نخستین جشنواره کهن آواهای تنبور که در روستای 'بان زلان سفلی' از توابع بخش گهواره شهرستان دالاهو استان کرمانشاه آغاز شده بود، سه شنبه شب با حضور مسئولان و اساتید موسیقی کشور پایان یافت.
کد خبر: ۴۹۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸ 13 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از  روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه؛ این جشنواره 2 روزه با حضور 70 نفر در بخش تک نوازی و 13 گروه با محوریت تنبور با حضور هنرمندانی از تهران، کرج، همدان، لرستان و شهرستان های استان کرمانشاه برگزار شد.
در روز اول جشنواره و در نوبت صبح شاهد اجرای تکنوازی رده های سنی ب و ج و در نوبت عصر نیز گروه های سیمرغ، سرانه، دالاو، مهرگان، آلابرز، عشاق و خاموش برنامه اجرا کردند.
روز گذشته (سه شنبه) نیز در نوبت صبح اجرای تکنوازی رده سنی الف و اجرای گروه های سی رود و تشار و در نوبت عصر نیز آئین اختتامیه برگزار شد.

از جمله برنامه هایی که در مراسم اختتامیه شاهد آن بودیم افتتاح خانه تنبور در روستای بان زلان سفلی با حضور اساتید سه شنبه شب  برجسته موسیقی کشور بود.

'علیرضا بشی پور'، 'بهزاد مرادی'، 'حیدر کاکی' و 'علی اکبر مرادی' داوران حاضر در این جشنواره بودند.

بنیانگذار خانه تنبور و از اساتید این ساز اصیل ایرانی در حاشیه اختتامه جشنواره کهن آواهای تنبور، حفظ و نگهداری از ساز تنبور را از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره ذکر کرد و گفت: هدف ما استمرار برگزاری این جشنواره در سال های بعد است.

علی اکبر مرادی، نواختن ساز و خواندن مقامات را یکی از اهداف این جشنواره دانست و گفت: تلاش ما نواختن شیوه های درست تنبورنوازی و خواندن مقامات در قالب برگزاری کلاس های آموزشی و برگزاری جشنواره ها است.

وی یادآوری کرد: این جشنواره علاوه بر رقابت، کارگاهی آموزشی برای هنرمندان است که شیوه های درست تنبورنوازی نیز یادآوری می شود.

مرادی، قدمت ساز تنبور را بیش از هفت هزار سال دانست و گفت: تنبور قدیمی ترین سازی است که در دنیا نواخته شده و همه باید تلاش کنیم که حفظ شود.

از جمله برنامه های اجرا شده در مراسم اختتامیه اجرای 2 قطعه موسیقی توسط استاد شهرام ناظری و همچنین تجلیل از برگزیدگان جشنواره کهن آواهای تنبور با اهدای لوح و جایزه بود.

بزرگان موسیقی کشور از جمله شهرام ناظری، کیهان کلهر، حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، علی اکبرشکارچی و علی اکبر مرادی و همچنین جمعی از مسئولان استان مانند یوسف شاه حسینی معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه و حجت الاسلام رحیمی جعفری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم اختتامیه جشنواره کهن آواهای تنبور حضور داشتند.

روستای بان زلان سفلی با جمعیتی در حدود 200 تن از توابع بخش گهواره در حدود 100 کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده است
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار