جان کلام آنکه بهتر است چشم ها را شست و جوری دیگر دید. باید اختلافات شخصی و جناحی را کنار گذاشت و همه با هم و با استفاده از تمامی امکانات و ظرفیت ها در مسیر توسعه ایلام گام برداشت.
کد خبر: ۴۶۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ 30 July 2017

به گزارش تابناک ایلام ،بدنبال انتشار انتقادات مطروحه در خصوص عملکرد دستگاه اجرایی استان وشخص استاندار ایلام ،بخشی از اقدامات صورت گرفته در طول این دوره در راستای اقناع منتقدین و تنویر افکار عمومی ،بشرح ذیل  منتشر  شد:
قسمت اول
حدود چهار سالی هست که سکان اجرایی این دیار به دست یک ایلامی خوشنام افتاده است. فردی که در این سرزمین از یک پیشینه درخشان برخوردار است، امروز مهندس مروارید سکاندار اجرایی در دیاری است که به سرزمین طلوع آفتاب مشهور است. درستش هم همین است، ایلام می بایست به دست ایلامیان ساخته شود. خیلی ساده بگویم کارهای زیادی شروع شده است و برخی از آنها پایان یافته است و برخی نیمه تمام. انتظار است در ادامه راه با اتمام کارهای ارزنده ای که امید توسعه را در دل ایلامیان زنده کرده است شاهد از بین رفتن محرومیت در این سرزمین مقدس باشیم. در حالیکه همه منتظر هستند دولت دوازدهم  شروع بکار کند، حاشیه های دولت زودتر از خود دولت کار خود را آغاز کرده است. این روزها به انحاء مختلف انتقاداتی از دولتمردان در حوزه های مختلف ابراز می شود. قاعدتا بعد از هر انتخاباتی می بایست با اتمام رقابتها شاهد پایان یافتن منازعات و بجای آن آغاز رفاقت ها باشیم. اما گویا این قصه سر دراز دارد به حدی که فرسنگ ها دور تر از پایتحت اینجا در ایلام نیز دولتمردان از تیررس انتقادات در امان نیستند! البته نقد منصفانه را باید قدر دانست و فضا را برای این فرایند سازنده آماده کرد، از طرفی هم بایست مواظب بود کسانی به اسم نقد دست به تخریب نزنند! اما چیزی که در برخی از نقدها به چشم می خورد بیشتر کلی گویی است. اینکه آنها بطور مشخص به چه چیزی نقد دارند، انگیزه نقدشان چی هست، اصلا نقد کننده از چه جایگاهی دارد نقد می کند، مرجع نقد آنها چه چیزی هست و ... اینها همه سئوال هایی هست که در ارتباط با عده ای قلیل از منتقدان مهندس مروارید استاندار امروز ایلام اذهان عمومی را به خود جلب کرده است. بطور کلی اگر قرار باشد عملکرد کسی را مورد بررسی قرار بدهیم بایستی در قالب آمار و مستندات توسط بخش های مختلف ارائه گردد.

ایلام در مسیر توسعه است، در این مسیر سنگ برتاب نکنیم!

درحالیکه بیش از 3 دهه رتبه بیکاری استان ایلام در ردیف اول تا سوم کشور بوده است استقرار دولت تدبیر و امید و با حضور مهندس مروارید در سکان اجرایی استان به این وضعیت پایان می دهد و رتبه بیکاری را از اول کشور 18 پله بهبود می بخشد که این مهم در تاریخ مبارزه با معضل بیکاری امری بی نظیر قلمداد می شود. اهتمام جدی دولت تدبیر و امید در جهت توسعه ایلام مادامی رنگ و بوی واقعیت به خود می گیرد که یک ایلامی جهادگر و از جنس همین مردم سکان اجرایی دولت در این دیار را به دست می گیرد تا در فصل اعتدال زنگ ها برای توسعه ایلام به صدا درآید. بیش از 30 واحد صنعتی کاملا تعطیل که بعضا بیش از 13 سال تعطیل شده بودند، به یکباره فعال شدند که از جمله آنها گچ ماربره و ... که لیست آنها در سازمان صنعت و معدن موجود است. در حوزه عمرانی شاهد شتاب گرفتن پیشرفت فیزیکی پروژه ها از پیشرفت مالی آنها بودیم که دلیل آن گشایش و تنوع در ابزارهای متنوع مالی در استان با استفاده از ردیف های بودجه ای/ استفاده از ماده 56 فاینانس داخلی/ اوراق مشارکت/ اسناد خزانه/ صندوق توسعه ملی و ... بود که این مهم در تاریخ ایلام یک حرکت بی نظیر بشمار می رود. تا پیش از حضور مهندس مروارید تنها منبع مالی اعداد موجود در ردیف های بودجه ای بودند که ناچیز و بعضا با تخصیص اندک بود. البته این اهتمام و تنوع، ابتکار عمل را می توان در همه حوزه ها به نظاره نشست. با این مقدمه در مجال پیش رو سعی شده است به سئوالات مطرح شده توسط یکی از منتقدان محترم بنام آقای جاور بصورت مستدل و واقع بینانه پاسخ داده شود؛
 لازم به ذکر است که دولت تدبیر و امید همواره خود را پاسخگوی مردم می داند و از انتقاد منصفانه استقبال می کند. از این رو در ادامه پاسخ های ذیل در بحث و گفتگو با مسئولان ذی ربط تهیه و در جهت تنویر افکار عمومی ارائه می گردد؛

 قسمت دوم
 لازم به ذکر است که دولت تدبیر و امید همواره خود را پاسخگوی مردم می داند و از انتقاد منصفانه استقبال می کند. از این رو در ادامه پاسخ های ذیل در بحث و گفتگو با مسئولان ذی ربط تهیه و در جهت تنویر افکار عمومی ارائه می گردد؛
1. منطقه ویژه مهران که در زمان دولت قبل تصویب شده چه اقداماتی در راستای توسعه زیرساختهایش بوجود آمده؟ و چند سرمایه‌گذار در این منطقه ویژه سرمایه‌گذاری کرده اند؟
 با آنکه منطقه ویژه مهران در دولت قبل تصویب شده بود اما نه طرح جامع تفضیلی داشت و نه ارکان آن معلوم بود. باید توجه داشت که منطقه ویژه خصوصی است و تهیه زیرساخت آن از بودجه عمومی امکان پذیر نیست و لذا در در دوران مهندس مروارید ارکان مدیریتی آن شخصی گردید و طرح های جامع و تفضیلی آن تهیه و تصویب گردید. از این رو با اعتماد و اتکا به نیروهای بومی کار اجرایی زیرساخت ها و آماده سازی به شرکت عمران و توسعه واگذار گردید هرچند درعمل به دلیل عدم توان مالی شرکت مربوطه تداوم آن امکان پذیر نبود (درصورتیکه به شرکت های استان واگذار نمی گردید قطعا این شائبه پیش می آمد که چرا کار را به افراد خارج از استان واگذار گردیده است). درنتیجه کار هیات مدیره جدید در سازمان همیاری تداوم یافت و با روش های مختلف مالی با سرمایه‌گذاران کار تجهیز زیرساخت هادر حال انجام است و اکنون 20 شرکت مجوز فعالیت گرفته است. مشابه این منطقه ویژه می توان به منطقه ویژه اسلام آباد غرب و قصر شیرین کرمانشاه اشاره کرد که در مسیر ایلام به کرمانشاه قرار دارد. این منطقه همزمان با مهران تصویب گردید و لیکن به مراتب عقب تر از مهران و خالی از واحد تولیدی است. بخش از عملیات زیربنایی منطقه ویژه توسط شرکت پیمانکار سیمره در حال اجراست و اعتبار 70 میلیاردی برای تامین آب و برق آن در سال جاری در نظر گرفته شده است.
✳️قسمت سوم
 در مجال پیش رو سعی شده است به سئوالات مطرح شده توسط یکی از منتقدان محترم بصورت مستدل و واقع بینانه پاسخ داده شود؛
لازم به ذکر است که دولت تدبیر و امید همواره خود را پاسخگوی مردم می داند و از انتقاد منصفانه استقبال می کند. از این رو در ادامه پاسخ های ذیل در بحث و گفتگو با مسئولان ذی ربط تهیه و در جهت تنویر افکار عمومی ارائه می گردد؛
...
2. شرکت عمران توسعه ایلام که با حمایت آقای استاندار تمام زمینهای منطقه مهران را به مالکیت خود در آورد و نزدیک به 20 هکتار از آن را تا حالا فروخته چه اقداماتی در خصوص توسعه مهران انجام داده است؟
 شرکت توسعه و عمران حتی یک متر نیز از زمین های مذکور راتصاحب نکرده است که این موضوع به راحتی از اداره ثبت و اسناد قابل پیگیری است. هرچند شرکت توسعه و عمران بابت فعالیت های انجام شده در دوران مشارکت هزینه هایی را متحمل و تسویه آنها با منطقه ویژه در حال تعیین تکلیف است.
3. مدت زمان پروژه جاده کربلا چند سال بوده و میزان بودجه آن چقدر بر آورد شده و تا حالا چه مبلغی هزینه شده؟
 در خصوص جاده کربلا باید اشاره کرد در طول تاریخ ایلام تا قبل از حضور مهندس مروارید حدود 40 کیلومتر مسیر چهار باند و بزرگراه وجود داشته است. این در حالی است که در این مدت کوتاه این میزان به 140 کیلومتر افزایش یافته است. به عبارتی دولت تدبیر و امید در استان ایلام به همت مهندس مروارید استاندار محترم ایلام توانسته است بیش از 3 و نیم برابر میزان عملکرد دولت های گذشته و بطور کل در طول تاریخ استان تاقبل از دولت یازدهم بزرگراه ایجاد کند که این یک رکورد استثنایی در بحثی به مهمی چون زیرساخت راه که جزو هزینه بردارترین زیرساخت ها محسوب می شود. و البته 240 کیلومتر بزرگراه نیز در دست اقدام و در دست پیمانکار است که با مقدار موجود انشاءالله طول بزرگراه استان به بیش از 420 کیلومتر خواهد رسید. اگر این پروژه صرفا با ارقام بودجه سالانه می خواست انجام شود که با روندی که سالانه بین 2 تا 4 میلیارد تومان اعتبار داشت فقط مسیر کرمانشاه تا مهران آن هم با تخصیص کامل .... 255 سال به طول می انجامید! برای اثبات این موضوع می توانید به قانون بودجه سال های مختلف مراجعه و اعداد و ارقام را مشاهده کنید. لذا در این مدت به کمک فاینانس داخلی (ماده 56) اعتبارات اسناد خزانه و .... تامین مالی انجام و بخش عمده ای از این مسیر بصورت چهار باند درآمده و مابقی نیز به سرعت در حال انجام است.

✳️ قسمت چهارم
در مجال پیش رو سعی شده است به سئوالات مطرح شده توسط یکی از منتقدان محترم بصورت مستدل و واقع بینانه پاسخ داده شود؛
 لازم به ذکر است که دولت تدبیر و امید همواره خود را پاسخگوی مردم می داند و از انتقاد منصفانه استقبال می کند. از این رو در ادامه پاسخ های ذیل در بحث و گفتگو با مسئولان ذی ربط تهیه و در جهت تنویر افکار عمومی ارائه می گردد؛
4. چرا برای چهار بانده کردن جاده دهلران اندیمشک علیرغم عقد قرارداد بین شرکت نفت و سازمان راه و شهرسازی هیچ تلاشی نکردید و همچنان این پروژه در گیرودار قراردادهای قطعه ای گرفتار است؟
 در خصوص مسیر مهران تا اندیمشک نیز باید گفت که از محل فاینانس داخلی 525 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز پیش بینی و در 3 قطعه در حال مطالعه بوده و به زودی وارد اجرا خواهد شد. هرچند مسیر اندیمشک تا دهلران نیز از منابع مختلف بودجه ای و نفت در حال اجراست. بگونه ای که از 120 کیلومتر دهلران تا اندیمشک حدود 90 کیلومتر در حوزه ایلام است و از این میزان 30 کیلومتر مطالعه و مابقی شده در حال مطالعه است. از 30 کیلومتر مطالعه شده 13 کیلومتر در مرحله آسفالت و مابقی در حال انتخاب پیمانکار است.
5. علت عدم عقد قرارداد با شرکت اویل روسیه چه بود وچرا با شرکت دست چندم دیگری از روسیه مذاکره شد که توسط وزارت نفت تأیید نشد چه بود؟
در حوزه نفت مدیریت استان هرچند بشدت دنبال تعیین تکلیف پروژه های نفتی است اما هیچ دخل و تصرفی در واگذاری پروژه ها ندارد و تشخیص فاینانس و مجری پروژه بر عهده وزارت نفت و مبتنی بر قواعد مالی موجود است. پرواضح است که بعد از سال ها در حوزه آذر مهران به 30 هزار بشکه استحصال نفت رسیده ایم و به سرعت در حال افزایش تا سقف 150 هزار بشکه در روز هستیم. در دهلران 3100 NGL واگذار شده و پیشرفت قابل توجهی داشته است. و پتروشیمی بعد از سال ها تعیین تکلیف و مدیریت جدید آن مشخص و توسط شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی وزارت نفت در حال تکمیل و مطالعه و اجراست. نمود این فعالیت ها در سهم اعتبارات بودجه ای استان از محل نفت بیش از 2 برابر است.

✳️ قسمت پنجم
در مجال پیش رو سعی شده است به سئوالات مطرح شده توسط یکی از منتقدان محترم بصورت مستدل و واقع بینانه پاسخ داده شود؛
6. چرا سامانه گرم سیری از مقدار اولیه ای که برای استان ایلام در نظر گرفته شد تقلیل پیدا کرد و شما بعنوان استاندار چه اقداماتی برای تصویب همان میزان اولیه انجام دادید؟(که البته هیچ تلاشی انجام نشد)
 اما سامانه گرمسیری. اینکه در حوزه سامانه گرمسیری و حوزه آب و خاک اقداماتی انجام نشده است بسیار عجیب و دور از انصاف است! تا قبل از حضور مهندس مروارید حتی مطالعات ژئوتکنیک در حوزه ایلام انجام نشده بود چه برسد به اجرا؟! در آن زمان مجری فعالیت و اجرای پروژه آب منطقه ای کرمانشاه بوده و هیچ اراده و انگیزه ای برای تداوم پروژه و تامین آب در حوزه ایلام آن هم تا انتهای خط موسیان وجود نداشت. با پیگیری های مختلف مهندس مروارید چند اتفاق مهم و بی نظیر در این وادی افتاد؛
اول، اداره پروژه از آب منطقه ای کرمانشاه به وزارت نیرو (آب نیرو) واگذار و نفوذ ایلام در پروژه افزایش یافت.
دوم، تمام مطالعات مسیر یابی اجرا و عملا اجرای پروژه وارد ایلام گردید.
سوم، با پیگیری های جدی بطور همزمان با اجرای خط اصلی شبکه های فرعی مسیر ....
چهارم، در پی ایجاد بهانه شور بودن آب چنگوله و عدم تداوم آن تا دهلران جلسات متعدد و پیگیری های متعدد نتیجه داد و برای ضمانت اجرای کار قطعه دهلران به مهران بر عکس از انتهای خط یعنی از دهلران به سمت مهران و همزمان با اجرای شبکه آبیاری آغاز و در حال اجراست. پرواضح است که این اقدامات توسط هر مسئول عادی قابل تحقق نیست جز باشناخت وارده و تسلطی که جناب مهندس مروارید استاندار محترم ایلام در حوزه آب و خاک داشته اند. نتیجه سامانه گرمسیری، مهار آب های مرزی، اتمام برخی سدها و تسریع در اجرای مابقی سدها، افزایش اراضی آبی استان از 70 هزار هکتار به بیش از 170 هزار هکتار است. به سخن دیگر در طول تاریخ استان ایلام 70 هزار  هکتار از 340 هزار اراضی قابل کشت آبی بوده اند این در حالیست که به همت مروارید استاندار محترم ایلام در این چند سال اراضی آبی استان 2 و نیم برابر افزایش یافته است.  در کنار این طرح ها اتمام پروژه های کوچک تامین آب و شروع برخی دیگر نیز قابل توجه است و از این محل بیش از 20 هزار هکتار به اراضی آبی افزوده شده است.
7. کرمانشاه با مرز مشترک کمش با عراق شش بازارچه مرزی دارد چرا شما برای بازگشایی مرز چیلات هیچ تلاشی نکردید علیرغم اینکه در شورای امنیت ملی تصویب شده  بود؟
 اینکه چرا کرمانشاه شش بازارچه مرزی دارد و برای چیلات اقدامی نشده است قابل تامل است!
اولا ایلام با یک بازارچه مهران 40 درصد از صادرات به عراق را انجام می دهد(مراجعه شود به مرکز آمار گمرکات کشور).
ثانیا، ملاحظات طرف مقابل ما متفاوت است.  در کرمانشاه با منطقه اقلیم کردستان هم مرز هستند که شرایط متفاوتی دارند. مضافا اینکه اخیرا در تمام رسانه ها نیز اعلام و منتشر گردید که 2 مرز چیلات و چنگوله تصویب و برای اجرا ابلاغ گردیده اند. هرچند طرف عراقی در منطقه میسان عراق اراده ای جدی برای همکاری در فعال نمودن چیلات ندارد. اما آنچه حسن نیت مسئولان استان و کشور ایران است تصویب رسمی این مرز و فراهم نمودن برخی زیرساخت ها از جمله تسطیع، تامین برق و آسفالت مسیر است. از طرفی ادامه مسیر به رایزنی های غیر دولتی و بازرگانی تجار و پیگیری داخلی عراق برمی گردد که البته آن هم در حال انجام است.

....✳️ قسمت ششم و پایانی
 لازم به ذکر است که دولت تدبیر و امید همواره خود را پاسخگوی مردم می داند و از انتقاد منصفانه استقبال می کند. از این رو در ادامه پاسخ های ذیل در جواب سئوالات یکی از منتقدان محترم در بحث و گفتگو با مسئولان ذی ربط تهیه و در جهت تنویر افکار عمومی ارائه می گردد؛
8. وبسیاری از موارد دیگر مانند تونل کبیرکوه، تونل قلاجه،توسعه میدان نفتی آذر،دو نیروگاه 500مگاواتی دهلران و مهران و......
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار