رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ازمصرف 7.5 هزار لیتر سم رایگان برای سمپاشی بدن و جایگاه دام علیه بیماری های انگلی در سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۴۱۴۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ 27 April 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک، ، دکتر مجید همتی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص عملکرد این اداره کل در سم پاشی بدن و جایگاه دام، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انگل های خارجی در دام شامل کنه، کک، شپش، پشه و مگس و نوزاد آنها (میاز) است که با تغذیه از خون، بافت و پشم دام باعث لاغری،  کم خونی، کاهش تولید و تلفات می شود.

وی بیان داشت: این انگل ها موجب انتقال بسیاری از بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب 3 روزه، لمپی اسکین، تیلریوز،  بابزیوز و آناپلاسموز میشوند.

این مقام مسئول با اشاره به فرا رسیدن فصل بهار، خاطرنشان کرد: در این فصل به دلیل رطوبت بالا، زمان مناسبی برای تکثیر و تزاید این حشرات است، لذا باید مبارزه با آنها در اولویت کار دامداران باشد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اصلاح و بهسازی جایگاه دام را مهمترین راه مبارزه با انگل ها عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه جاهای تاریک، نمناک و دارای شکاف مکان های مناسبی برای تکثیر انگل هاست، دامداران باید نسبت به نورگیر کردن و درزگیری جایگاه های دام اقدام کنند.

دکتر همتی پشم چینی و سم پاشی جایگاه و بدن دام را از دیگر موارد ضروری مقابله با انگل ها برشمرد و گفت: سم پاشی جایگاه و بدن دام باید همزمان و در فصل بهار حداقل دوبار به فاصله 15 روز صورت گیرد، چون در بار اول تخمهای انگل از بین نمی رود و نیاز به تجدید سم پاشی دارد.

این مقام مسئول با تصریح اینکه سم پاشی باید طبق دستور کارخانه سازنده و با زیر نظردکتر دامپزشک انجام شود،  بیان داشت؛ در سال 95 بیش از 7 هزار و 500 لیتر سم به صورت رایگان برای سم پاشی در اختیار دامداران استان قرار گرفت و بدن 100 هزار راس گاو و یک میلیون و 500 هزار راس گوسفند و 4 میلیون متر مربع جایگاه دام به صورت رایگان سم پاشی شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اعتبارات محدود این میزان تنها جهت منطق مرزی، محروم، مناطق پر خطر و ترویج سم پاشی است و دامداران نیز باید خود در این راستا اقدام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار