یک استاد دانشگاه معتقد است، عملکرد شوراها علی‌رغم همه ضعف‌ها و کاستی‌های آن به مراتب از دولت ها بهتر بوده است.
کد خبر: ۴۱۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵ 30 April 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،سهراب دل انگیزان ، با بیان اینکه هر نهادی در عملکرد خود می‌‎تواند نقاط ضعف یا قوت داشته باشد، گفت: شورا هم مانند هر نهادی نقاط ضعف و قوتی دارد.

وی با بیان اینکه شورا نهادی مبتنی بر دموکراسی است، افزود: نباید فراموش کنیم در جامعه ای زندگی می‌کنیم که نگاه به دموکراسی در آن نوپاست و نباید چون نهادی که از دموکراسی برخاسته با ضعف‌هایی در عملکردش مواجه است، اصل دموکراسی را کنار گذاشته و این نهاد را تعطیل کنیم، بلکه باید همه در جهت رفع ضعف‌های آن تلاش کنند.

دل انگیزان با بیان اینکه عملکرد شوراها علی‌رغم همه ضعف‌ها و کاستی‌ها به مراتب از عملکرد دولتها بهتر و قوی‌تر بوده، گفت: زمانی متولی امور شهرداری، استانداران بودند و شهرداری‌ها در این زمان عملا به حیاط خلوت استانداری‌ها تبدیل شده بودند. با ورود شورا، امور شهرداری‌ها به این نهاد سپرده شد و قطعا عملکرد شوراها بسیار بهتر از دولتها بوده و اعضای شورا به مراتب از مدیران کل دستگاه‌های مختلف عملکرد قابل قبول تری داشته‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر لزوم وجود شورا و تقویت بیش از پیش آن، گفت: یکی از علل اصلی ضعف عملکرد شوراها، اعضای آن هستند و این امر ناشی از نوع انتخاب مردم و جامعه است.

وی تصریح کرد: به هیچ عنوان مردم را در زمینه نوع انتخابشان آموزش نداده‌ایم و هیچ‌گاه حقوق شهروندی، مطالباتشان از شورا و آشنایی با وظایف شورا را به آنها یاد نداده ایم، پس نباید توقع انتخاب آگاهانه داشت.

دل انگیزان با اشاره به رای دادن قومی و قبیله‌ای در جامعه، گفت: تا زمانی که افراد آموزش داده نشوند، این مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود.

وی افزود: با آموزش مردم و انتخاب صحیح آنها و ورود افراد کارآمد و متخصص به شورای شهر، عملکرد شوراها ارتقاء پیدا خواهد کرد و آن زمان می‌‎توان توسعه شهری را  انتظار کشید.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی تصریح کرد: از طرف دیگر خود کاندیداها و اعضای شورای شهر هم در خصوص وظایفشان آموزش ندیده‌اند و مطلع نیستند در برخی موارد محدودیت های قانونی وجود دارد و این امکان هست که تصمیمات غیرقانونی بگیرند.

دل انگیزان با بیان اینکه تصمیمات در شورا گروهی گرفته می‌شود و رای اکثریت در شورا تعیین کننده است، گفت: حتی اگر معدود افراد متخصص و کارآمدی وارد شورا شوند عملا کاری از پیش نمی‌برند و بعد از مدتی مجبور می‌شوند در راستای تصمیم گیری جمع اقدام کنند و فعالیت خود را به خواسته‌های مابقی اعضا تقلیل دهند.

وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه مردم در خصوص وظایف شورا آشنایی ندارند و مطالبه‌گر نیستند و درخواست‌های نازل از اعضای شورا دارند، معدود افراد متخصص شورا هم مجبور می‌شوند تا حد خواسته‌های نازل مردم خود را پایین بیاورند تا دل مردم را به دست آورند و در همین راستا کاری از پیش نمی‌برند.

دل انگیزان تنها راه ارتقاء جایگاه شوراها و فعالیت‌های آن را آموزش به مردم و اعضای شورا دانست و اظهار کرد: زمانی که مردم آموزش ببیند و از روی علم و آگاهی انتخاب کنند و 
نسبت به شورا و فعالیت‌های آن مطالبه گر باشند، آن زمان شوراهای کارآمدی خواهیم داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار