مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از تولید 2526 تن زیتون طی سالجاری در استان خبر داد.
کد خبر: ۳۸۱۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶ 20 February 2017

به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مهندس زارعی با بیان مطلب فوق افزود: 2072 تن از زیتون تولیدی استان جهت کنسرو گیری به خارج استان حمل شده و 221 تن نیز در داخل استان کنسرو گیری و90 تن زیتون خام هم جهت روغن کشی در استان فراوری گردیده است.

وی خاطرنشان کرد:  مقدار زیتون تولید شده در استان از سطح 940 هکتار باغات استان برداشت شده است.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام گرفته از 2500 تن زیتون خام تولیدی استان بیش از 90درصد جهت کنسرو گیری و حدود 10درصد جهت روغن کشی استفاده می‌گردد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: زیتون در 8 شهرستان استان شامل شهرستان‌های سرپل ذهاب، دالاهو، کرمانشاه، گیلان‌غرب، جوانرود، قصرشیرین، پاوه و ثلاث باباجانی تولید می‌شود.

زارعی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه یکی از خاستگاه های زیتون در ایران است که قدمت آن به بیش از یک هزار سال می‌رسد افزود: با بررسی منابع و مشاهدات عینی مشخص شده که مناطق شهرستانهای سرپل ذهاب، پاوه، جوانرود و دالاهو در طول سالیان طولانی زیتون وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد:  بیش از 80درصد محصول زیتون تولیدی به صورت خام فروشی به خارج از استان حمل می‌شود که می‌توان با این مقدار زیتون با فراوری؛  5 برابر خام فروشی ارزش افزوده ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در استان کرمانشاه یک واحد فراوری زیتون داریم که به دلیل تمکن مالی تنها به صورت حق العمل کاری فعالیت دارد  که نیاز به حمایت و تزریق سرمایه در گردش جهت خرید دانه زیتون می‌باشد.

زارعی فراوری زیتون دراستان کرمانشاه نیازمند ایجاد کارگاه‌های فرآوری محصول جهت کنسرو گیری در سطح شهرستانها و ایجاد بازارهای فروش محلی توسط شهرداریها و اتاق اصناف شبیه شهرهای شمالی است که باعث  کمک به اقتصاد استان می شود.

وی در پایان افزود: یکی از موانع افزایش سطح زیر کشت زیتون بحث منابع آبی بوده که انشاا... با طرح سامانه گرمسیری  و مدیریت بهتر منابع آبی موجود به توان به اهداف کمی تولید زیتون در برنامه ششم توسعه برسیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار