مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، گفت: اشکالی ندارد که دولت فرهنگی باشد، رویکرد فرهنگی داشته و فعالان این عرصه را حمایت کند ولی فرهنگ نباید دولتی باشد.
کد خبر: ۴۱۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ 27 April 2017
 به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی،حجت الاسلام رحیم جعفری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، با طرح کلید واژه های فرهنگ دولتی و دولت فرهنگی، گفت: فرهنگ دولتی نیست و نباید هم دولتی باشد

وی افزود: فرهنگ یک مقوله انتزاعی فلسفی است که اگر ما به عنوان بخش کوچکی در فرهنگ و هنر جامعه، وظیفه خود را انجام داده و ابزارهای فرهنگی، ادبی و هنری را به خوبی به کار ببندیم می تواند در ایجاد این مفهوم انتزاعی تأثیرگذار باشد و فرهنگ را بسازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، با بیان اینکه فرهنگ مردمی را نباید دولتی کنیم، اظهار کرد: دولت اشکالی ندارد که فرهنگی باشد، رویکرد فرهنگی داشته و فعالان این عرصه را حمایت کند ولی فرهنگ نباید دولتی باشد.

وی ابراز کرد: براساس تجربه های تاریخی و دینی هیچ گاه فرهنگ را وابسته به حاکمیت نکردند ولی حاکمیت و دولت از آن حمایت کرده است.

حجت الاسلام جعفری، با اشاره به اینکه شاعران در تمام دوران ها مورد حمایت حاکمان و سلاطین بوده اند، بیان کرد: شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه بخش هدایت، حمایت و نظارت است که بخشی از این حمایت به حمایت های مالی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه منابع مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود است، عنوان کرد: انجمن های ادبی باید مورد حمایت قرار بگیرند اما این حمایت نباید تنها از طرف ارشاد باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، با تأکید بر بهره مندی انجمن های ادبی از بودجه های سایر دستگاه ها از جمله شهرداری ها و شورای شهر، گفت: در دنیا نهادهای غیردولتی متولی فرهنگ و هنر هستند.

وی ادامه داد:  در حوزه فرهنگ همیشه تأکید کردم که سایه سنگین سیاست را باید از فرهنگ برداشت و فرهنگ را نباید سیاسی و جریانی کرد.

جعفری، ایجاد فضای باز فرهنگی را از تأکیدات دولت برشمرد و اظهار کرد: معتقدم باید فرهنگ را فرهنگ و هنر را هنر ببینم؛ سیاست را تحت تأثیر این ها بدانیم ولی فرهنگ و هنر را زیر سایه سیاست جناحی و باندی نبینیم.

وی در بخش دیگری از سخانش با اشاره به ظرفیت های ادبی استان، تصرح کرد: کرمانشاه باید یک کنگره ادبی دائم و سالانه داشته باشد که بتواند همه شعرا را در تمامی سبک ها و گویش های مختلف در خود داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، به سابقه تاریخی، ادبی و فرهنگی و شناسنامه دار غنی و قدرتمند استان اشاره و خاطرنشان کرد: کرمانشاه ظرفیت این را دارد که در ادبیات کردی و دفاع مقدس کنگره ای مختص به خود در سطح ملی یا منطقه ای داشته باشد.

وی از پیشنهاد انجمن های ادبی مبنی بر تشکیل شورای تخصصی استانی در این حوزه، اظهار کرد: باید دستورکارهای متعدد در حوزه شعر و ادب، سیاستگذاری ها و داوری آثار را در این شورای تخصصی داشته باشیم.

جعفری، در پایان ابراز کرد: واگذاری کارها به اصحاب فرهنگ و هنر، حاکم کردن فضای باز فرهنگی و ورود بخش غیردولتی به حوزه فرهنگ و هنر برای حمایت از فعالیت های این حوزه از رویکردهای اصلی ما است..
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار