نمایش آیینی سنتی "خمره بازی" کاری از گروه هنری "بازی بازی نمایش" اصفهان به نویسندگی و کارگردانی «امید اجاقی» در اولین جشنواره بین‎‌المللی اقوام در کرمانشاه به نمایش در می‌آید.
کد خبر: ۳۶۲۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶ 17 January 2017
به گزارش تابناک به نقل ازکمیته اطلاع رسانی اولین جشنواره بین‌المللی اقوام، امید اجاقی نویسنده و کارگردان این نمایش اظهار کرد: نمایش "خمره بازی" از قصه های کهن است و حکایت از آنجائی شروع می‌شود که علی آقا معرکه گیر جعبه‌ای باارزش در اختیار داشته و همواره از آن به عنوان گنج زندگی خود یاد می‌کند.


علی آقا شبی برای استراحت به مسافرخانه‌ای می‌رود و همان شب با مسافری هم اتاق می‌شود و مرد ناشناس در نبود علی آقا فضولی کرده و دست درون جعبه می‌برد و ناگهان صدای فریادش به آسمان بلند می‌شود و مابقی ماجرا....


گروه هنری بازی بازی نمایش اصفهان در راستای فعالیتهای هنری خود درصدد است که نگاهی به نمایشهای آیینی و سنتی داشته باشد و در این راستا امسال با نمایش سنتی "خمره بازی" در اولین جشنواره بین‌الملی اقوام در کرمانشاه حضور دارد و هدف شناساندن اینگونه نمایشها به مخاطب است.

نمایش خمره بازی از متن اقشار مختلف اجتماع برخواسته و همواره کارکردهای مختلفی از جمله اصلاح رفتارهای اجتماعی داشته است و در همین راستا اجراهای عمومی میتواند برای نمایش خمره بازی دوباره تولدی نو بیافریند و حتی این انگیزه رابه هنرمندان بدهد تا باقدرت بیشتری در عرصه نمایش خمره بازی ظاهر شوند.


امید اجاقی ادامه داد : در این نمایش آیینی، نادر روشنی در نقش اوستا پای خمره، داوود امین‌نژاد در نقش الاغ سوار و محمدخواجه علی اشتری در نقش مرشد بازی می‌کنند.


همچنین زهرا شیرعلیزاده، فاطمه قاسمی و مجید بیژنی در این نمایش به عنوان بازی دهندها و صداپیشه عروسکه، حبیب الله شفیعی به عنوان طراح وعروسک ساز و مرتضی ریحانی به عنوان همراه و همیار کارگردان فعالیت دارند و کار موسیقی نمایش نیز بر عهده پیروزان گلابگیر و الیاس سبزواری است.


گروه هنری بازی بازی نمایش، فعالیت هنری خود را از سال 1378 آغاز کرده است و بیشترین فعالیتهای گروه در راستای نمایشهای عروسکی و کودک و نوجوان است و از دیگر فعالیتهای گروه پرداختن به نمایشهای آئینی وسنتی است و تلاش دارد تا نمایشهای آئینی و سنتی که روبه فراموشی است را بازسازی کرده تانسل امروز با آئین و فرهنگ گذشته و کهن ایرانی آشنایی پیدا کند. 


این گروه علاوه براجراهای عموم تاکنون درجشنوارها وهمایشهای گوناگونی شرکت نموده است وهدف ازاین کارآشنایی بیشترمردم با اینگونه نمایشها وآئینهاست.


از آخرین فعالیتهای جشنواره‌ای این گروه می‌توان به شانزدهمین جشنواره عروسکی بین‌المللی تهران مبارک با نمایش آئینی سنتی "صندوق بازی" اشاره کرد.


اولین جشنواره بین‌المللی اقوام 30 دی تا 3 بهمن‌ماه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در کرمانشاه برگزاری می‌شود.


مجری برگزاری این مراسم موسسه فرهنگی هنری "شکوه انقلاب" است و بازدید از بخش‌های مختلف این جشنواره برای عموم و علاقمندان به صورت رایگان خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار