مدیرکل راه و شهرسازی استان قم معتقد است که کاهش روند مهاجرت به قم و استقرارکامل متقاضیان مسکن مهر، ثبات و رکود قیمت مسکن را تشدید کرده است.
کد خبر: ۳۸۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۲ 20 February 2017
به گزارش تابناک قم، حسن صبوری با بیان این‌که کاهش صدور پروانه ساخت توسط شهرداری نشان دهنده وجود رکود در بازار مسکن است، گفت: در ماه گذشته صدور انواع پروانه‌های ساخت و ساز به هزار پروانه هم نرسید.

وی با بیان این‌که میان عرضه و تقاضا در حوزه مسکن تعادل ایجاد شده است، اظهار کرد: رکود قیمت‌ها و کاهش نقل و انتقال‌ها، بازار مسکن را به یک تعادل نسبی رسانده است.

صبوری با تأکید بر این که قم همیشه متقاضی در زمینه عرضه و خرید مسکن دارد، ادامه داد: تنها راه خروج مسکن از رکود ارائه تسهیلات تخصصی حوزه مسکن است.

ارائه تسهیلات، راه رونق مسکن

وی با اعلام این‌که اوضاع مسکن در قم مسکوت و بی‌رمق نخواهد ماند، گفت: درکل اوضاع نا به سامان و مبهم اقتصادی رمق ساخت و ساز و ترقی و رونق مسکن را گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است مسکن دچار نوسان‌های شدید سال‌های قبل شود، اظهار کرد: نوسان و جهشی که در دولت قبل رخ داد یک تورم بی‌مورد و در واقع یک حباب بود و ناشی از تقاضا و نیاز مردم نبود. به نظر می‌رسد دیگر شاهد چنین سینوس‌های غیرمنطقی نخواهیم بود.

صبوری با ابراز نگرانی از رشد نامتوازن و نامتعادل و بی‌رویه مسکن در استان اضافه کرد: به جای افزایش طول و عرضی و غیر مهندسی شهر باید به فکر نوسازی و ترمیم اساسی بافت‌های فرسوده که شهر را زخمی و ناکارآمد کرده باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان وجود هزار و 74 هکتار بافت فرسوده را نامطلوب توصیف کرد و گفت: مردم نباید فکر کنند که بافت فرسوده همان بافت سنتی و تاریخی با رویکرد میراث فرهنگی است.

انتقاد از رشد نامتوازن شهر

صبوری حفظ زیست بوم و فضاهای سبز را مهم‌ترین ابزار حفظ شرایط اقلیمی و فیزیکی استان معرفی کرد و افزود: اگر شهر را نامتوازن رشد دهیم و به فکر حفظ محیط زیست نباشیم، در واقع به گسترش بافت‌های ناکارآمد و بی‌مصرف کمک کرده‌ایم.

وی الحاق 680 هکتار بافت فرسوده به مجموع بافت‌های فرسوده استان را تأیید کرد و گفت: مردم باید به فکر ساخت و ساز در فضاهای فرسوده باشند و دنبال الحاق کردن نامتوازن شهر نباشند.

صبوری رشد فیزیکی و حجم افزایی شهر را سبب افزایش هزینه‌های چندبرابری برای دولت و مردم دانست و اظهار کرد: ساخت پروژه‌هایی که با روح و فرهنگ بومی و اسلامی مردم سازگارنباشد در نهایت کام مردم را شیرین نخواهد کرد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار