سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: در یک سال و نیم از فعالیت بازارچه مرزی سومار تاکنون، 223 میلیون و 255 هزار و 289 دلار کالا به عراق صادر شده است.
کد خبر: ۳۷۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴ 05 February 2017
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، فرهاد همتی روز یکشنبه در نشست فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان بازارچه سومار با مدیران کل استان کرمانشاه در گیلانغرب، وزن کالاهای صادر شده در این مدت را 640 هزار و 693 تن اعلام کرد و اظهار داشت: این کالاها با استفاده از 38 هزار و 299 کامیون به عراق صادر شده است.
وی با بیان اینکه سومار در بحث افزایش صادرات غیرنفتی نقشی موثر را به عنوان یکی از بازارچه های مهم کشور ایفا می کند، اظهار کرد: کالاها صادره شده از این مرز به عراق 45 قلم بوده است.
وی عمده کالاهای صادر شده از مرز سومار به عراق را شامل سنگ، مواد شوینده، کاشی، موزائیک، کولر آبی، کشمش، رب گوجه، شیشه، پتاسیم، کلسیم، چیپس ، نمک صنعتی ، تره بار، کربنات سدیم، آهن آلات و پوشال کولر اعلام کرد.
وی از ساماندهی امور مرتبط با صادرات و همچنین رفع برخی موانع و مشکلات موجود در رابطه با امر صادرات از مرز سومار خبر داد و اضافه کرد: به منظور تسریع در روند صادرات کالا و رفع مشکلات تجار ، پیشنهاد انجام اظهارنامه کالاهای صادراتی در محل بازارچه به جای مرکز استان به کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان ارایه شده است.
سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: با تحقق این امر، روند صادرات کالا از این مرز افزایش خواهد یافت، ضمن این که در ایجاد اشتغال بیشتر نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت.
همتی افزود: تشکیل هیات مدیره و امنای تجار شاغل در بازارچه سومار نیز در دستور است که در آینده نزدیک عملیاتی می شود.
وی ادامه داد: کار احداث غرفه های خدماتی در محل بازارچه سومار توسط سازمان همیاری شهرداری های استان آغاز شده است تا پس از تکمیل با انجام مزایده به افراد واجد شرایط واگذار شوند.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: موضوع تسریع در روند آماده سازی مرز سومار برای تردد زوار اربعین هم به جد در دست اقدام و پیگیری است و موضوع رسمی شدن مرز سومار توسط وزارت کشور در دستور کار قرار گرفته است.
در این جلسه مقرر شد با مشارکت تجار و فعالان اقتصادی و به منظور ارتقای سطح خدمات رفاهی و توسعه طرح های فرهنگی، هنری و ورزشی شهرستان و همچنین ساماندهی امکانات رفاهی تجار در محل بازارچه، صندوق خیریه مرتبط با این امر ایجاد شود.
بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با عراق 86 کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای دو شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست. 
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز با عراق است. 
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب 67 کیلومتر است. 
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است. 
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالا از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار