وزیر نیروخبر داد:
وزیر نیرو گفت:طی این چهار سال ودر هر سال یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون مترمکعب ظرفیت تنظیم آب در سدها ایجاد شده که این عدد ۲.۲ برابر سالهای قبل از انقلاب و ۱.۵ برابر سالهای پس از انقلاب است.
کد خبر: ۴۶۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱ 25 July 2017
به گزارش خبرنگارخبرگزاری تابناک، حمید چیت چیان در آیین آبگیری دو سد زمکان و جامیشان استان کرمانشاه که امروز(سوم مرداد) با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، افزود: مجموع ظرفیت تنظیم و استحصال آب سدهایی که در ۲۰ سال قبل از انقلاب ساخته شده چهار میلیارد و ۶۹ میلیون مترمکعب و سدهایی که از اول انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم ساخته شده ۱۹ میلیارد و ۱۶۸ میلیون مترمکعب بوده است.

وی خاطر نشان کرد:با احتساب دو سد زمکان و جامیشان در مجموع ۳۴ سد در دولت یازدهم آبگیری یا افتتاح شده است ومجموع ظرفیتی که این ۳۴ سد تنظیم و استحصال می کند، معادل چهار میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب در سال است.

چیت چیان تصریح کرد: البته سختی کار سد سازی هرچقدر رو به جلو برویم بیشتر شده و‌ظرفیت تنظیم آب سدها کم می شود و دیگر مانند گذشته نمی توان سدی مانند دز با ظرفیت سه میلیارد مترمکعب و یا یا سد کرخه با ظرفیت استحصال پنج میلیارد مترمکعب را به راحتی احداث کرد.

وزیر نیرو اظهار داشت: ۱۴۰ طرح سدسازی در دست اقدام  است وکار خوبی که در دولت یازدهم انجام دادیم این بود که بر اساس اولویت، معیارهای اقتصادی، محیط زیستی و... ۵۰ سد را کنار گذاشتیم و منابعی که در اختیار داشتیم را به مابقی سدها تزریق کردیم تا سریع تر به نتیجه برسند و اگر این هوشمندی نبود نمی توانستیم پیشرفت مناسبی داشته باشیم.

وی  گفت:در کشوربا کمبود آب مواجه هستیم و در ۱۰ سال اخیر هرگز میزان بارندگی کشور به میانگین متوسط نرسیده و این یعنی شرایط سختی در حوزه منابع آب داریم.

وی ابراز داشت: برای مدیریت منابع آب اعتبارات خوبی خصوصا در استان های غرب کشور در نظر گرفته شده و خوشبختانه مقام معظم رهبری هم با درایتی که داشتند با تخصیص هشت میلیارد دلار منابع از صندوق توسعه ملی به این طرح ها موافقت کردند که صفحه ای جدید در طرح های آبی کشور بود.

وی سپس به دو سد زمکان و‌ جامیشان که امروز در کرمانشاه آبگیری شد اشاره داشت و افزود: در این چهار سال پنج سد را در کرمانشاه آبگیری کردیم که چهار سد جامیشان، زمکان، تنگ حمام و دایک گیلانغرب توسط شرکت آب منطقه ای و سد داریان توسط شرکت آب نیرو اجرا شد و اعتباراتی که با احتساب سامانه گرمسیری برای طرح های آبی کرمانشاه از سال ۹۳ تاکنون هزینه شده ۳۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وزیر نیرو افزود: ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز تا نیمه اول سال ۹۷ برای طرح های آبی کرمانشاه هزینه خواهد شد.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار