مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه گفت که تسهیلات 200 میلیون دلاری 'بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا' برای طرح فاضلاب کرمانشاه تا شهریور نهایی می شود.
کد خبر: ۴۵۴۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴ 06 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایرنا،علیرضا تخت شاهی ، از طرح فاضلاب کرمانشاه، ساماندهی آبشوران، کلکتور خط انتقال، ایستگاه های پمپاژ و ارتقای وضعیت موجود شبکه به عنوان مهمترین طرح های آبفای استان کرمانشاه نام برد.

او درباره تسهیلاتی که قرار است 'بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا' به طرح فاضلاب کرمانشاه اختصاص دهد، گفت: این بانک آسیایی تاکنون هیچ تسهیلاتی به کشورمان نداده اما خوشبختانه کرمانشاه اولویت اول کشور برای دریافت وام از این بانک است و اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد تا شهریور ماه امسال پرداخت وام نهایی می شود.

بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا یک مؤسسه مالی بین‌المللی است که به پیشنهاد چین با هدف توسعه چند جانبه و تأمین مالی طرح‌های زیربنایی آسیا تأسیس شده و ایران یکی از سهامداران و اعضای هیات مؤسس آن است.

به گفته تخت شاهی 'کل مبلغ وام 230 میلیون دلار است که 30 میلیون دلار آن آورده دولت جمهوری اسلامی و 200 میلیون دلار دیگر اصل وام است که البته طی یک ساز و کار بسیار سخت و دقیق پرداخت می‌شود.'

او تاکید کرد: بانک های جهانی در پرداخت تسهیلات بسیار دقیق و منظم عمل می‌کنند و یک رویه سخت دارند؛ با این حال تاکنون مقدمات مورد نظر این بانک انجام و گزارش زیست محیطی طرح فاضلاب کرمانشاه تایید شده است.

** خبری از بودجه 75 میلیاردی نشده
آنچنان که مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمانشاه عنوان کرد، مسئولان این شرکت طی ماه‌های اخیر با جدیت پیگیر دریافت تسهیلات برای طرح فاضلاب کرمانشاه بوده اند و با مقامات کشوری رایزنی‌های مستمر داشته اند.

محمدباقر نوبخت، ‌رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر آذر 95 خود به کرمانشاه وعده داد که مبلغ 750 میلیارد ریال را به جداسازی فاضلاب شهری از رودخانه های قره سو و 
آبشوران و هدایت فاضلاب به تصفیه خانه شهر اختصاص دهد.

تخت شاهی در این باره گفت: تاکنون اقدامی برای پرداخت این 750 میلیارد ریال نشده است و در همین راستا استاندار کرمانشاه به معاونت عمرانی استانداری و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تکلیف کرده که تمام وعده‌هایی را که در سفر رئیس‌ جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان کرمانشاه داده شده، پیگیری کنند.

مدیرعامل آبفای استان کرمانشاه پیش‌تر هم گفته بود که اگر تسهیلات 200 میلیون دلاری بانک آسیایی پرداخت شود، یک انقلاب در زمینه فاضلاب کرمانشاه رخ می دهد.
به گفته او ساخت تصفیه‌خانه شهر، 'سه تا پنج ساله' به نتیجه می رسد.

** فاضلاب رها شده شهر یک میلیونی!

در هر شبانه ‌روز حدود 145 هزار متر مکعب فاضلاب در شهر کرمانشاه تولید می‌شود که تنها بخش کمی از آن تصفیه می شود و بقیه بدون طی مراحل کامل تصفیه در رودخانه‌های شهر تخلیه می‌شود.

اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه خرداد 96 گفت: سیستم جمع آوری فاضلاب شهر کرمانشاه یک سوم فاضلاب این شهر را تصفیه می کند که آن نیز مشکلاتی دارد.

هم اکنون رودخانه های آبشوران و قره سو در شهر کرمانشاه به کانال های روباز فاضلاب تبدیل شده اند و فاضلاب 500 تا 600 هزار نفر از مردم شهر در آن ها تخلیه می شود.

رودخانه آبشوران از سراب قنبر در جنوب شهر سرچشمه می گیرد و بعد از گذر از محله های مختلف کرمانشاه به رودخانه قره سو می ریزد.

آب این رودخانه در فضای شهر جاری است و در زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار