با پیشنهاد نماینده مردم ایلام اجرایی می شود؛
دکتر جلال میرزایی نماینده حوزه شمالی استان در جلسه با وزیر نیرو، طرح انتقال آب از سد سیمره به سایر نقاط استان مشابه طرح سامانه گرمسیری را پیشنهاد نمود که مورد استقبال وزیر قرار گرفت.
کد خبر: ۴۵۳۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱ 04 July 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ یکی از موضوعاتی که در طول سال های اخیر فکر مسئولین و برنامه ریزان کشور و استان را به خود مشغول کرده است مقوله توسعه و کاهش نرخ بیکاری در استان مرزی ایلام است.
 
به هر حال باید بپذیریم که استان ایلام از مزیت های فراوانی در حوزه های اقتصادی نظیر نفت و گاز، بازارچه مرزی و کشاورزی برخوردار است که در صورت توجه و سرمایه گذاری ویژه بر روی هر کدام از حوزه های فوق ولو به صورت جداگانه می توان به موضوع توسعه استان و نیل به اهداف ترسیم شده در حوزه اشتغال و پیشرفت امیدوار شد.
 
با این حال در سالیان اخیر گام های متنوعی به منظور برون رفت استان از محرومیت برداشته شده و سرمایه گذاری هایی در حوزه های مختلف نفت و گاز و کشاورزی صورت گرفته اما به دلیل بی توجهی ها و عدم برنامه ریزی دقیق و دلسوزانه تا کنون این طرح ها تحقق نیافته و استان در محرومیت تحمیلی غرق مانده است.
 
از نفت و گاز و گمرک و صادرات که بگذریم حوزه کشاورزی استان یکی از ظرفیت های مهمی است که در صورت به روز سازی و استفاده بهینه از ظرفیت آب های روان می توان در این حوزه شاهد رشد و شکوفایی چشمگیری باشیم که قطعا تحقق برنامه توسعه استان را به دنبال دارد.
 
این سال ها طرح سامانه گرمسیری با شدت تمام در حال اجراست، طرحی ملی که قرار است با انتقال روان آب های خروجی از استان های مرزی زمینه آبیاری اراضی دیم مناطق مرزی با هدف توسعه و شیک نمایی نوار مرزی فراهم شود. اما با وجود هزینه های هنگفت و اثرات مطلوب آن نمی تواند حجم وسیعی از اراضی کشاورزی استان را تحت پوشش  قرار دهد و عمده اراضی واقع شده در مسیر این طرح از کیفیت اراضی سایر نقاط استان نیز برخوردار نیستند.
 
گرچه اجرای طرح سامانه گرمسیری در دراز مدت زمینه رشد و شکوفایی کشاورزی مناطق مرزی را به دنبال داشته و می تواند با حفظ سکونت و جمعیت نوار مرزی زمینه ساز امنیت پایدار مرز نیز باشد و هدف از اجرای این طرح چیزی جز این نمی تواند باشد، اما استفاده از ظرفیت آب های داخلی استان، با کمترین هزینه می تواند نه تنها نوار مرزی بلکه رونق کشاورزی سایر نقاط مستعد استان را در پی داشته باشد.
 
روز گذشته دکتر جلال میرزایی نماینده حوزه شمالی استان در جلسه با وزیر نیرو، طرح انتقال آب از سد سیمره به سایر نقاط استان مشابه طرح سامانه گرمسیری را پیشنهاد نمود که مورد استقبال وزیر قرار گرفت.
 
میرزایی در طراحی این طرح با خبرنگار ما گفت: در جلسه با وزیر نیرو موضوع آبگیری کامل سد سیمره را مطرح نمودم که با استقبال و موافقت وزیر نیرو مواجه شد.
 
نماینده استان اظهار کرد: با آبگیری کامل سد سیمره میزان 100 میلیون متر مکعب آب به ذخیره موجود اضافه خواهد شد که با انتقال این حجم آب می توان اراضی مستعد و مسطح مناطق آسمان آباد، چرداول و سیروان را آبیاری نمود.
 
میرزایی بیان داشت: در طرح سامانه گرمسیری که در حال حاضر با هزینه بالایی در حال اجراست قرار است آب های مرزی استان کردستان از طریق لوله های بزرگ به بخشی از نوار مرزی استان انتقال یابد. وی افزود: اگرچه این طرح از مزیت بالایی برای توسعه بخشی از مناطق مرزی برخوردار است، اما با هزینه کمتری می توان مشابه همین طرح را از آب های داخلی به سایر نقاط استان اجرایی نمود.
 
میرزایی ادامه داد: اجرای انتقال آب سد سیمره به اراضی مستعد سایر نقاط استان بدلیل مسافت کم، علاوه بر اینکه هزینه کمتری نسبت به سامانه گرمسیری دربر دارد، اما سطح وسیعی از اراضی استان را تحت پوشش قرار می دهد که این موضوع توسعه و پیشرفت تمام نقاط استان را در پی دارد.
 
به گفته میرزایی: با اجرای طرح آبیاری اراضی مستعد استان نه تنها روستاها خالی از سکنه نخواهد شد بلکه می تواند زمینه مهاجرت معکوس به مناطق روستایی استان را به دنبال داشته باشد.
 
میرزایی خاطر نشان کرد: وزیر در پاسخ به پیشنهاد اینجانب، اجرای این طرح را منطقی عنوان کرد و دستورات لازم برای مطالعه و اجرای آن را صادر نمود.
 
جلال میرزایی همچنین از دستور مساعد وزیر به منظور تملک اراضی حاشیه سد سیمره خبر داد و گفت: در جلسه با وزیر موضوع تملک اراضی حاشیه سد سیمره که سال هاست به یک مشکل جدی در منطقه تبدیل شده است مطرح شد، که وزیر با تامین اعتبار به منظور تملک اراضی حاشیه سد موافقت کردند.
 
وی بیان داشت: همچنین در این جلسه با تخصیص آب پمپاژهای انتقال آب استان موافقت به عمل آمد که مقرر شد با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی میزان تخصیص مورد نیاز بررسی و اعلام شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
وحید
|
Germany
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
این شهرها حق ندارند از این آب استفاده کنند. این آب مربوط به زمین های پایین دست رودخانه ی سیمره هست. و بعد هم دشت خوزستان که درگیر ریزگرد هاست. اگر شیروانی ها بخان آب ببرن فردا شهر های کوهدشت و بدره هم میگن ماهم میخاییم ..با این شرایط همه ی ما رو نابود می کنید. شما حق آبه ی دشت سیمره رو هم ندادید. سد تنظیمی سیمره رو نزدید. دنبال چی هستید؟ شک نکنید ما اجازه نمیدیم این اتفاق بیفته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار