کد خبر: ۳۶۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹ 21 January 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل استانداری؛ استاندار کرمانشاه در ابتدای این گفتگوی تلویزیونی ضمن تسلیت حادثه ناگوار فروریختن ساختمان پلاسکو و شهادت جمعی از هموطنان و به ویژه آتش نشانان فداکار اظهار داشت: در خصوص موضوع فروش پالایشگاه کرمانشاه مباحث گوناگونی مطرح شده که لزوم ارایه اطلاعات دقیقی در این زمینه ضروری می نماید.

این مقام عالی استان افزود: متاسفانه تاکنون اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفته و حتی اطلاعات درست و کاملی نیز به نمایندگان محترم مجلس و سایر مقامات استان منتقل نشده است.

وی عنوان کرد: روز گذشته در استانداری نشستی 2 ساعته با حضور 6 نفر از نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی پیرامون موضوع پالایشگاه کرمانشاه برگزار شد و در جلسه ای طولانی اطلاعات کامل و به روز موضوع که توسط مدیریت ارشد استان تهیه  شده بود در اختیار نمایندگان قرار داده شد.
 
**واگذاری بر اساس اصل 44 قانون اساسی صورت گرفته است

دکتر رازانی در ادامه به تشریح روند واگذاری پالایشگاه پرداخت و گفت: واگذاری بر اساس اصل 44 قانون اساسی و سیاست های کلی نظام که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده انجام شده است.
استاندار کرمانشاه تصریح کرد: دولتی بودن اقتصاد و تولید همواره یکی از آسیب های جدی نظام اقتصادی و تولیدی و یکی از موانع اصلی توسعه کشور قلمداد شده است.

این مقام عالی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب، مقامات عالی کشور، دولت و مجلس شورای اسلامی- در ادوار مختلف- راه برون رفت از این مشکل را در خصوصی سازی و واگذاری تصدی ها در بخش دولت تشخیص داده اند.

 وی افزود: در این زمینه فهرستی از کارخانه جات مختلف جهت واگذاری  تهیه شده که پالایشگاه کرمانشاه نیز در این فهرست گنجانده شده است. در واقع اینکار با این امید صورت گرفته که بخش خصوصی به شکلی بهتر از بخش دولتی می تواند مدیریت چنین واحدهایی را پیش ببرد.

**تنها 57 درصد از پالایشگاه واگذار شده

دکتر رازانی در ادامه به تشریح جزییات بیشتر موضوع پرداخت و گفت: تمامی بحث های مطرح شده در مورد پالایشگاه کرمانشاه مربوط به واگذاری تنها 57 درصد از پالایشگاه است و 40 درصد باقی مانده از سهام پالایشگاه همچنان در این مرحله دولتی باقی می ماند. و 3 درصد از سهام این پالایشگاه نیز سهام ترجیحی کارکنان مجموعه است.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: بنابراین تمامی آنچه اتفاق افتاده تنها 57 درصد از سهام و دارایی های این پالایشگاه را شامل می شود.

این مقام عالی با اشاره به این نکته که پالایشگاه مطابق تمامی سازوکارهایی که در زمینه واحدهای مشابه وجود دارد به فروش رسیده، در ادامه به تشریح این فرایند پرداخت و اظهار داشت: این واحد در ابتدا دو بار با قیمت پایه 179 میلیارد تومان در فرابورس عرضه شده است.
وی در مورد چگونگی این قیمت گذاری گفت: مجموع دارایی های هر شرکت و موسسه ای شامل طلب ها، موجودی ها، اموال و از جمله بدهی های آن می شود. در واقع بدهی ها بخشی از فهرست موجود محسوب می شود و هنگام قیمت گذاری این مبلغ از برآورد نهایی کسر می شود.

دکتر رازانی افزود: طبق اسناد رسمی موجود و گزارش های سالانه که توسط سازمان حسابرسی کل کشور تهیه شده مجموعه پالایشگاه بالغ بر 700 میلیارد تومان به موسسات مختلف از جمله به وزارت نفت بدهکار است.

استاندار کرمانشاه عنوان کرد: در قیمت گذاری نهایی این مبلغ از مجموع ارزش دارایی های این شرکت کاسته می شود و رقم پیشنهادی 179 میلیارد با در نظر گرفتن این موضوع تعیین شده است. در ضمن خریدار آینده هم باید بر اساس سهم 57 درصدی خود از پالایشگاه، پرداخت سهم بدهی را نیز عهده دار شود.

وی افزود: این واحد دوبار در فرابورس ارایه می شود اما هیچ خریداری پیدا نمی کند و بار سوم در 20 دی ماه به صورت مزایده با طی تمامی تشریفات قانونی لازم به فروش گذاشته می شود. 
این مقام عالی اظهار داشت: در این مرحله دو خریدار در مزایده شرکت می کنند. یکی از خریداران  قیمت 189 میلیارد تومان را ارایه می کند و خریدار دوم قیمت 210 میلیارد تومان را پیشنهاد می کند و در نهایت برنده این مزایده می شود.
دکتر رازانی ادامه داد: این خریدار بلافاصله طبق تشریفات مقرر و طبق قرارداد سهم اولیه و قسط اول را به حساب واریز می کند و هم اکنون معامله طبق روال قانونی انجام شده است
وی تصریح کرد: طبق قانون خریدار مذکور برنده مزایده است و مالک 57 درصد از پالایشگاه محسوب می شود. در این میان دولت سهم حاکمیتی خود را که 40 درصد ازسهام است همچنان حفظ خواهد کرد و دو نفر از هیئت مدیره نیز از سوی دولت انتخاب خواهند شد.

استاندار کرمانشاه در ادامه خاطرنشان کرد: البته در این زمینه تعهدات سنگینی که در مورد تمامی واحدهای تولیدی اقتصادی هنگام فروش لحاظ می شود توسط دولت محترم و وزارت اقتصاد در مورد این خریدار نیز کاملاً لحاظ شده است.

**کارکنان فعلی مجموعه حفظ می شوند

این مقام عالی افزود: خریدار باید به موقع اقساط خود را پرداخت کند. همچنین در شروط قرارداد آمده که سطح تولید و به ویژه میزان اشتغال این مجموعه باید کاملاً حفظ شود و خریدار حق ندارد تعداد کارگر فعلی را کم کند. در غیر اینصورت طبق قانون قراداد فسخ میشود.

وی با اشاره به برخی موضوعاتی که پیرامون صلاحیت و اهلیت خریدار  مطرح شده، در ادامه اظهار داشت: در وزارت اقتصاد ترتیبات و تشریفات خاصی برای تعیین صلاحیت و اهلیت خریداران لحاظ می شود.

**خریدار پالایشگاه از فعالان اقتصادی موفق استان است

دکتر رازانی ادامه داد: شناختی هم که مجموعه سازمان ها و ادارات استان از خریدار دارند مبتنی بر این است که وی در استان کرمانشاه دارای دو واحد مهم در زمینه تولید لبنیات و شرکت پخش دارد که هر دو جزو واحدهای کاملاً موفق استان محسوب می شوند.

استاندار کرمانشاه بیان داشت: همچنین ایشان در خارج از استان کرمانشاه و در استان قزوین یک کارخانه تولید فیلتر ماشین دارد و در استان زنجان نیز کارخانه لبنیات دارند. بنابراین اهلیت خریدار نیز محرز است و در این زمینه اشکال خاصی وارد نیست.

وی در دنباله سخنانش به نشست مشترک روز گذشته با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرده و گفت: مجموعه این مطالب روز گذشته در حضور نمایندگان محترم مطرح شد و خوشبختانه با ارایه این توضیحات از نگرانی ها کاسته شد.

دکتر رازانی اظهار داشت چنانچه نگرانی هایی وجود دارد نمایندگان محترم می توانند موضوع را از وزارت اقتصاد پیگیری کنند و از ابزار سؤال از وزیر محترم استفاده کنند و این مسیر باز است.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: در جلسه امروز همچنین ترتیبی مقرر شده از ایجاد هیجان های نامطلوب و مبتنی بر اطلاعات ناقص و احیاناً دستکاری شده پرهیز شود. در این میان ممکن است کسان دیگری طمع داشته اند این فرایندهای مزایده و بورس انجام نشود و بتوانند با نرخ های پایین تر مجموعه را خریداری کنند.

وی ادامه داد: دراین نشست عنوان شده از بردن هیجان میان مردم خودداری کنیم. البته نمایندگان قبل ترهم اعلام کرده بودند حضور آنها در جمع کارکنان پالایشگاه به منظور ایجاد آرامش در مجموعه بوده است.

این مقام عالی استان اظهار داشت: اطلاعات و اسناد موجود نزد مدیریت ارشد استان پیرامون موضوع واگذاری پالایشگاه در اختیار نمایندگان محترم قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار