دبیر جشنواره تئاتر استانی کرمانشاه گفت: استقلال انجمن های نمایش گام اول برای توسعه تئاتر استان هاست
کد خبر: ۴۹۷۳۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ 21 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل ازروابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به نقل از ایران تئاتر؛ جشنواره استانی تئاتر کرمانشاه در حالی به پایان می رسد که امسال شهر کرمانشاه از 27 شهریور ماه میزبان گروه های تئاتری این استان بود و بعد از سه روز رقابت به این جشنواره را پایان می دهند.

وی خاطر نشان کرد:ما سال گذشته توانستیم ۵۰ میلیون از شهرداری کمک مالی دریافت کنیم و ۲۱ میلیون تومان جایزه بدهیم که اندازه سه دوره بودجه برگزاری جشنواره استانی تئاتر کرمانشاه بود.

محمدرضا درند رئیس انجمن هنرهای نمایشی کرمانشاه  گفت : امسال 20 گروه داوطلب شرکت در جشنواره بودند که از این میان 2 گروه از حضور در بازبینی ها انصراف دادند. از میان 18 اثر نهایتا 8 گروه برای بخش نهایی برای شرکت در جشنواره انتخاب شدند.

درند ادامه داد: خوشبختانه به دلیل وجود زیر ساخت ها در شهر کرمانشاه در طول سال اجراهای عمومی داریم اما متاسفانه به دلیل نبود اعتبار لازم انسجام درستی در این زمینه نرسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری و شورای شهر کرمانشاه تعامل خوبی دارند ادامه داد: ما توانستیم امکانات خوبی از آنان بگیریم و طی سال های گذشته  چنین اتفاقی در این شهر نیفتاده است. 

وی افزود: این همکاری ها باعث شد تا اتفاق خوبی در جهت حمایت از آثار رخ بدهد و هم برای ساخت پلاتو و هم برگزاری جشنواره های مشارکتی شاهد اتفاقات خوب باشیم.

رئیس جشنواره تئاتر استانی کرمانشاه با بیان این نکته که شهرداری این شهر  قول های مثبتی داده است گفت: دو فضا برای تئاتر توسط شهرداری کرمانشاه در نظر گرفته شده است که به زودی کلنگش خواهد خورد و قرار است تحویل خود انجمن بشوند. حتی فضای تجاری این مراکز قرار است محل درآمدی برای این مجموعه ها باشد. قطعا اجرایی شدن این پروژه ها زمان بر است اما از آنجا که طرح ها به تصویب شورا در آمده است ما پیگیر عملی شدنشان خواهیم بود.

درند با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره استانی به تنهایی نمی تواند باعث توسعه تئاتر شود ادامه داد: بیشترین چیزی که تئاتر را در شهرستان ها توسعه می دهد مشارکت دیگر نهادهاست.

 وی ادامه داد: تئاتر ما دارد از محل نبود بودجه و اعتبار لطمه می خورد وگرنه هنرمندتئاتری و سالن تئاتر داریم اما اعتبار وجود ندارد. ویژگی جشنواره ها وجود همین اعتبار است که تازه همان هم به صورت محدود است. او ادامه داد: ما سعی کرده ایم ابتدا برویم سراغ نهادهایی که اعتبارات و بودجه های فرهنگی دارند، بسیاری از نهادها هزینه های زیادی در عرصه فرهنگ می کنند اما خروجی درستی ندارند. 

وی با اشاره به اهمیت مشارکتی بین سازمانی برای توسعه تئاتر گفت: ما در این راستا به سراغ بهزیستی رفتیم که جشنواره تئاتر منطقه ای برای معلولین دارد و برگزاری آن را به عهده گرفتیم تا به شکل حرفه ای تر برگزار شود.

درند با اشاره اهمیت اجرای عموم در توسعه تئاتر گفت: در آمدزایی و جذب اسپانسر می تواند فصل جدیدی در تئاتر کرمانشاه و شهرستان ها باشد.

وی ادامه داد: ما زیرساخت داریم و اعتبار را در دو بخش تولید و تجهیز می خواهیم، یعنی اعتبار بیشتر برای تولید تئاتری نیاز داریم و اعتبارات محدودتر برای تجهیز سالن هایمان باید در اختیارمان قرار گیرد.

ما در سال گذشته در بین شهرستان ها جایگاه خوبی به دست آوردیم؛ 34 اثر در بخش صحنه ای و 31 اثر خیابانی شد که این به معنای ظرفیت بالای تئاتر کرمانشاه است.

وی با اشاره به اینکه حداقل دوره اجراهای عموم در کرمانشاه 15 شب است گفت: اگر در کرمانشاه توجه لازم به وجود آید  می توانیم در کل سال و به صورت منظم اجراهای عمومی در طول سال داشته باشیم.

او با اشاره به اهمیت فعال بودن پورتال های استانی و انعکاس رسانه ای اخبار تئاتر در توسعه آن گفت: پیش از این پورتال در دست فرد دیگری بود که به دلیل مهاجرت اطلاع مناسبی از اوضاع تئاتر کرمانشاه نداشت اما ما به مناسبت برگزاری جشنواره آن را تحویل گرفتیم و فعال نمودیم تا اخبار جشنواره را به شکل مرتب منعکس کنیم. وی ادامه داد: ویژگی پورتال آگاه شدن استان ها از فعالیت های یکدیگر است.

دبیر جشنواره تئاتر استانی کرمانشاه درباره این دوره جشنواره گفت: امسال استقبال بی نظیری از اجراها داشتند اما ایراد بزرگ این دوره از جشنواره در مسئولیت برگزاری آن بود. 

وی افزود: سال گذشته برگزاری جشنواره بر عهده انجمن بود و ما توانستیم برای برگزاری آن اسپانسر جذب کنیم اما امسال به دلیل اینکه ارشاد مسئول برگزاری بود نمی توانستیم این کار را بکنیم.

وی با انتقاد از شیوه نامه جدید گفت: ما سال گذشته به دلیل اینکه اختیارات کامل در برگزاری جشنواره داشتیم توانستیم 50 میلیون از شهرداری کمک مالی دریافت کنیم و 21 میلیون تومان جایزه بدهیم که اندازه سه دوره بودجه برگزاری جشنواره استانی تئاتر کرمانشاه بود. وی ادامه داد: شورای سیاست گذاری که انجمن در آن اقلیت رای را دارد این تصمیم را گرفته است و به نظر چنین اتفاقی به دلیل عدم تمایل ارشاد برای از دست دادن حس تملکی است که دارد. 

وی افزود: وقتی این تملک اتفاق بیفتد تئاتری های اختیار دار نیستند و افتادن در بروکراسی اداری مانند سمی خواهد بود که برگزاری جشنواره را دچار معضل می کند تا جایی که من برای تحویل گرفتن یک لامپ پروژکتور تا امروز باید درگیر باشم. درحالی که اگر انجمن این کار را بر عهده داشت با یک تماس و چند ساعت زمان این اتفاق امکان پذیر بود.

او با تاکید بر اهمیت استقلال انجمن ها گفت : به نظرم تنها مسئله این دوره از جشنواره همین بود و امیدوارم مثل سال گذشته انجمن ها در برگزاری جشنواره استانی و تصمیمات تئاتری صاحب اختیاری باشند.

وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه مدیرکل هنرهای نمایشی در اختتامیه حضور خواهند داشت و ایشان پیگیر اتفاقات تئاتر استان هستند و ما خدا را شکر می کنیم زمانی در کرمانشاه مشغولیم که فردی مثل ایشان مسئولیت تئاتر را بر عهدده دارند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار