«مدارس دولتی نباید هیچ وجهی از خانواده‌ها دریافت کنند.» این جمله‌ای است که بارها از زبان مسئولان آموزش‌وپرورش در جلسه‌های مختلف شنیده‌ایم اما شواهد موضوع دیگری را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۳۶۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳ 16 January 2017
به گزارش تابناک قم، در ماه‌های اخیر در تعدادی از مدارس قم پاکت‌هایی به دانش‌آموزان داده شد که به دست والدین خود برسانند. در این نامه‌ها محترمانه اشاره شده که باید در تاریخ اعلام‌شده مبلغی مشخص را برای انجام خدمات آموزشی و رفاهی دانش‌آموزان تحویل دهند. 

این ماجرا اما به همین جا ختم نمی‌شود. با وجود ادعای مسئولان و مدیران آموزش‌وپرورش که پرداخت این مبلغ‌ها در مدارس دولتی الزامی نیست، خانواده‌ها حقیقت دیگری را مطرح می‌کنند. والدین می‌گویند «اگر مبلغ اعلام‌شده را واریز نکنیم به‌نوعی با فرزندان ما برخورد می‌شود که در نهایت ناچار به پرداخت مبلغ هستیم.»

«سمیه امیری» که فرزندش در مقطع متوسطه اول یکی از مدارس قم تحصیل می‌کند به همشهری گفت: در آغاز هر ترم پاکت‌هایی به فرزندم می‌دهند که باید مبلغ مشخصی را برای مدرسه واریز کنیم در غیر این صورت بارها اسم فرزندم را در جمع دانش‌آموزان بلند اعلام می‌کنند که هنوز مبلغ را واریز نکرده است. این موضوع روحیه دانش‌آموز را تضعیف می‌کند. آیا مسئول مدرسه نمی‌داند که نباید دانش‌آموز را وارد دغدغه‌هایی کند که مناسب سن آن‌ها نیست؟

پدر «احسان حسینی» نیز این مسأله را تأیید کرد و افزود: به دلیل این رفتارها چند مرتبه به مدیر مدرسه اعتراض کرده‌ایم اما با یک عذرخواهی معمولی در نهایت حرف خودشان را می‌زنند که برای انجام امور مدرسه و خدمات بیشتر به دانش‌آموزان این الزام ایجاد شده است. آن‌ها می‌گویند همه خانواده‌ها این مبلغ ناچیز را واریز می‌کنند و اگر در توان ما نیست می‌توانیم این پول را اقساطی بپردازیم. این حرف یعنی باید هزینه اجباری مدرسه را بپردازیم.

دانش‌آموزان هم بی‌نصیب از این الزام و اجبار نیستند. وقتی خانواده در پرداخت این هزینه تعلل کنند بارها مورد شماتت قرار می‌گیرند.

یکی از دانش‌آموزان دوره متوسطه گفت: از ابتدای ترم کلاس‌های تقویتی برای ما در نظر گرفتند که حضور در آن‌ها الزامی بود. این در حالی است که درس من همیشه خوب بوده و نیازی به این کلاس‌ها ندارم اما آن‌قدر دانش‌آموز را تحت فشار قرار می‌دهند که مجبور شدیم در این کلاس‌ها شرکت کنیم.

وی افزود: معلمان به‌جای رفع اشکال در این کلاس‌ها درس‌های عقب‌مانده در طول ترم را آموزش می‌دادند و نیازی نمی‌دیدند که ما در این کلاس‌ها رفع اشکال کنیم.

تحمیل به  دانش‌آموزان

حجت‌الاسلام محمدی، پدر یکی از دانش‌آموزان، نیز با تأکید بر این که هزینه‌های اجباری برای خانواده‌های پرجمعیت که چند دانش‌آموز دارند بسیار سنگین است، ادامه داد: بارها در برابر اعتراض ما گفته‌شده این تصمیم انجمن اولیا و مربیان مدرسه است. در جلسه‌هایی که در مدرسه برگزار می‌شود و اولیا حضور دارند حرفی از پول نمی‌زنند اما دانش‌آموزان را واسطه دریافت این پول قرار می‌دهند.

به گفته وی این رفتار مسئولان مدارس که دانش‌آموز را وارد دغدغه‌های مالی مدرسه و خانواده می‌کنند سبب آسیب روحی برای دانش‌آموز می‌شود و در صورتی که خانواده‌ای توان پرداخت این هزینه‌ها را نداشته باشد دانش‌آموز جلوی دوستان خود شرمنده می‌شود.

خانم «احمدزاده» که مادر 4 دانش‌آموز است به همشهری اظهار کرد: همسرم کارگر ساختمانی است و شغل دائمی ندارد. وقتی به فرزندانم پاکت می‌دهند که در آن پول بگذاریم شرمنده فرزندانم می‌شوم. هر وقت که به مدرسه می‌رویم می‌گوییم در توانمان نیست این هزینه را بپردازیم. مسئولان مدرسه هم به گونه‌ای صحبت می‌کنند که ما قانع شویم و این مبلغ را بپردازیم. هیچ پدر و مادری راضی نیست فرزندش به خاطر 50 هزار تومان خجالت‌زده شود ولی وقتی تهیه این مبلغ برای خانواده‌هایی که چند دانش‌آموز دارند سخت است چه باید کرد.

لزوم شفاف‌سازی دریافت شهریه در مدارس دولتی

پیش از آغاز سال تحصیلی بود که نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در حضور مسئولان و مدیران آموزش‌وپرورش استان از موضوع دریافت پول از خانواده‌های دانش‌آموزان در مدارس دولتی انتقاد کرد.

به گفته «احمد امیرآبادی‌فراهانی» با وجود اعتراض خانواده‌ها از اقدام مدارس در دریافت پول از دانش‌آموزان اما مسئولان آموزش‌وپرورش همواره این مسأله را تکذیب می‌کنند. اگر مدارس و آموزش‌وپرورش می‌خواهند از خانواده‌ها پول دریافت کنند خیلی شفاف و روشن این مسأله را اعلام کنند؛ این رفتار متناقض صحیح نیست.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم اما در پاسخ به این انتقاد چنین گفت: فقط در مدارس هیأت امنایی و غیرانتفاعی پول دریافت می‌شود و در مدارس دولتی هیچ هزینه‌ای از دانش‌آموزان دریافت نمی‌شود.

«حمیدرضا شیخ‌الاسلام» با بیان این‌که دریافت هزینه در این نوع مدارس بر اساس نرخ مصوب است و این مدارس کمتر از 9 درصد دانش‌آموزان قم را به خود اختصاص داده‌اند، ادامه داد: در مدارس دولتی جز هزینه بیمه و گاهی هزینه کتاب درسی هیچ پول اضافه‌ای دریافت نمی‌شود.

بی‌اعتمادی خانواده‌ها

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان با قاطعیت اعلام کرده بود که مسئولان هر مدرسه‌ای که هزینه اجباری از دانش‌آموزان دریافت کنند با برخورد قاطع آموزش‌وپرورش مواجه خواهند شد.

گفته‌های شیخ‌الاسلام در حالی است که تاکنون هیچ آمار و گزارشی از برخورد سیستم نظارتی آموزش‌وپرورش با دریافت‌کنندگان پول از دانش‌آموزان اعلام نشده است. این مسأله سبب شده خانواده‌ها به وعده برخورد قاطع مسئولان آموزش‌وپرورش بی‌اعتماد و بی‌تفاوت باشند.

با گذشت بیش از 4 ماه از آغاز سال تحصیلی و اتمام فصل امتحان‌ها پاکت‌های خالی دریافت وجه به بهانه تأمین نیازهای مدرسه و ارائه خدمات رفاهی و آموزشی باز هم روانه خانه‌های دانش‌آموزان می‌شود. اگر تکلیف دریافت پول از دانش‌آموزان روشن نشود چه بسا ممکن است کارنامه پایان ترم به بهانه نپرداختن پول به دانش‌آموزان ارائه نشود.

پول‌هایی که از دانش‌آموزان دریافت می‌شود برای تجهیز نمازخانه و آزمایشگاه، خرید وسایل ورزشی و آموزشی و تعمیر و نگهداری دستگاه فتوکپی است.

همچنین برای خرید کاغذ و لوازم‌التحریر مورد نیاز مدرسه، پرداخت قبض‌های سنگین آب و برق و گاز، تعمیر و نگهداری سیستم برق و روشنایی و... هزینه می‌شود. این فعالیت‌ها جزو وظایف ذاتی مدارس و آموزش‌وپرورش است.

منبع: همشهری


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار