کنفرانس ملی علوم زمین و توسعه شهری در دانشگاه تبریز
اولین کنفرانس ملی علوم زمین و توسعه شهری، با حضور جمعی از مسئولان، مدیران، محققان، اساتید و دانشجویان این حوزه در دانشگاه تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۴۱۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰ 30 May 2015

به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در آیین افتتاحییه این کنفرانس، با تاکید بر اینکه امروزه رسالت اصلی دانشگاه ها، تبدیل ایده به عمل است، تصریح کرد: دانشگاه ها باید با توجه به نیاز روز جامعه به سمت پژوهش های کاربردی محوری پیش بروند.

دکتر محمدرضا پور محمدی در ادامه با اشاره به دستاوردهای مختلف این دانشگاه در عرصه های مختلف اضافه کرد: این دانشگاه نیز در همین خصوص در سال های اخیر به دستاوردهای خیلی خوبی رسیده، بطوریکه بر همین اساس نیز به عنوان یکی از دانشگاه های برتر ایران و بر اساس رتبه‌بندی جدید موسسه لایدن هلند در سال ۲۰۱5، این دانشگاه در میان 531 دانشگاه برتر قرار گرفته است.

دکتر محمدرضا پور محمدی با اشاره به سه ویژگی زمین؛ وسعت محدود کره خاکی و شهرها، یک کالای با دوام دوران آن و سوم، اینکه قابل حمل و نقل نبودن زمین و عدم امکان انتقال آن از کشوری به کشور دیگر، تصریح کرد: همین ویژگی ها باعث می شود که عرضه و تقاضا در مورد زمین صادق نباشد؛ یعنی این طور نیست که هرچه تقاضا بیشتر باشد، عرضه هم زیاد باشد، لذا باید با مدیریت بهینه و مطالعات در حیطه علوم زمین، منابع طبیعی، محیط زیست و برنامه ریزی شهری، باید جمعیت را برای زندگی بهتر در این زمین مدیریت کرد.

وی، همچنین با اشاره به اینکه درهمه دنیا اطلاعات جامع زمین وجود دارد که تمام مالکان حال و گذشته آن مشخص است، گفت: به دلیل عدم وجود این اطلاعات در ایران، اخیرا با توجه به مرغوبیت زمین های دانشگاه تبریز، افرادی سودجو و فرصت طلب چشم طمع به دانشگاه دوخته اند که مقامات استان، شهردار، قوه قضائیه و مراجع ذیربط باید در این راه دانشگاه را کمک نمایند.

شهردار کلان شهر تبریز نیز در این کنفرانس گفت: تبریز به عنوان شهر اولین ها افتخار ایران بوده و ما باید از این میراث بزرگ پاسداری نموده و از نعمت های زیاد خدادادی به نحو عالی استفاده نماییم.

دکتر صادق نجفی افزود: زمین، طبیعت و عقل، نعمت های بزرگیست که خداوند به انسان ها ارزانی داشته است و انسان با عقل خودش می تواند دست به اختراع، آفرینش، ابتکار و ساخت و ساز بزند که منابع آن در زمین و طبیعت موجود است و این رسالت انسان هاست که با به کار گرفتن عقل و استفاده بهینه و درست از طبیعت، در جهت رفاه و آرامش مردم تلاش کنند.

وی همچنین با اشاره به زندگی 70 درصد استان آذربایجان شرقی در شهرها گفت: از این 70 درصد، 40 درصد در چند کلان شهر تبریز زندگی می کنند و متاسفانه تبریز با حدود 2 میلیون نفر جمعیت و روزانه سه میلیون و چهارصد هزار مورد تردد، بر اساس توسعه شهری مدرن برنامه ریزی نشده است ولیکن در سال های اخیر کارهای بزرگ عمرانی و توسعه شهری از قبیل مترو و مشکل ترافیک در دستور کار قرار گرفته است.

نجفی یادآور شد: کیفیت و سرعت، دو مقوله مهم در توسعه شهریست و حضور صاحب نظران و دانشگاهیان در کنار شهرداری ها و متولیان امر، می تواند ما را در رسیدن به هدف اصلی مان یاری کند و بحمدالله با دانشگاه تبریز نیز تفاهم نامه هایی بسته شده است و استفاده از یافته های علمی اساتید و متخصصان در دستور کار قرار گرفته است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز از سخنرانان دیگر این کنفرانس، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، با اشاره به سیاست گزاری برنامه های شهری گفت: در سابق، بزرگانی همچون ابن خلدون، جهان را بر اساس اقلیم ها تقسیم بندی می کردند و معتقد بودند که دو اقلیم برای شهرسازی بسیار مطلوب هستند که خاورمیانه بهترین آنهاست. اما به مرور زمان این اقلیم بندی ها به خاطر تصرف انسان ها در زمین و استخراج های بی رویه از آن، عوض شد و امروز تنها با مدیریت زمین است که اقلیم مطلوب را می توان ساخت.

حجت الاسلام علی خدیوی در ادامه افزود: مسئله جغرافیا و مدیریت شهری، امروزه تنها در اب و هوا خلاصه نمی شود و اقتصاد، فرهنگ، و سیاست در این امر دخیل است و شاید بهترین پیام این همایش این باشد که ما بدون آینده پژوهی نمی توانیم از مدیریت شهری صحبت کنیم؛ چرا که برخی از طرح ها ممکن است امروز مطلوب باشد، اما پس از گذشت 50 سال، همان مطلوب به معضل تبدیل شود.

وی یادآور شد: آینده پژوهی در علوم زمین و مدیریت شهری یک نیاز است و در همین راستا باید اطلاعات لازم از قبیل آمارها، آسیب ها، نیازها، خطرات و امور دیگر، شهر در دست محققان و پژوهشگران قرار گیرد تا آنها بتوانند بر اساس آن، به نتیجه درست برسند. البته در این مسایل باید اصل حفاظت از اطلاعات محرمانه و رازداری رعایت شود.

مدیر ستاد حوادث غیر مترقبه استانداری آذربایجان شرقی نیز در این همایش با اشاره به بحران دریاچه ارومیه گفت: 10 ریسک بزرگ جهان در سال 2014 ، بحران مالی در بخش‌های کلیدی اقتصاد، بیکاری بالا و افزايش شغل‌های پاره‌وقت، بحران آب، اختلاف درآمد شدید (تضاد طبقاتی بالا)، شکست در تسکین و تطبیق با تغییر اقلیم، افزايش بيشتر بلاياي طبيعي ناشي از رخدادهاي آب و هوايي (نظیر سیل‌ها، طوفا‌ن‌ها، آتش‌سوزی‌ها)، شکست در حکمرانی جهانی، بحران غذا، شکست در مکانیزم‌های مهم مالی/ نهادی و ناپایداری عمیق اجتماعی و سیاسی هستند که 4 مورد از آنها در مورد دریاچه ارومیه صادق است که اگر چاره ای اندیشیده نشود، ریزگردهای حاصل از خشکی دریاچه ارومیه تا 600 کیلومتر یعنی تا استان قزوین، مناطق را تحت الشعاع قرار خواهد داد که این ریزگردها، عوامل خطرناکی همچون تاثیر بر محصولات کشاورزی و بیماری های صعب العبور را نیز با خود همراه خواهند داشت.

دکتر خلیل ساعی در ادامه افزود: تغییرات اقلیمی و تداوم خشكسالي‌ها، الگوی نادرست مصرف آب در بخش شرب و بهداشت و صنعت، همچنین توسعه نادرست بخش کشاورزی، عوامل اصلی در خشک شدن دریاچه ارومیه است که با همکاری و مشارکت وزارتخانه ها، سازمان های ملی، دانشگاه ها، سازمان های منطقه ای در تلاش هستیم تا دوباره به احیای دریاچه ارومیه بپردازیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در بخش دیگری از این کنفرانس با اشاره به اقدامات سازگار با طبیعت گفت: با رعایت نکاتی از قبیل رعایت شبکه بندی خیابان ها، حذف نمک از شهر در نمک پاشی های زمستانی، جلوگیری از تخریب باغات تبریز و اطراف تبریز و مدیریت زمین های کشاورزی می توان به زمین و توسعه شهری کمک شایانی کرد.

مهندس ایرج شهین باهنر، افزود: متاسفانه در حوزه شهری اقدامات غیر کارشناسانه ای را شاهد هستیم که از آن مورد می توان به عدم توجه به ژئومورفولوژی زمین در ساخت و سازها، تخریب کوه ها و مسطح سازی آن ها برای ساخت وساز، پر کردن دره ها، ساخت و ساز در حریم و بستر رودها، ایجاد سد ها در محل گسل تبریز و موارد بسیاری اشاره کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: انسان امروز ضمن علاقمندی به توسعه، نگران از دست دادن محیط زیست و منابع زمین و کره ای که روی آن زندگی می کند است و لذا جامعه مدرن به این نتیجه رسیده است که اقدامات توسعه گرایانه باعث ناهنجاری ها و تخریبات و الودگی های زیادی در محیط زیست طبیعی شده است که برای رفع آنها باید راهکارهای عملی ارایه شود.

دکتر شهرام روستانی، دبیر این همایش نیز با بیان اینکه با فراخوان این همایش بیش از 550 مقاله به دبیرخانه آن ارسال شد، تصریح کرد: از این تعداد 330 مقاله پذیرفته شد و از این میزان هم300 مقاله به صورت پوستر و چاپ در مجموعه مقالات و30 مقاله در قالب سخنرانی در طول برگزاری این همایش ارایه می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، در ادامه افزود: شهر تبریز دارای معضلات عدیده ای در بحث شهر نشینی و مدیریت شهری است که امیدواریم با مدیریت علمی، شاهد روزی شویم که در استان بحرانی نداشته باشیم و این مهم در سایه همکاری مدیریت اجرایی و اساتید دانشگاه ها ممکن است.

وی، همچنین نقش ژئومورفولوژی و تکتونیک در توسعه شهری، نقش فناوری های نوین و سنجش از دور در توسعه شهری، شهرسازی و توسعه پایدار، عمران، معماری پایدار و توسعه شهری، نقش اقلیم در توسعه شهری، نقش مناطق آزاد در توسعه شهری، جغرافیای سیاسی، امنیت و توسعه شهری، منابع طبیعی علوم محیط زیست و توسعه شهری، گردشگری و توسعه شهری و نقش مدیریت ریسک و بحران در توسعه، ایجاد فرصت هایی برای تعامل علمی و همکاری های آینده به صورت یکپارچه و منسجم برای به اشتراک گذاری دانش و تجربه در زمینه های مختلف علوم زمین، ایجاد همگرایی بین گرایش ها و رشته های مختلف علوم جغرافیایی وشهرسازی، گردهمایی جامع برای تبادل نظر، بستر سازی مناسب جهت آشنایی روزافزون دانشجویان و اساتید دانشگاه های سراسر کشور در مورد آخرین یافته ها و فن آوری در زمینه های مختلف علوم زمین، توسعه شهری و اقتصاد پایدار را از جمله اهداف این کنفرانس بیان کرد.

بر پایه همین گزارش، برگزاری پانل های تخصصی در حوزه علوم زمین و توسعه شهری با حضور اساتید و صاحب نظرانی از دانشگاه های سراسر کشور، از دیگر برنامه های این همایش بود.

اضافه می نماید: کنفرانس ملی علوم زمین و توسعه شهری با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

در بخشی از این قطعنامه، آمده است؛ ما برگزار کنندگان و شرکت کنندگان کنفرانس از مدیران اجرایی دستگاه های مرتبط با محیط زیست و سکونت گاه های انسانی خواهانیم که با عنایت به جدی شدن تهدیدات زیست محیطی، برنامه ریزی های اجرایی خود را با مشارکت فعالانه مراکز دانشگاهی ملی و بین المللی، سند ملی محیط زیست را تهیه و تصویب نمایند.

این قطعنامه می افزاید: کلیه امور عمرانی- صنعتی در راستای سند ملی محیط زیستی لازم الاجرا شود. توسعه شهرهای موجود و ایجاد شهرها و شهرکهای جدید الزاما باید مطابق با طرح های آمایش سرزمین و ملحوظ داشتن پتانسیل ها و محدودیت های محیطی از قبیل حریم گسل ها، سیلها تهیه شود. کلیه طرح های توسعه و عمران شهری و دخالت در محیط زیست با حفظ شان و منزلت والای انسان و فراهم ساختن زمینه مناسب و بهتر برای تعالی مادی و معنوی شخصیت شهروندان، انسان محور تهیه و اجرا گردد.

شرکت کنندگان همچنین در این قطعنامه آمده است؛ با عنایت به اسکان بیش از هفت میلیون نفر در حوضه بلافصل دریاچه ارومیه و امکان خیزش ریزگردهای نمکی دریاچه و تهدید اشتغال کشاورزی، حتی سکونت و تنفس در محدوده حوضه، توجه بیش از پیش مقامات مسئول را در این ارتباط خواهانیم.

در پایان و با توجه به استراتژیک بودن مبحث دریاچه ارومیه و فعالیت شهروندان و توجه ویژه دولت تدبیر و امید به امر مذکور، پیشنهاد برگزاری کنفرانس بین المللی دریاچه ارومیه با مشارکت وزارتخانه ها و سازمان های اجرایی زیربط در اردیبهشت 1395 در دانشکده جفرافیا و برنامه ریزی ارائه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار