معاون محوطه تاریخی بیستون از نصب سه تا چهار دوربین در محوطه بیستون، جهت بازدید کتیبه، ظرف دو ماه آینده خبر داد.
کد خبر: ۴۲۷۵۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹ 21 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،پیمان نعمتی ، در خصوص عدم دیده شدن کتیبه بیستون، گفت: کتیبه در حال مرمت اضطراری و پایش است و به همین علت نمی‌توان آن را دید.

وی با بیان اینکه مدت زمان این مرمت و پایش و بررسی طول خواهد کشید، گفت: در همین راستا ایام نوروز که تعداد گردشگران بسیار است، از دوربین جهت بازدید کتیبه از دور استفاده می‌شود.

نعمتی با بیان اینکه کتیبه بیستون نمونه منحصربه فردی در دنیاست، گفت: برای اینکه این کتیبه از تخریب انسانی و جنگ در امان بماند، سازنده کتیبه آن را در ارتفاع بالایی هجاری کرده است.

این مسئول افزود: به لحاظ منحصربه فرد بودن این کتیبه را ملکه و رزیتای کتیبه های پارسی باستان در جهان می‌دانند و با توجه به حساسیتی که این کتیبه دارد، باید در زمینه مرمت و پایش آن دست به عصا جلو برویم.

وی تصریح کرد: کوه بیستون پر از خلل و فرج است و بحث نزولات و چشمه‌هایی که به کتیبه می‌رسند مطرح است و در راستای اینکه مانع آسیب کتیبه توسط آب شویم، باید دقت لازم را به خرج دهیم و هم اکنون روی قسمتی از کوه در حال آزمایش هستیم که اگر یکجا آب قطع شود حالت طبیعی کوه تغییر می‌کند یا نه و این امر خیلی مهم است که اتفاق بدتری نیفتد.

معاون محوطه تاریخی بیستون با بیان اینکه ساماندهی محوطه جهانی بیستون در چند فاز انجام می‌شود، گفت: فاز اول ایجاد مسیر دسترسی، مرمت اورژانسی کتیبه و نجات بخشی آن  است و در فازهای دوم و سوم بحث خدمات گردشگری در محوطه انجام می‌شود.

نعمتی تصریح کرد: تا زمانی که کار مرمت در حال انجام است برای اینکه کتیبه برای گردشگران قابل مشاهده باشد سفارش تعدادی دوربین داده‌ایم که ویژه بوده و مختص این کار است و تا 
دو ماه آینده در محوطه بیستون جهت دیدن کتیبه نصب می‌ شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار