رییس مرکز تحقیقات پیشگیری سوء مصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از اشغال درصد زیادی از تخت‌های روانپزشکی کشور توسط افراد معتاد به مصرف مواد مخدر صنعتی خبر داد و گفت: در راس این بیماران افرادی هستند که بر اثر مصرف این مواد دچار جنون شده‌اند.
کد خبر: ۳۹۳۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹ 12 March 2017

به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،دکتر وحید فرنیا ، با اشاره به وجود دو نوع ماده مخدر سنتی و صنعتی، گفت: مواد مخدر سنتی موادی هستند که از ریشه گیاه خشخاش به آمده و بعضا از این مواد در کارخانجات داروسازی جهت تهیه مسکن‌های دارویی استفاده می‌شود.

فرنیا افزود:مواد مخدر صنعتی که مواد روانگردان محرک هستند، به دو دسته مواد مخدر توهم‌زا و محرک غیرتوهم زا تقسیم می‌شوند و عمدتا از اسیدهای صنعتی و ترکیب‌های دارویی تهیه 
شده که استفاده از آنها به طور معمول آسیب‌های مغزی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه از گذشته تاکنون مواد مخدر سنتی بیشترین میزان مصرف در میان افراد معتاد کشور را دارد، گفت: متاسفانه در سالهای اخیر شاهد افزایش مصرف موادمخدر صنعتی به ویژه در میان جوانان و نوجوانان هستیم که با توجه به خطرات فراوان این دسته از مواد، این امر می‌تواند زنگ خطری برای جامعه محسوب شود.

این روانپزشک با بیان اینکه مواد سنتی عمدتا خواب آور و به اصطلاح عامیانه "نئشه آور" هستند، گفت: برخلاف این مواد، مواد صنعتی کم خوابی، افزایش بیداری و افزایش انرژی را به دنبال دارد و این ویژگی‌ها موجب شده که متاسفانه بعضا شاهد هستیم دانشجویان برای بیدار ماندن و درس خواندن، برخی افراد برای مهمانی و برخی نیز برای شادی کاذب از این مواد خطرناک استفاده می‌کنند.

فرنیا افزود:همچنین برخلاف مواد سنتی که مصرف آنها وابستگی جسمی به دنبال دارد، مواد صنعتی بیشتر وابستگی روانی ایجاد می‌کنند و همین امر موجب شده که برخی به اشتباه تصور کنند این مواد اعتیادآور نیستند.

وی تصریح کرد: با مصرف مواد صنعتی فرد دچار حالت توهم شده و چیزهایی غیر از اجسام، اشخاص و صداهای پیرامونی می‌بیند و می‌شنود و در این حالت رنگ‌ها، اشیاء و چهره افراد برای او تغییر می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری سوء مصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: موادی مانند شیشه و حشیش عمدتا به هذیان، افکار بدبینانه و جنون منجر می‌شود و فرد معتاد تصور می‌کند همه قصد فریب او و خیانت به او  را دارند و رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی از خود بروز می‌دهد.

وی با بیان اینکه آسیب مواد صنعتی به مغز بسیار بیشتر از مواد سنتی است، گفت: مواد مخدر صنعتی از اسیدهای صنعتی و ترکیبات دارویی تهیه شده و به دلیل خواص اسیدی بالایی که دارند موجب بیشترین آسیب به مغز که از بافت چربی است، می‌شوند.

فرنیا تصریح کرد: این آسیب‌های مغزی موجب بروز علائم جنون شده و فرد رفتارهای خشونت آمیز از خود بروز داده که در بسیاری موارد جرائم جنسی و کیفری را به دنبال دارد.

این روانپزشک با بیان اینکه آسیب‌های مغزی ناشی از مصرف این مواد در بسیاری موارد غیرقابل برگشت هستند، گفت: سلولهای مغز برخلاف سایر سلولهای بدن قابلیت ترمیم پذیری پایینی دارند و بعضی از سلولهای مغز در صورت آسیب به طور کامل غیرقابل ترمیم هستند.

فرنیا با اشاره به افزایش مراجعین بیمارستان‌ها و اورژانس های روانپزشکی کشور در سالهای اخیر، افزود: متاسفانه نه تنها در بیمارستان فارابی کرمانشاه، بلکه در تمامی بیمارستان‌ها و 

اورژانس‌های روانپزشکی درصد زیادی از مراجعین را افرادی تشکیل می‌دهند که بر اثر مواد مخدر صنعتی چه توهم‌زا و چه محرک دچار بیماری‌های روانی شده‌اند.

فرنیا تصریح کرد: در راس آنها و در شدیدترین حالت بیمارانی هستند که بر اثر مصرف این مواد از جمله شیشه دچار "جنون" شده‌اند و در حال حاضر بسیاری از تخت های روانپزشکی 
کشور در اشغال این افراد است.

وی افزود: وجود این بیماران نه تنها برای اطرافیان بلکه برای جامعه نیز خطرناک است و این افراد باید تحت مراقبت و درمان قرار گیرند و متاسفانه بعضا بیماری روانی این افراد مزمن 
شده که باید به محل نگهداری بیماران روانی مزمن منتقل شده و سالها در آنجا نگهداری شوند.

فرنیا با بیان اینکه درصد آسیب موادمخدر صنعتی در افراد مختلف بسته به میزان و مدت مصرف متفاوت است، گفت: این امکان هست که برخی افراد با ترک زودهنگام و انجام درمان تحت 
نظر روانپزشک بهبود یابند، اما برخی هم ممکن است علی رغم ترک مواد، بیماری آنها مزمن و عود کننده شود که این افراد باید تا سالها در مراکز روانپزشکی  ببستری باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار