استاندار کرمانشاه:
استاندار کرمانشاه گفت: برای اربعین سال آینده یک مرز در استان کرمانشاه یا خسروی و یا سومار به سه مرز موجود در کشور یعنی مهران، شلمچه و چذابه اضافه می شود.
کد خبر: ۳۶۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶ 22 January 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل استانداری؛ دکتر اسداله رازانی در جلسه پیگیری مسائل اربعین سال 966 در مرز خسروی و سومار که با حضور معاونین عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، مشاور عالی استاندار، فرماندهی انتظامی و جمعی از  مدیران استان در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد، افزود: در جلسه ای که حدود یک ماه  پیش با حضور همة استانداران در وزارت کشور برگزار شد،  وزیر محترم کشور به عنوان مصوبه ستاد اربعین و تصمیم دولت و وزارت کشور اعلام کرد که برای اربعین سال بعد باید از استان کرمانشاه تردد زوار صورت گیرد.

وی اظهار داشت: دکتر رحمانی فضلی در این جلسه با اشاره به ایفای حق استان کرمانشاه در موضوع مباحث طبیعی که خدای متعال به این استان داده و همچنین به دلیل گسترش و بعدی که هرساله موضوع عزیمت زوار عتبات عالیات پیدا می کند و با توجه به رشد خیره خیره کننده عزیمت مردم در اربعین سال 95 نسبت به سا 94 که حدود 50 درصد به تعداد زورار اضافه شد،اعلام کرد که مرزهای سه گانه فعلی یعنی مهران، شلمچه و چذابه پاسخگوی این حجم از پذیرش زوار نیست لذا یک مرز دیگر در استان کرمانشاه باید به این مرزها اضافه شود.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: در اربعین امسال با توجه به اینکه عزیمت به سمت کربلا را موکول به گرفتن ویزا کرده بودند اما با این حال شاهد حضور میلیونی مردم در سه مرز یاد شده بودیم و این معبرها با توجه به این حجم حضور بسیار بالای مردم دیگر گنجایش لازم را ندارند و حتماً برای اربعین سال آینده از استان کرمانشاه عبور زوار خواهیم داشت و یکی از مرزهای خسروی و یا سومار به عنوان چهارمین مرز در کشور که تردد زوار خواهد داشت، مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر رازانی با اشاره به پیشنهاد وزیر کشور مبنی بر مطرح کردن خسروی برای تردد زوار اظهار داشت: ایشان تاکید کردند که حتی لازم است که با کشور عراق و استان های هم مرز استان کرمانشاه هماهنگی های لازم برای اتخاذ تمهیدات امنیتی و زیرساختی جهت تردد در مرز خسروی صورت گیرد و این موضوع در جلسه یادشده به عنوان یک تصمیم تصویب قرار گرفت تا از مرز خسروی برای سال آینده تردد زوار داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تردد زورار از مرز خسروی برای اربعین سال آینده موکول به تامین امنیت شده است به گونه ای که امنیت خوبی برای این مهم برقرار شود لذا باید با تمامی توان تلاش کنیم که این امنیت در استان های همجوار مرز خسروی در کشور عراق برقرار شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به به عشق و ارادات بسیار گسترده مسلمانان به ویژه مردم ایران برای عزیمت به عتبات عالیات گفت: اگر یک محاسبه در خصوص افزایش تعداد زوار در سال های آینده به عتبات عالیات داشته باشیم با توجه به عشق و ارادات مردم به عتبات عالیات مشخص می شود که این میزان تردد هر ساله نسبت به سال های گذشته افزایش می یابد و برای سال های آینده حتی این 4 معبر در نظر گرفته شده جوابگو نخواهد بود و ضروری است که مرزهای دیگر هم به این مرزها اضافه شود.

وی همچنین به مشرف شدن حدود 24 میلیون زائر در سال به مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه فاصله مشهد به جز سه استان با دیگر استان ها بیش از هزار کیلومتر است اما هرساله بیش از 24 میلیون زائر وارد شهر مشهد مقدس می شوند لذا اگر عزیمت مردم به عتبات عالیات نسبت به مشهد را در نظر بگیریم اگر فرض کنیم که تنها 10 درصد از جمعیت مردم ایران رهسپار عتبات عالیات شوند از جمعیت 83 میلیون نفری ایران بیش از 8 میلیون نفر زائر به عتبات عالیات عزیمت خواهد کرد لذا برای افزایش تعداد زائرین در هرسال نسبت به سال گذشته باید آمادگی لازم ایجاد شود.

دکتر رازانی بیان داشت: در اربعین امسال حدود 2 میلیون و پانصد هزار نفر از مردم کشور ایران در عتبات عالیات حضور پیدا کردند اما هرساله این تعداد جمعیت افزایش خواهد یافت.

استاندار کرمانشاه در ادامه به ویژگی های مرز سومار از جمله نزدیکی این مرز به کربلا اشاره کرد و گفت: مرز سومار دارای دو ویژگی برجسته است که ایجاب می کند به این مرز توجه داشته باشیم که یکی از این ویژگی ها این مرز نزدیکترین نقطه به بغداد و کربلا است بنابراین یک نقطه سوق الجیشی محسوب می شود و ویژگی دوم اینکه حکومت عراق و استان دیالی نیز خیلی آمادگی برای تردد زوار این مرز را دارند و امسال تاسیسات و تجهیزات بسیار مناسبی برای تردد در مرز نزدیک سومار نصب و ایجاد کرده اند.

وی تاکید کرد: با توجه به ضرورت ایجاد امنیت در استان هم مرز خسروی در کشور هر چند که باید در این زمینه نهایت تلاش خود را بکار گیریم اما اگر بنا به شرایط امنیتی برای سال آینده امکان تردد زائر از این مرز وجود نداشت باید تمهیدات و شرایط لازم را برای مرز سومار نیز آماده کنیم و دستگاه ها از همین حالا به فکر ایجاد زیرساخت در این مرز باشند.

دکتر رازانی تصریح کرد: تردد  زوار از مرزهای استان برکات زیادی برای استان به همراه خواهد داشت و از موقعیت و موهبتی که خدا برای استان در نزدیکی با عتبات عالیات قرار داده باید برای حل مشکلات و توسعه استان استفاده کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه این جلسه برای اتخاذ تمهیدات لازم و تصویب مسائل مختلف در خصوص مرزهای خسروی و سومار باید هر دو هفته یکبار تشکیل شود، گفت: دستگاه ها موظف  هستند که تا فاصله زمانی تا اربعین سال آینده که حدود 10 ماه می باشد با تمامی تلاش نسبت به ایجاد زیرساخت، تاسیسات و امکانات مورد نیاز در این مرزها اقدام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار