دومین دوره کارگاه 50 ساعته سوزن خشک (Dry Needling) برای فیزیوتراپیست های استان کرمانشاه با حضور مدرس کشوری، در مرکز همایشهای بیمارستان شهدا آغاز شد.
کد خبر: ۳۶۰۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ 15 January 2017
به گزارش خبرنگار تابناک در کرمانشاه، رئیس انجمن فیزیوتراپی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه همگام با پیشرفت علم و فناوری، همه ساله روش های نوین درمانی به عرصه علوم و مهارت های پزشکی نیز وارد می شود، آموزش مداوم این روش ها برای پزشکان و درمانگران را اساس استاندارد سازی خدمات ارائه شده به بیماران دانست. 
فیزیوتراپیست مهرداد پریشکاران برگزاری کارگاههای آموزشی برای فیزیوتراپیست های استان بر اساس نیاز بیماران و الویت های تعیین شده را از مهمترین برنامه های کمیته آموزش انجمن فیزیوتراپی اعلام کرد. 
وی یکی از مهمترین روش های موثر در درمان بیماران در کلینیک های فیزیوتراپی را تکنیک سوزن خشک (Dry Needling) معرفی کرد که همکاران فیزیوتراپیست در صورت گذراندن دوره های استاندارد 50 ساعته، مجاز به بکارگیری آن در مراکز درمانی خواهند بود.
مدیر شاخه طب سوزنی انجمن فیزیوتراپی ایران و مدرس این دوره نیز گفت: بر اساس کاوشهای باستان شناسی، بکار بردن سوزن بعنوان مقاصد درمانی با استفاده از سنگها و یا استخوانهای نوک تیز صورت می گرفته و به هزاران سال قبل برمیگردد اما بکارگیری روش سوزن خشک (Dry Needling) بصورت علمی برای اولین بار درسال 1828 میلادی  در اروپا و توسط پزشکی به نام چرچیل انجام شده است.
وی افزود: با این حال قدمت این روش در کشور آمریکا حدود 15 سال است که در کشورمان نیز از سال 1390 توسط پروفسور نوربخش استاد گروه فیزیوتراپی دانشگاه جورجیای آمریکا وارد ایران و به گروهی از فیزیوتراپیستهای ایرانی آموزش داده شد.
فیزیوتراپیست دکتر اکبر همتی از سوزن خشک بعنوان شاخه ای از طب سوزنی نام برد با این تفاوت که در روش سوزن خشک که بر اصول نوروفیزیولوژی و آناتومی غربی مبتنی است، بمنظور درمان دردها و گرفتگی های عضلانی که به سایر درمانها کمتر پاسخ می دهند، به نقاط ماشه ای (Trigger Points) سوزن زده می شود اما در روش طب سوزنی چینی، درمان طیف وسیعی از بیماریها  بر مبنای شناخت کانال های انرژی و نقاط طب سوزنی (Acupoints) امکان پذیر خواهد بود. 
وی با بیان مزایای درمان با سوزن خشک (Dry Needling)، از جمله کاهش جلسات، هزینه و طول درمان افزود این متد شگفت انگیز برای درمان اکثر دردها و گرفتگی های اسکلتی-عضلانی از جمله کمردرد، درد لگن، درد شانه، درد گردن، آرنج تنیس بازان و حتی بسیاری از انواع سردردها و برخی انواع دردهای احشایی و قلبی روشی بسیار موثر است. 
مدیر شاخه طب سوزنی انجمن فیزیوتراپی ایران در پایان ابراز امیدواری کرد مسئولان بیمه های پایه و تکمیلی، درمان بیماریهای مختلف از طریق طب سوزنی و سوزن خشک را تحت پوشش بیمه ای قرار دهند تا جمعیت بیشتری از اقشار مختلف جامعه و بیماران نیازمند از تاثیر و فواید بدون جایگزین این روش بهره مند گردند.
گزارش: سارا مهاجرانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار