پروانه صفری در گفتگو با تابناک:
مدیر روابط عمومی سازمان هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به کاهش شدید بارش در پاییز گذشته، افزود: با افزایش بارش در زمستان و بهارامسال تا حدود زیادی این کاهش جبران شده است هر چند که بارش های ماه اردیبهشت تا کنون به ویژه در نواحی غربی استان مناسب نبوده است ازجمله شهرستان *قصرشیرین* که بارش مناسبی نداشته است.
کد خبر: ۴۲۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶ 14 May 2017
پروانه صفری امروز در گفتگو با خبرنگارتابناک از کرمانشاه، اظهارداشت:دو  روش برای اطلاع از تغییر شرایط جوی و  بارش ( باران و برف) وجود دارد، که روش اول  روشی غیر علمی و شهودی است که بر اساس شواهد ذهنی و مشاهده میزان آب رودخانه ها ، چشمه ها ،میزان شادابی پوشش گیاهی و سطح سفره های آب زیر زمینی قابل آشکارسازی است . 

وی خاطر نشان کرد:روش دوم، روش  علمی دقیق تری است که مستلزم تاسیس ایستگاه هواشناسی در یک منطقه و برداشت پیوسته داده های جوی از جمله بارش، دما، وزش باد ، رطوبت هوا و ... می باشد.

وی بابیان اینکه در روش برای پی بردن به تغییرات جوی و میزان بارش ( برف و باران) این کار می بایست دست کم در 3 دهه صورت گیرد با استفاده از این آمار می توان برای نمونه جمع بارش های ماهیانه فصلی و در نهایت جمع بارش سالیانه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مدیر روابط عمومی سازمان هوا شناسی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد:اگر این 30 سال آمار بارش پیوسته با یک نمودار ترسیم گردد می توان نوسان بارش را ملاحظه کرد ، نکته دیگر محاسبه میانگین این 30 سال می باشد .

صفری تصریح کرد: برای  نمونه معدل بارش ایستگاه هواشناسی کرمانشاه حدود *440 میلیمتر * در سال است بنابراین اگر بارش یک سال کمتر از این عدد باشد به کمبود بارش و در صورتی که از این اندازه بیشتر باشد به افزایش بارش پی می بریم .

وی در پایان افزود: البته نواحی شمال شرق استان از جمله*  سنقر * نسبت به سایر نقاط استان بارش مناسبی داشته است .

گفتگو ازحدیث جمشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار