به گزارش تابناک به نقل از فارس،محمدحسین نیکتاش امروز اظهار داشت: آموزش والدین برای مدیریت و کنترل هیجانهای فرزندان ضروری است، وقتی این هیجانها در نوجوانی کنترل نشود منجر به افسردگی و حتی خودکشی میشود.
وی با تاکید ارتباط دوستانه نوجوانان با والدین، افزود: سوالهای نوجوانان نباید در زمان بلوغ بدون پاسخ باشد و همواره باید توسط والدین و کارشناسان آگاه پاسخ داده شود تا رفتارهای ناهنجار شناسایی شود.
به گفته رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی ادارهکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، بیشترین مراجعهکنندگان به این مرکز دانشآموزان پیش فعالی هستند که قادر به حفظ نظم مجموعه خانه و مدرسه نیستند و مادران نیز نمیتوانند آنها را مهار کنند.
وی با اشاره به اینکه برخی از دانشآموزان پیش فعال باید زیر نظر روانپزشک دارو مصرف کنند، تاکید کرد: دانشآموزان پیش فعال درصورت معالجه رفتاری عادی دارند و اگر درمان نشوند عوامل ناسازگاری و اختلال در امنیت روانی خانواده و جامعه فراهم میشود.
نیکتاش تصریح کرد: نوجوانان ناسازگار کمتر به درس علاقه نشان میدهند و نمیتوانند با دیگران ارتباط درست برقرار کنند و دست به انجام رفتارهای پرخطر از جمله کشیدن سیگار، ارتباط با جنس مخالف و مصرف مواد مخدر میزنند.
وی آموزش مهارتهای زندگی در مقاطع اول و دوم متوسطه مدارس مهم دانست و اضافه کرد: آموزش مهارتهای زندگی به وسیله معلمان و مشاوران، بسیاری از رفتارهای پرخطر در بین دانشآموزان را کاهش میدهند.
این مسؤول مهارت ارتباط موثر را موجب ابراز وجود و تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان در مقابل انجام رفتارهای ناسالم عنوان کرد و افزود: نوجوانان آگاه مهارت نه گفتن در مقابل خواستههای پرخطر همسنوسالان خود را دارند.
وی گفت: شیوع افسردگی در دانشآموزان دختر بهعلت عدم آگاهی والدین در برقراری ارتباط موثر با آنها، درسنین نوجوانی و جوانی بیشتر است.
نیکتاش با بیان اینکه مدارس باید از حالت رسمی و خشک خارج شوند، متذکر شد: با ایجاد شادی و نشاط در مدارس دانشآموزان بهتر میتوانند با خانواده و کارکنان مدارس ارتباط برقرار کرده و مشکلات خود را راحتتر مطرح کنند.
وی بیشترین افت تحصیلی دانشآموزان را در دوره دوم متوسطه اعلام کرد و گفت: علت آن عدم انگیزه کافی نسبت به آینده است که افسردگی و سردرگمی هویت موجب عدم تقویت روحیه خودباوری دانشآموزان میشود.
رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی ادارهکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: اگر معلمان توانایی برقراری ارتباط با دانشآموزان را بهخوبی آموزش ندیده باشند، نمیتوانند نشاط را در مدارس ایجاد کرده و به دانشآموزان مهارتهای زندگی را آموزش دهند.