابتدای امسال حدود 10 تا یازده هکتار سبزی کاری آلوده در اطراف رودخانه قره سو شناسایی شده که این میزان با حکم قضایی و توسط خود اهالی روستا تخریب شد.

این کارشناس بهداشت افزود: کشت دوم سبزی اواخر تابستان است که اوایل پاییز برداشت می‌شود و در این زمینه نیز حدود شش تا هفت هکتار سبزی‌کاری آلوده شناسایی شد که هفته گذشته با همکاری دستگاه‌های مربوطه و با حضور نیروی انتظامی در منطقه درود فرامان تخریب شد و به برداشت نرسید.

وی تصریح کرد: هم اکنون نیز 10 هکتار سبزی کاری آلوده دیگر شناسایی شده که طی روزهای آینده با حکم قضایی تخریب می‌شود.

خدادایان با بیان اینکه حجم سبزی کاری‌های آلوده امسال حدود 30 هکتار است، گفت: مواردی هم هست که برخی افراد سودجو میان ردیف‌های کشت ذرت و آفتابگردان اقدام به کشت سبزی آلوده می‌کنند که این موارد نیز به دقت در حال بررسی است.

این کارشناس بهداشت اطمینان داد، بیش از 95 درصد سبزی کاریهای آلوده شناسایی و امحاء شده است و سبزی آلوده سر سفره مردم کرمانشاه نرفته است.

وی با اشاره به وجود حدود 25 روستا در حاشیه رودخانه قره‌سو، گفت: برای کشاورزان این روستاها به طور مرتب کلاس‌های آموزشی در زمینه آسیب‌ها و خطرات کشت سبزی‌ آلوده برگزار می‌شود.

خدادادیان با بیان اینکه اقدامات آموزشی و برخوردهای صورت گرفته موجب روند کاهشی کشت سبزی آلوده شده است، گفت: حل این معضل باید ریشه‌ای انجام شود و چاره کار پاکسازی قره‌سو و آبشوران از فاضلاب است.

وی با بیان اینکه دو سوم فاضلاب شهر کرمانشاه بدون تصفیه وارد رودخانه قره سو می‌شود، گفت: با راه اندازی تصفیه خانه شهر کرمانشاه از ورود فاضلاب به رودخانه قره سو پیشگیری شده و نگرانی به جهت سبزی کاری‌های آلوده اطراف رودخانه وجود نخواهد داشت.

خدادادیان با بیان اینکه کارشناسان بهداشت در بحث سلامت مردم هیچ اغماضی نخواهند داشت، گفت: کشاورزان متخلف در زمینه کشت‌های آلوده به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

وی در پایان از تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط از جمله جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و بویژه فرمانداری کرمانشاه جهت همکاری در زمینه امحاء کشت‌های آلوده تقدیر کرد.


 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار