کد خبر: ۴۲۵۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۹ 17 May 2017
در زندگی شهری امروزی به ندرت می توان کسی را یافت که به نحوی با مبلمان شهری و مقوله زیباسازی شهری سر و کار نداشته یا به اهمیت آن واقف نباشند. ایستگاه اتوبوس، نیمکت،  مخازن و سطل های زباله، تابلوهای شناسه پارکی ،پل های عابر پیاده، تابلوهای شناسه...از این قبیل هستند وبه هر حال ما با یک یا چند گروه از آنها ارتباط داریم .

مبلمان شهری و مباحث زیباسازی شهری بخش زیادی از فعالیت‌ها را در سطح شهر سامان داده و چیدمان واستقرارآنها در کاربرد های فضایی و چشم اندازهای شهری، ارتباط مستقیمی با چشم اندازهای فرهنگی ،توسعه پایدار و فرهنگ شهری داشته و تناسب وجود این تجهیزات و وسایل ،باعث بالا رفتن کیفیت استفاده شهرونداناز فضاهای شهری ،معابر، میادین، پیاده‌روها ،پارک های و عرصه های  دیگر شهری می شود. 

عمده ترین ویژگی مباحث زیباسازی شهری، کاربرد عام آن است. این گروه از تجهیزات شهری بیش از هر چیز دیگری با توده مردم سروکار دارند و بدین لحاظ موضوع طراحی زیبا ،ساخت و نصب آنها و مهمتر از همه درک ارتباط مطلوب بین رنگ ها، حجم و فضای استقرارالمان ها و تجهیزات مرتبط با زیباسازی شهری به مطالعات، دانش، مهارت، تجربه و تخصص بالایی نیاز دارد.

 لذا یکی از دغدغه های اصلی مدیریت شهری ضمن معیار قرار دادن  مبحث استانداردسازی و دستیابی به کیفیت های مطلوب به مصالح قابل استفاده در به کارگیری مبلمان ها،می بایست حفظ هارمونی ،برنامه‌ریزی و هدفمندی در انتخاب هر یک از آنها و مدیریت چینش مبلمان ها  در جهت ایجاد و افزایش حس رضایتمندی شهروندان در شهرباشد.

از دیگر نکات مهم در مباحث زیبا سازی و مدیریت مبلمان شهری، استفاده از طراحی ،موضوعیت و خصوصا"بکار بردن جنس مصالح متناسب با فرهنگ های محله ای در سطح نواحی یا مناطق هر شهر است و از این روست که می‌توان با تامل و تعمق در مباحث زیباشناختی و رفتارگرایی عملکردی فرهنگ  شهری و اشرافیت و شناخت عناصر و زوایای مهم زیباسازی ومبلمان شهری و چشم اندازهای فرهنگی، عملکرد مطلوب و بهینه ای در مدیریت شهری داشت و با ساخت و بازتولید فضاهای شهری که از نظر کمی و چه از لحاظ کیفی، گام‌های مثبتی برداشت.

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه غلامرضا باقری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار