مدیریت کارآمد:
کرمانشاه- ایرنا- براساس نظرکارشناسان مدیریت شهری، شهردارانی که به صورت مستقیم با انتخاب مردم بر سر کار می آیند، به دلیل دور ماندن از مسایل جناحی و یا منفعت طلبانه، مدیرانی پاسخگو، مستقل و مسوولیت پذیرتر می شوند.
کد خبر: ۳۷۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ 13 February 2017
به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیریت شهری با توجه به نیازها و قوانین هر جامعه، تعاریف متعددی دارد ولی افزایش رضایتمندی مردم از خدمات شهری مهم ترین معیار یک مدیر و شهردار متخصص و توانمند است.
شناخت چالش ها و معضلات شهر و در نتیجه نحوه صحیح مدیریت شهری از ارکان و پایه های دست یابی به توسعه پایدار است، از همین رو، مدیریت نامطلوب علاوه بر نارضایتی شهروندان، موجب فقر، بیکاری و در نهایت افزایش مشکلات و مسایل شهری می شود.
از سالهای گذشته تاکنون، به دنبال قانون شوراهای اسلامی شهرها، انتخاب شهردار با نظر و تایید اعضای شورای شهر انجام می شود که بنابه گفته کارشناسان و صاحبنظران امور شهری، قطع شدن ارتباط مستقیم شهردار با مردم یکی از مهم ترین معایب الگوی فعلی است.
از همین رو برای داشتن شهرداری مقتدر، مستقل و پاسخگو، لایحه اصلاح قانون شوراها و انتخاب شهردار توسط مردم، از سوی دولت به مجلس ارایه شده است.
در این لایحه خواسته شده انتخاب شهردار در شهرهای بیش از 200 هزار نفر به دست مردم تعیین شود.
به دلیل اهمیت بالای موضوع و تاثیر آن در مدیریت شهری، به بررسی نظرات علمی و کارشناسانه چندین صاحب نظر در حوزه مدیریت شهری پرداخته ایم.

**بیگانگی مردم با شهرداران
بیژن کلهرنیا، یکی از اساتید دانشگاه و صاحبنظر امور شهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به بررسی زوایای انتخاب شهردار توسط شورا و مردم پرداخت و افزود: براساس الگوی فعلی انتخاب شهردار توسط شورای شهر انجام می شود که بزرگترین معایب الگو، این است که ارتباط شهردار با مردم گسسته می شود.
وی افزود: درست است که اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم انتخاب می شوند ولی در الگوی فعلی، ارتباط مردم با شهردار به صورت مستقیم نیست و موجب قطع ارتباط شهردار با مردم می شود.
به گفته وی، در چنین شرایطی عزل و نصب شهردار به دست شوراست و انتخاب شهرداری مقتدر و یا ضعیف به بدنه و ترکیب شورا بستگی دارد.
این استاد معماری و شهرسازی دانشگاه های رازی و آزاد اسلامی کرمانشاه معتقد است، در چنین سیستمی مشکلات متعددی وجود دارد و در اکثر مواقع نمی تواند رضایت شهروندان را تامین کند.
کلهرنیا اظهار کرد: مشکلات الگوی فعلی انتخاب شهردار، در صورتی که اختلاف و دودستگی در اعضای شورای شهر وجود داشته باشد دو برابر شده و موجب می شود که شهردار نماینده جناح و گروه خاصی باشد، چنانچه کرمانشاه در سالهای گذشته از داشتن شهردار مقتدری که از جناح گرایی به دور باشد برخوردار نبوده به همین دلیل نزدیک به 40 درصد از فرصت های خوب شهری را از دست داده ایم.

** مدیریت شهری به دور از نگرش های منفعت طلبانه
این کارشناس ادامه داد: براساس تجارب بدست آمده در دیگر کشورها، انتخاب شهردار بدست مردم موجب می شود که جایگاه و شان شهردار بالا رود، شهردار بدون جناح گرایی انتخاب شود و شخصیت مستقل داشته باشد و در نهایت در این صورت، شهردار تنها برای مدیریت امور شهری تعیین می شود و نگرش منفعت طلبانه ای وجود نخواهد داشت.
کلهرنیا ادامه داد: در الگوی مدیریت شهری پیشرفته، شهردار همواره با انتخاب مردم تعیین می شود و در چنین شرایطی دموکراسی رعایت می شود، امیدواریم در صورت اصلاح قوانین شوراها در سال های آینده، شوراهای محلی با انتخاب مردم ایجاد شوند و این شورا، شهردار را انتخاب کند.
به گفته این صاحبنظر شهری، برای رسیدن به مدیریت مطلوب شهری نیاز داریم که شهرداران با انتخاب مستقیم مردم بر سر کار آیند. 

**انتخاب شهردار و تقویت دموکراسی
در ادامه یکی دیگر از صاحب نظران امور شهری و اقتصادی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: گرچه تصویب این لایحه موجب تضعیف قدرت شوراها می شود ولی با مطلوب بودن و اثربخشی این اقدام در مدیریت کارآمد شهری موافق هستم.
سهراب دل انگیزان اظهار کرد: در چنین شرایطی شهرداران با انتخاب مستقیم مردم تعیین می شوند که این امر بر تقویت دموکراسی اثرگذار است.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، براساس اقدام ها و تجارب بدست آمده از عملکرد شوراها در سالهای گذشته، شاید بتوان گفت که شورا برای انتخاب شهرداران نیازمند تجارب بیشتری هستند از همین رو اگر شهردار براساس انتخاب عمومی تعیین شود علاوه بر توانمندی شهرداران موجب می شود تا اعضای شورای شهر در برابر تصمیمات و انتخابات بعدی دقت و وسواس بیشتری به خرج دهند.

**محبوبیت و مقبولیت بیشتر شهرداران مردمی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از ارسال لایحه پیشنهادی دولت به مجلس در خصوص اصلاح قانون شوراها و انتخاب شهردار به عنوان فکر و ایده ای مطلوب یاد کرد.
مجتبی نیک کردار ادامه داد: شهرداری که توسط مردم انتخاب شود مقبولیت بیشتری خواهد داشت چرا که از نظر و رای مردم برخوردار است، از سوی دیگر شهردار انتخابی هر لحظه نگران استیضاح و بازخواست از سوی اعضای شورا نیست و با اتکا به آرای مردمی، بهتر می تواند کارها را پیش ببرد و امور شهری را مدیریت کند.
به گفته این صاحبنظر، انتخاب شهردار بدست مردم محدودیت ندارد و همه افرادی که احساس توانمندی و لیاقت می کنند خود را در معرض انتخاب مردم می گذارند از همین رو می توان گفت که در این شرایط، شهرداری بهتر و مسوولیت پذیرتر انتخاب می شود.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 31 شهر و 2 هزار و 600 روستا است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار