در طرح ضربتی ارزیابی تولید و اشتغال در روستاهای کشور 73 روستا از میان 500 روستای هدف گردشگری به عنوان پایلوت انتخاب شدند که در استان کرمانشاه نیز نام روستاهای 'فش' در شهرستان کنگاور و 'هجیج' در شهرستان پاوه به چشم می خورد.
کد خبر: ۴۱۴۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ 27 April 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایرنا، نماینده معاونت گردشگری سازمات میراث فرهنگی کشور در جلسه ای که در فرمانداری کنگاور و به منظور بررسی ظرفیت ها و پتانسیل های روستای فش در راستای اجرای طرح ملی ضربتی ارزیابی تولید و اشتغال در 73 روستای کشور از جمله در این روستا برگزار شد، گفت: در سال های گذشته هزار و 100 روستا در کشور مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد 500 روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شدند. 

به گفته طاهره مسجدی، در برنامه ریزی های صورت گرفته برای اجرای طرح تاکنون برای 40 نفر از کارشناسان مستقل سازمان جلسه توجیهی برگزارشده است که به روستاهای هدف اعزام شوند.

وی اضافه کرد: برای تمام روستاها در هر سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک کارشناس ناظر اعزام می شود تا پس از بررسی وضعیت روستا وارد بحث اجرایی طرح شویم. 

مسجدی، هدف از اجرای این طرح را آگاه سازی روستائیان نسبت به ظرفیت های موجود در روستاها اعلام کرد و گفت که ما می خواهیم در روستاها تحول ایجاد کنیم و روستائیان بدانند 

که تا چه اندازه ظرفیت و پتانسیل در روستاهایشان وجود دارد که در راستای تولید و اشتغال آن را بکار گیریم. 
وی تاکید کرد: اگر از سوی روستائیان تقاضاهایی ایجاد شود که به جذب گردشگر کمک می کند مانند ایجاد بوم گردی یا مرمت آثار تاریخی این سازمان اقدام خواهد کرد.
نماینده معاونت گردشگری سازمات میراث فرهنگی کشور از انعقاد یک تفاهم نامه با وزارت کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای بحث توسعه روستایی و شهری خبر داد و افزود: وزارت کشور به 100 روستای کشور اعتبار اختصاص داده که 73 روستای طرح را نیز شامل می شود. 

وی اعتبار تخصیص یافته برای پروژه های منتخب هر روستا را یک میلیارد ریال اعلام و یادآور شد: کارشناسان ما با روستائیان در تمام روستاها صحبت می کنند تا در جریان مشکلات وخواسته های آنان در این طرح قرار گیرند.

مسجدی گفت: به طور قطع این طرح معضلات و نقاط ضعف و قوتی دارد که با احصا آنها در مراحل بعدی برطرف خواهند شد.

**مردم ایران روستای فش را باید با برند تنبور بشناسند
نماینده معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور در ادامه گفت: روستای فش یکی از مراکز تولید ساز تنبور است که با کیفیت ترین نوع آن را تولید می کند و این مساله بایدبرند شود تا باعث اعتباری برای روستا شود.

'صامت اجرایی' با بیان اینکه این طرح ملی است که به صورت شبانه روزی و لحظه ای مورد رصد قرار می گیرد، افزود: تاکنون استان های مختلفی را در راستای اجرای این طرح بازدید کرده ایم و پیش از سفر به استان کرمانشاه از روستاهای هدف ایلام بازدید داشته ایم.
وی با تقدیر از فعالیت های میراث فرهنگی استان کرمانشاه در راستای اشتغالزایی در هر سه بخش سازمان، افزود: میراث فرهنگی استان کرمانشاه در جهت اشتغالزایی در بخش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه دارد. 

نماینده معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور تصریح داشت: طرح ضربتی ارزیابی تولید و اشتغال در راستای برنامه پنج ساله توسعه است که استارت آن از فروردین امسال زده شد.

وی ادامه داد: در صورت موفقیت طرح به مرور آن را به سایر روستاهای کشور گسترش می دهیم تا بتوانیم طی چهار سال آینده با برنامه ریزی و انسجام بیشتری پیش برویم و مشکلات را شناسایی و برطرف نمائیم. 

اجرایی تاکید کرد: باید برای بوم گردی پشتوانه ای ایجاد کنیم. صنایع دستی را با ایجاد بازار فروش برای آنها تقویت کنیم. اگر این کارها صورت نگیرد کاری نکرده ایم.

نماینده معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور عنوان کرد: برای شناخت و معرفی روستای فش باید اقدام کرد که برای نمونه می توان محصولات تولیدی این روستا (
سازهای سنتی) را به شکل اینترنتی به فروش رساند.

**روستای فش کنگاور سه هدف گردشگری دارد
دهیار روستای فش کنگاور نیز در این جلسه با بیان اینکه روستای فش کنگاور سه هدف گردشگری دارد، گفت: سراب زیبای فش یکی از سه هدف گردشگری در این روستا است که عملیات توسعه و زیباسازی اطراف آن طی سال های گذشته انجام اما طرح به صورت نیمه کاره رها شد.

مرادی ادامه داد: وجود 100 کارگاه فعال ساخت سازهای سنتی مانند تار، تنبور و سه تار در روستای فش از دیگر جاذبه هایی است که می تواند گردشگران بسیاری را جذب کند. 

دهیار روستای فش افزود: برای رونق این کارگاه ها به تازگی وام هایی را به مبلغ پنج میلیارد ریال از طریق صندوق کارآفرینی امید و با تلاش سازمان میراث فرهنگی دریافت کردیم اما با 
وجود این هنوز 30 تا 40 درصد از کارگاه ها موفق به دریافت وام نشده اند.

وی تصریح کرد: تپه تاریخی، امامزاده، سنگ قبرهای قدیمی و برگزاری مراسم تعزیه در روز سوم عاشورا نیز می توانند زمینه جذب گردشگران را به روستای فش فراهم کند.

مرادی تاکید کرد: فش روستایی است که اگر روی آن کار شود می تواند به یکی از برترین روستاهای هدف گردشگری کشور تبدیل شود اما بودجه کافی مانع از توسعه آن شده است.
وی به احداث خانه موسیقی در این روستا اشاره کرد و یادآور شد: با حمایت سازمان فنی و حرفه ای کلاس های ساز در این خانه موسیقی برگزار شد اما متاسفانه تعطیل شد.

**میراث فرهنگی کرمانشاه امسال بیش از سه هزار شغل ایجاد می کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز از ایجاد بیش از سه هزار شغل با سه هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری خبر داد و گفت: زمانی که 
ایده و طرحی در جایی مطرح می شود موتور محرکه آن این می شود که بعدا چه پروژه هایی برای آن تعریف شود و با چه منابعی در پی اجرای آن باشیم. 

جلیل بالایی افزود: متاسفانه در سال 95 سازمان میراث فرهنگی کشور برنامه ای را در حوزه اقتصاد مقاومتی نداشت به همین دلیل هیچ اعتباری نیز در این خصوص نیز دریافت نکرد و تنها به ادامه برنامه های سال های گذشته پرداخت. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه درون زایی، برونگرایی، مردمی، دانش محور و عدالت محور بودن را از شاخص های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ما باید در حوزه کاری خود مصداق های اقتصاد مقاومتی را پیدا کنیم. اگر بوم گردی، کارهای گردشگری و حفظ و مرمت بناهای تاریخی از مصادیق آن نباشد قطعا صنایع دستی خواهد بود. 

وی تاکید کرد: در سال جاری یک تکاپو، تلاش، فکر و سازوکاری باید پیدا کنیم. سال گذشته با وجود محدودیت ها گام هایی برداشتیم.

بالایی فش را از جمله روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه معرفی کرد و تصریح کرد: این روستا به دلیل طبیعت زیبای آن و سرابش جزو مقاصد گردشگری شهرستانی است و بیشتر ساکنان آن در رشته های صنایع دستی و ساز موسیقی تبحر دارند.

وی به وجود 27 کارگاه تولید سازهای سنتی در روستای فش اشاره کرد و متذکر شد: طبق سند اشتغالی که اداره کل میراث فرهنگی استان برای سال 96 خود تدوین کرده و به استان و سازمان پیشنهاد داده است، ایجاد اشتغال برای سه هزار و 164 نفر با اعتبار سه هزار و 200 میلیارد ریال با سرانه هر نفر 630 میلیون ریال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه گفت: سال گذشته معاونت میراث فرهنگی و یگان حفاظت این اداره کل تلاش های بسیاری انجام دادند و با بخشداران و فرمانداران هزار و 300 روستای استان مذاکراتی انجام دادند تا خود مردم در حفظ میراث فرهنگی استان نقش داشته باشند. 

** تخصیص پنج میلیارد ریال برای زیباسازی روستای فش 
فرماندار کنگاور هم در ادامه این جلسه گفت: قبل از ورود به فش باید یک برنامه ریزی روی روستای فش اجرا شود که فرمانداری کنگاور پنج میلیارد ریال اعتبار را تا 9 اردیبهشت به آن اختصاص خواهد داد.

علیرضا ایزدی با اشاره به اینکه شهرستان کنگاور در ورودی کرمانشاه قرار گرفته و دارای آثار تاریخی ارزشمندی است، افزود: معبد آناهیتا خواستگاه تمدتی منطقه است و واجد ارزش 
بسیار می باشد اما متاسفانه در سال های گذشته آنچه که بایستی انجام شود در این شهرستان انجام نشده است. 

وی ادامه داد: عمده ترین مشکل این است که زیرساخت ها در کنگاور اصلا مناسب نیست که باید صبغه فرهنگی را هم به آن اضافه کرد که چرا شهری مانند کنگاور که در سر مسیر قرار 
دارد با پتانسیل های فراوان که کمتر جایی در کشور این همه ظرفیت را دارد، فاقد کوچکترین فضای اقامتی است.

فرماندار کنگاور با اشاره به مهاجرت روستانشینان به شهرها و ایجاد مشکلاتی از قبیل به وجود آمدن پدیده حاشیه نشینی، بر ضرورت بیش از پیش به روستاها تاکید کرد و افزود: متاسفانه کرمانشاه یکی از چهار شهر کشور است که بیش از همه با مشکل حاشیه نشینی مواجه است. 

وی در خصوص روستای فش نیز با بیان اینکه مسیر روستای فش مناسب و بدون خطر در یک دشت فراخ واقع شده است، گفت: این روستا توپوگرافی مناسبی دارد و چشمه آن برگ برنده ای است برای انجام برنامه ریزی و تبدیل به یک روستای هدف گردشگری که با وجود کوچک بودن روستا از نظر قومیتی تنوع خوبی دارد. 

وی همچنین گفت: این روستا پتانسیل سازهای سنتی و دستی دارد و امامزاده ای در آن واقع شده و در مجموع می تواند سلایق و علایق مختلف را مدیریت و به سوی خود جذب کند. 
او اظهار کرد که این روستا نمونه بارزی است از همدلی مردم و هر ساله در روز سوم عاشورا در آن مراسم تعزیه برگزار می شود. 

وی اضافه کرد: متاسفانه مدیریت اجرایی ما در خارج از میراث فرهنگی همیشه یا میراث فرهنگی را قبول ندارند و یا آن را دچار چالش می کند.
فرماندار کنگاور در ادامه با بیان اینکه در روستای فش حوزه های اجرایی از جمله بنیاد مسکن بدون نظر خواهی از میراث فرهنگی اقدام به ساخت مسکن بدون نظم کرده است، متذکر شد: ما می توانستیم بافت سنتی فش را حفظ کنیم این بافت سنتی به طور قطع بر روی فرهنگ عامه ما تاثیرگذار بود. 

وی اضافه کرد: فش روستایی پر از خرده فرهنگ های نادر است که خوشبختانه هنوز بسیاری از آنان حفظ شده اند مثل تعزیه و سازهای سنتی اما چون فرهنگ سازی نکردیم خودمان را دچار چالش و تنش کردیم. اگر می خواهیم اقدامی انجام دهیم با واکنش های مختلف برخورد می کنیم که دلسردی برای مجموعه هنری ما ایجاد می کند.

ایزدی تاکید کرد: به فش تک بعدی نگاه نکنید، اگر تک بعدی روی ساز برنامه ریزی کنید حساسیت ایجاد می کند و فش را در قالب یک مجموعه با همه پتانسیل های آن ببینید و برای آن برنامه ریزی کنید.

وی بر لزوم برند سازی سازهای سنتی این روستا تاکید و عنوان کرد: تا زمانی که نتوانیم فضای عرضه و تقاضا را سامان دهیم عرضه ما ناقص است و کیفیت کالاهای این روستا بالا است اما متاسفانه چرخه آن یک چرخه ناقص است دلال بازی ها مانع رسیدن سود مناسب به تولید کنندگان می شوند.

فرماندار کنگاور گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور باید بیش از گذشته به استان کرمانشاه توجه کند، اگر مردم فش خیالشان از بابت فروش کالاها راحت شود تولیدات خود را دو برابر خواهند کرد. 

او گفت: روستای فش هم اکنون نقشی در حوزه گردشگری بازی نمی کند که باید فضای بوم گردی در آن احداث شود و محدوده کار ناقصی که در سراب آن صورت گرفته درست شود. 
ایزدی یادآور شد: این روستا مردمی کار بلد دارد که اگر حمایت شوند با هنر خود می توانند در حوزه تولید و اشتغال نقش آفرینی کنند.

** فش؛ روستایی گردشگری
روستای فش در 10 کیلومتری غرب شهر کنگاور و 100 کیلومتری غرب کرمانشاه قرار گرفته و جزو روستاهای هدف گردشگری با جاذبه های طبیعی و زیبا و از مناطق کهن و تاریخی استان است.

روستای فش از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگاور است و با توجه به قدمت بنای زیارتگاه امامزاده سید جمال الدین بن جعفر صادق (ع) و نوشته هایی به خط کوفی بر روی سنگ قبرهای گورستان قدیمی روستا می توان پیشینه تاریخی روستای فش را به قرون گذشته مرتبط دانست. 

یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی روستا، سراب زیبای فش است که در نزدیکی روستا قرار دارد و اطراف آن را درختان بلند جنگلی، گل ها و گیاهان خودرو فرا گرفته است. 
این سراب در سال 1382 به عنوان یک اثر گردشگری به ثبت رسیده است.

**هجیج؛ روستایی با معماری خاص 
روستای هجیج جزو شهرستان پاوه در شمال غربی استان کرمانشاه قرار دارد. این روستا در محدوده سیروان بخش مرکزی پاوه با ارتفاع 900 متر واقع شده و مردمان آن به زبان کُردی 
اورامی تکلم می کنند و سنی مذهب و شافعی هستند. این روستا از شمال و غرب و جنوب به کوهستان و از شرق به روستای سیروان منتهی می گردد.

به گفته اهالی، روستای هجیج 1200 سال قدمت دارد، وجود بقعه امامزاده سید عبیدالله که از وی به عنوان برادر امام رضا یاد می شود حکایت از قدمت روستا دارد. وجود آب هم یکی از عوامل پیدایش روستاست. می توان گفت دو چشمه در ارتفاعات شمالی و غربی روستا از علل اساسی شکل گیری روستا می باشد.استقرار روستا در دره هجیج بر شکل و ریخت روستا تأثیر عمیقی به جا گذاشته است. 

استقرار واحدهای مسکونی بر یال های دره مذکور موجب پلکانی شدن بافت و معابر اصلی با تبعیت از شیب بر دو یال حرکت را ایجاد می کنند، بنابراین در یک جمع بندی مختصر می توان عوامل طبیعی همچون شیب و خط القعر دره به عنوان آبراه را مهمترین عامل طبیعی در شکل و فرم روستا دانست.
مساحت بافت روستا 14.53 هکتار است. این روستا دارای یک مسجد، چله خانه، خانقاه و امامزده و یک کتابخانه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار