رییس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشدار داد: افراد در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی بعد از عید قربان، با توجه به بحث بیماری "تب کریمه کنگو" بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.
کد خبر: ۴۸۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵ 01 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،حمید خسروی ، گفت: توصیه اکید ما این است که با توجه به بحث "تب کریمه کنگو" مردم حتما گوشت و گوسفند قربانی خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

وی افزود: در گام بعدی افرادی که ذبح دام را برعهده دارند باید از دستکش و عینک جهت ممانعت از تماس با گوشت، خونآبه و ترشحات بدن دام استفاده کنند.

خسروی تصریح کرد: افرادی که گوشت دام را خُرد می‌کنند، بویژه خانم های خانه دار نیز باید حتما از دستکش جهت این کار استفاده کنند.

وی افزود: بعد از آماده‌سازی گوشت، باید آن را به مدت حداقل 24 ساعت در دمای یخچال نگه داشت، زیرا طی این مدت حتی اگر ویروس تب کریمه کنگو در گوشت باشد از بین می‌رود و افراد می توانند با خیال راحت از گوشت استفاده کنند.

خسروی با بیان اینکه عمده افردا اقدام به کباب کردن گوشت می‌کنند، گفت: در کباب کردن این احتمال است که گوشت خوب مغزپخت نشده باشد و مغز آن خام بماند و این کار احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد.

وی افزود: کباب کردن بویژه در مورد جگر گوسفند خطرناک است، زیرا جگر گوسفند حاوی بیشترین حجم خون و تعداد ویروس و یا میکروب است و در کباب کردن آن نیز آن طور که باید مغز پخت نمی‌شود و احتمال ابتلا به بیماری از طریق جگر کباب شده بیشتر است.

رییس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: توصیه ما استفاده از گوشت بصورت آب‌پز است، زیرا در اینصورت اگر میکروب یا ویروسی در گوشت باشد از بین می‌رود.

خسروی با بیان اینکه "تب کریمه کنگو" بیماری خطرناک با مرگ و میر بالاست، گفت: بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری است و افراد می‌توانند به سادگی با رعایت این نکات بهداشتی، بویژه نگهداری 24 ساعته گوشت در یخچال از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه علائم اولیه بیماری شبیه سرماخوردگی است و این امر موجب می‌شود بسیاری افراد دچار اشتباه شده و با تصور اینکه سرماخورده‌اند، به پزشک مراجعه نکنند.

خسروی افزود: همین مراجعه دیرهنگام موجب سخت شدن روند درمان بیماری و در برخی موارد مرگ بیمار می‌شود.

این مسئول در همین راستا توصیه کرد: افراد حتما بعد از مصرف گوشت یا تماس با گوشت دام و یا کنه روی بدن دام، درصورت مشاهده علائم سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کرده و به پزشک بگویند که گوشت مصرف کرده و یا با دام تماس داشته‌اند.

وی افزود: با توجه به افزایش موارد قربانی و تماس با دام در روز عید قربان، از همه افراد می‌خواهیم در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی بعد از عید قربان حتما به پزشک مراجعه کنند و سابقه تماس خود با دام و یا خوردن گوشت دام را بیان کنند.



 
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار