نمایش آیینی سنتی اجرای خیابانی "که‌لتوور" (فرهنگ) کاری از گروه تئاتر مدرن دهگلان، منطقه‌ی لیلاخ استان کردستان، در اولین جشنواره بین‌المللی اقوام در کرمانشاه به نمایش درمی‌آید.
کد خبر: ۳۶۰۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۰ 15 January 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از کمیته اطلاع رسانی اولین جشنواره بین المللی اقوام، نمایش آیینی سنتی اجرای خیابانی "که‌لتوور" (فرهنگ) کاری از گروه تاتر مدرن دهگلان (منطقه‌ی لیلاخ) استان کردستان است که اشاره به آیین ورسوم قدیمی اقوام درایران دارد و هر قومی بنابه رسومات خودبه اجرای نمایش می پردازند.
این آیین که هنوز هم در بسیاری از  مناطق کردنیشن اجرا می‌شود به صورتی است که هنگام عروسی، داماد آماده میشود که اولین کادوی مشترک زندگی خود را به عروس تقدیم کند، و اگر به هر دلیلی آن کادو مورد پسند عروس قرار نگیرد داماد مجبور می‌شود تا قبل از غروب آفتاب همان روز کادویی را باب میل و در شأن عروسش پیداکند، بعد از اینکه داماد موفق به اهدای کادو به عروس می‌شود طبق رسومات منطقه جشن عروسی برگذار می‌شود
در این نمایش سعی شده بسیاری دیگر از این رسومات عروسی استان کردستان به اجرا در آید
"که لتوور" به معنی فرهنگ است و نمایشنامه آن توسط سید فریدون احمدی و محمد نوید ناصری نوشته شده است و توسط سید فریدون احمدی نیز کارگردانی شده است.
در این نمایش احمدصفری، فاطمه رحیمی،  ابراهیم احمدی، شرمین ساعدی، صلاح یوسفی، مریم سعیدی، حمیدزارعی، پریا مفاخری، سلمان حبیبی، تینا کریمی و سعدون کریمی ایفای نقش می‌کنند.
همچنین در این نمایش احمدی صفری سرپرست گروه بوده و ابراهیم احمدی به عنوان دستیار کارگردان، روناک قاسمی و سلمان بهمنی به عنوان طراح صحنه و لباس فعالیت کرده و شهاب هادی و عبدالله شاه ملکلی نیز کار موسیقی نمایش را برعهده دارند.
اولین جشنواره بین‌المللی اقوام، 30 دی تا 3 بهمن ماه در کرمانشاه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شده و مجری برگزاری آن موسسه فرهنگی هنری "شکوه انقلاب" است.
بازدید از بخش‌های مختلف این جشنواره برای عموم و علاقمندان رایگان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار