مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به خشکسالی‌های 17 سال اخیر، گفت: یکسال بارندگی خوب کاهش بارندگی این مدت را جبران نمی‌کند.
کد خبر: ۴۴۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳ 25 June 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،کیاست امیریان به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب (اول تا هفتم تیر)، با اشاره به وضعیت بارندگی‌ها در استان کرمانشاه اظهار کرد: میانگین بارش‌ها در استان کرمانشاه حدود 450 میلی‌متر است که این رقم اگرچه دو برابر میانگین کشور(حدود 230 میلی‌متر) است، اما از متوسط جهانی (نزدیک به 800 میلی‌متر) بسیار کمتر است.

وی افزود: متاسفانه کرمانشاه طی 17 سال اخیر دچار کاهش شدید بارندگی بوده و به غیر از یک سال که جهش بارندگی‌ها را داشتیم، در سال‌های اخیر به شدت با خشکسالی مواجه بوده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه تاکید کرد: در همین سال جاری میانگین بارش‌ها نسبت به بلندمدت حدود هفت درصد کاهش داشته و همه این موارد نشان می‌دهد به شدت با کم آبی مواجه هستیم و راهی جز مدیریت مصرف آب و رعایت الگوی مصرف نداریم.

وی با اشاره به اینکه حدود 90 درصد مصرف آب ما در بخش کشاورزی است، یادآوری کرد: یکی از مهمترین بخش‌هایی که باید در آن صرفه‌جویی داشته باشیم حوزه مشاورزی است که البته با تجهیز شدن به سیستم‌های آبیاری نوین وضعیت مصرف آب در این بخش کمی بهتر شده، اما هنوز هم جای کار وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اظهار کرد: از سویی سیاست وزارت نیرو نیز روند کاهشی صدور مجوز و تخصیص منابع آب است که خود این امر باعث می‌شود کشاورزان برای مصرف بهینه سهمیه آبی که دارند، از سیستم‌های آبیاری نوین بیشتر استفاده کنند.

امیریان سهم بخش صنعت از مصرف منابع آب را نیز چهار درصد عنوان کرد و افزود: در این بخش نیز باید به سمت استفاده از پساب‌ها برای صنایع بزرگ حرکت کنیم که اگرچه این امر هنوز در کرمانشاه انجام نشده، اما برنامه برای صنایع بزرگی که در آینده احداث می‌شود وجود دارد.

وی مابقی سهم مصرف آب را مربوط به مصارف خانگی دانست و تاکید کرد: در این بخش نیز با روش‌هایی ساده می‌توان در مصرف آب صرفه‌جویی کرد که البته مهمترین نقش را نیز زنان خانه‌دار بر عهده دارند.

به گفته این مسئول، متاسفانه کرمانشاه در برخی از ایام سال از استان‌های پر مصرف در زمینه سرانه آب خانوار است.

امیریان مهمترین راه مدیریت مصرف آب را فرهنگسازی دانست و افزود: اگر مدیریت مصرف آب نداشته باشیم، در سال‌های آینده با کمبود شدید منابع آبی و بحران مواجه خواهیم بود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار