حدود 87 درصد مساحت استان ایلام را عرصه های مرتعی و جنگلی تشکیل می دهد عرصه هایی که افزون بر گیاهان خوراکی، دستکم رویشگاه 300 گونه گیاهی شناخته شده برخوردار از خواص درمانی و صنعتی است.
کد خبر: ۴۱۴۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 26 April 2017
 به گزارش تابناک ایلام؛از دیر باز بهار و رویش سبزینه متنوع گل وگیاهان برای اهالی استان ایلام به معنای فرصتی برای چیدن و تناول گیاهان خودرو خوراکی بوده است که افزون بر ارزش غذایی از خواص دارویی و کارکردهای درمانی با اهمیتی نیز بر خوردار هستند.
 
منظره و تصویر مکرر زنان و مردانی که در جاجای این استان از دشت های وسیع قشلاقی جنوب تا تپه ماهورهای سرسبز مناطق میانبند تا کوهپایه های ییلاقی شمال ایلام در حال چیدن گل و گیاهان و بوته های خوراکی و دارویی هستند نشان از اهمیت و مطلوبیت این روییدنی های بهاری دربین خانوارهای منطقه دارد.براساس اظهار منابع رسمی بیش از یک هزار گونه گیاهی دارویی، خوراکی و صنعتی در استان ایلام شناسایی شده که مردم ایلام از گذشته های دور تاکنون علاوه بر استفاده غذایی در درمان بسیاری از بیماری ها نیز از انها استفاده کرده اند.
 
قارچ، کنگر، پنیرک، کله شنگ، تره، بوره ولی، پاغازه، شنگ، آوندول، علف چشمه، پیازکوهی، سیرکوهی و انواع قارچ های کوهی از جمله گیاهان خوراکی شناسایی شده و معروف کوهستان های ایلام محسوب می شوند.
 
حدود 87 درصد مساحت استان ایلام را عرصه های مرتعی و جنگلی تشکیل می دهد عرصه هایی که افزون بر گیاهان خوراکی، دستکم رویشگاه 300 گونه گیاهی شناخته شده برخوردار از خواص درمانی و صنعتی است.
 
فارغ از غذاهای گوشتی و فست فودی و بوی تند ادویه و طعم سس تند، مزه دل انگیز گیاهان بهاری و طعم خوششان چند روزی ذائقه هر ایلامی را تغییر می دهد و لذت تناول وعده های دلچسب گیاهان خوراکی با طعم خاصشان سفره خانه ها را مزین می کند.
 
این روزها پخت و تناول گیاهان خوراکی نظیر طوله، کنگر، ترگ، پیچک، کله شنگ، قارچ و دملان، شنگ و پیشگ و پاغازه و گلگه رنگ و بوی سفره ها و بازار شهر ایلام را به کلی تغییر داده و هر خانواده ای به بضاعت و ذائقه اش یکی از این گیاهان خوراکی را تهیه و طبخ می کند.
 
یکی از زنان ایلامی که در بازار اصلی شهر در میدان سعدی مشغول خرید کنگر بود گفت: فصل بهار حال و هوای بازار بسیار دل انگیز می شود زیرا عرضه بسیاری از مواد غذایی و گیاهان خوراکی تنوع غذایی و انتخاب را برای کدبانوها بیشتر فراهم می کند.
 
مریم حسینی  اظهار کرد: معمولا از گونه های مختلف گیاهان خوراکی نظیر کنگر، طوله، ترگ و پیچک به دلیل خاصیت هایی که دارند بیشتر استفاده می کنم و حتی با خرید و بسته بندی آنها در فریزر در طول سال از آنها استفاده می کنم.
 
وی افزود: هر کدام از گیاهان خوراکی به دلیل سالم بودن و فوایدی که از از نظر غذایی دارند در بین مردم ایلام از قدیم الایام مصرف می شدند و همچنان این فرهنگ استفاده در استان تداوم داشته و اکنون نیز جاری است.
 
حسینی گفت: مصرف مواد غذایی گیاهی نسبت به مواد غذایی گوشتی که سرشار از هورمون و کلسترول است بسیار مفیدتر است.
 
وی افزود: در فصل بهار هر خانواده ایلامی حتی برای یکبار هم شده با تهیه و پخت انواع گیاهان خوراکی آنها را در سفره غذایی خود جا می دهد چون این نوع گیاهان خوراکی علاوه بر خاصیت ها ویژه ایی که دارند، از گذشته های دور تاکنون جایگاه خاصی در سبد غذایی مردم این منطقه داشته و دارند.
 
یکی دیگر از شهروندان ایلامی که در حال خرید کنگر از بازار سعدی ایلام بود گفت: گیاهان خوراکی موهبت الهی هستند که همه ساله در فصل بهار رشد می کنند.
 
فاطمه احمدنیا اظهار کرد: خواص درمانی این گیاهان خوراکی و همچنین مزه خاص آنان موجب حفظ سلامتی می شود و به عنوان یک وعده غذای ارزشمند نقش مهمی در سلامتی افراد دارند.
 
وی ادامه داد: گیاهان خوراکی برعکس مواد غذایی که دارای نگهداره و غیر طبیعی هستند سلامتی افراد را رقم می زنند و نقش مهمی در درمان بسیاری از بیماریهای گوارشی و کلسترول دارند.
 
احمدنیا گفت: معمولا زنان ایلامی علاقه خاصی به خرید و نگهداری گیاهان خوراکی دارند و در فصل بهار بازار این قبیل گیاهان خوراکی بیش از سایر مواد غذایی رونق دارد و حتی بسیاری ها آنها را فریزر می کنند تا در خارج از فصل نیز بتوانند از این مواد غذایی گیاهی استفاده کنند.
 
به گزارش تابناک ایلام؛ همه ساله بسیاری از شهروندان با مراجعه به کوه های اطراف شهر مناطق مختلف ایلام اقدام به جمع آوری انواع تره، ترگ، پاغازه، پیچک، کنگر، بوره ولی، طولیه، کله شنگ، شنگ، پیشوک، قارچ و انواع دیگر گیاهان معطر نظیر ازبوه، رازیانه، ترخن، پونه کوهی، پنیرک و ....در این فصل از سال می کنند و از آنها برای مصارف خوراکی استفاده می کنند.
 
بسیاری از شهروندان با فریزر کردن و خشک کردن این گیاهان خوراکی در طول سال به ویژه فصل پاییز و زمستان نیز از آنها به عنوان چاشنی برای معطر کردن و خوش طعم کردن غذاها و همچنین دم نوش ها استفاده می کنند.
 
استان ایلام به دلیل وجود کوه های مرتفع و پوشش گیاهی غنی یکی از مناطق بکر و دارای انواع گیاهان خواکی، دارویی و صنعتی است.
 
مناطق مختلف نظیر کوه های مانشت، قلا رنگ، کبیر کوه، هیژدرون، کان صیفی، کولگ، میمه و دشت های مرتعی مناطق گرمسیری مملو از گیاهان خوراکی و صنعتی است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار