رئیس پلیس راه استان گفت: نزدیک به 75 درصد حوادث رانندگی برون شهری استان در سال گذشته را خودروهای سواری رقم زدند که سرنشینان این خودروها قربانیان اصلی فوت و صدمات روی داده بودند.
کد خبر: ۴۱۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳ 24 April 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "فضل الله شیری" گفت: علت اصلی فوت این قربانیان ورود ضربه سر بوده که خونریزی و شکستگی های متعدد در رتبه های بعدی قرار دارند، اگر حین وقوع حادثه کمربند ایمنی بسته بودند احتمال زنده ماندن و مجروح نشدن آنان بسیار زیاد بود.

وی افزود: مسئولیت عدم استفاده سرنشینان خودروهای شخصی و حتی خودروهای مسافر بر عمومی از کمربند ایمنی با رانندگان است و در آن حالی که خود اکثرا کمربند می بندند باید پاسخگوی ترک فعل سرنشنان و مسافران در برابر جریمه 60 هزار تومانی پلیس باشند. 

سرهنگ شیری تصریح کرد: بستن کمربند ایمنی در تردد های برون شهری که میانگین سرعت خودروها زیادتر است، خطرات خطرناک تر اند و ترکیب خودروهای سواری با خودروهای سنگین وجود دارد، لذا استفاده از کمربند ایمنی دیگر یک توصیه انضباطی و فرهنگی نیست بلکه چون  پای جان در میان است و یک تضمین جانی  و حیاتی است. 

وی ادامه داد: متاسفانه به آن اندازه که رانندگان خودروها از کمربند ایمنی استفاده می کنند سرنشینان و مسافران خودروها به قضیه اهمیت چندانی نمی دهند، و این را ما نمی گوییم بلکه مشاهدات پلیس و اورژانس در سر صحنه حوادث به وقوع پیوسته و گزارشات پزشکی قانونی به صورت عبرت آموزی نشان می دهند، که هم سرنشنان ردیف عقب و هم سرنشینان جلو به مراتب بیشتر از رانندگان دچار ضربات مغزی و شکستگی ها و جراحات منجر به خونریزی شده اند.

رئیس پلیس راه استان خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم تصور می کنند اگر حین  وقوع حادثه راننده و سرنشین جلو به شیشه و شیشه و داشبورد و فرمان برخورد می کنند، سرنشینان ردیف عقب به پشتی نرم صندلی های جلو برخورد خواهند کرد که خطر چندانی ندارد، اما بررسی ها و آزمایشهای فنی نشان می دهد در لحظه پرتاب شدن این پشتیها سخت تر از دیوار بتونی خواهند بود.

این مقام انتظامی خطاب به همه آحاد جامعه توصیه کرد: همه ما و شما همیشه راننده نیستیم بلکه ممکن است به عنوان سرنشین یا مسافر خودرویی چه سواری و چه اتوبوس و مینی بوس وارد جاده های پرسرعت شویم، لذا لازم است جهت ایمنی جان خود و رفع مسئولیت از راننده از کمربند ایمنی استفاده کنیم و اگر خودرویی در ردیف های عقب کمربند نداشت از سوار شدن برآن خودداری کنیم.

سرهنگ شیری خطاب به رانندگان هم گفت: در وهله اول کمربند ایمنی سرنشینان جلو و عقب را برابر ظرفیت منرج در کارت خودرو قابل استفاده و در دست رس قرار دهند و در وهله دوم سرنشینان و مسافران را ملزم به استفاده از آن کنند و حتی شروع حرکت را منوط و مشروط به بستن کمرند ایمنی کنند.

وی از اجرای طرحی از سوی پلیس راه استان خبر داد که هدف آن کاهش شدت حوادث رانندگی برون شهری است که یکی از محورهای آن  افزایش ضریب استفاده از کمربند ایمنی توسط سرنشینان و مسافران خودروها هم از طریق اقناع و فرهنگ سازی و هم از طریق استفاده حداکثری از ظرفیتهای قانونیست، که از آغاز اجرای طرح در ایام نوروز بالغ بر 60 مورد مصاحبه و برنامه و رادیویی و تلوزیونی از طریق صدا و سیما و سایر رسانه ها انجام شده و در کنار آن 10 هزابرگ بروشور در میان مسافران خودروهای مسافری توزیع شده است.

رئیس پلیس راه استان در پایان بیان کرد: به موازات فعالیت های آموزشی و فرهنگی این طرح، خودروهایی که سرنشینان و مسافران آنها کمربند نبسته اند حتی در صورت استفاده راننده از کمربند مورد اعمال قانون قرار گرفته اند و حتی در مورد خودروهایی که کمربند ردیفهای عقب را برداشته یا نصب نکرده بودند با عنوان نقص فنی برخورد شده  و خواهد شد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار