رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر قزوین:
رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر قزوین گفت: دستگاه های دولتی مکلف به الگوگیری معماری ایرانی- اسلامی شوند.
کد خبر: ۳۵۵۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳ 05 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، فاطمه اشدری ظهر پنجشنبه در جلسه کمسیون شهرسازی اظهار کرد: باید بسته های تشویقی نه تنها شامل ساختمانهای در حال ساخت بلکه معطوف ساختمانهای قدیم نیز شود ضمن اینکه مدیریت استان دیگر دستگاههای دولتی استان را مجاب به آسان سازی این طرح کنند.

رئیس کمسیون فرهنگی-ورزشی شورای شهرافزود: امید است تا سه ماه آینده طرح ارتقاء هویت فرهنگی و شهر قزوین از طریق بهبود نما و منظر شهری بر اساس آموزه های ایرانی_اسلامی اجرا شود، چرا که اگر به هر دلیلی اجرایی شدن این طرح به تعویق و یا تأخیر افتد شرایط سخت تری را ایجاد می کند.

به گفته وی باید به مردم شهر ثابت شود که می توانند ساختمانهای خود را تبدیل به ساختمانهای ایرانی-اسلامی کنند، در این مسیر مدیران شهری خود می‌توانند الگویی سازنده برای اقشار مردمی باشند.

اشدری یادآور شد: مردم نمی‌خواهند در گذشته و دیروز باقی بمانند، پس شایسته است احیای بافت تاریخی شهر متناسب با تمامی ویژگیهای گفته شده و سیاست های خاص بسته های تشویقی صورت پذیرد.

شناسنامه تاریخی قزوین در دست مهاجران

به گفته این عضو شورا، در حال حاضر شناسنامه تاریخی ایرانی-اسلامی در دست اتباع بیگانه ای همچون افغانه قرار گرفته است که اگر بخواهیم در این راه موجب رونق ساخت و سازها شویم باید ضوابط ها را قوی تر و قانونمند تر پیش ببریم.

وی افزود: لحظه ای رایادآور شوید که گردشگران مشغول بازدید فضاهای فرهنگی و تاریخی در بافت فرسوده تاریخی هستند که مهمترین مرکز تاریخی شهر است که نشان از هویت فرهنگ مردم و شهر قزوین را داراست، ولی یکباره شاهد ساکنین گروه های زیادی از مهاجرین و اتباع خارجی در آن محل می شوند.

وی اعلام کرد: بهترین فرصت برای اقدام اولیه با مطالعه و تحقیقی که توسط کمیسیون شهرسازی شورا و معاونت شهرسازی تحقق یافته است، ایجاد نمای ایرانی اسلامی بناهای شهر است تا ان شاا... به مرور با توسعه ی طرح، شاهد ساخت و سازها بر اساس نیاز و سازگار با هویت اجتماعی افراد و خانواده ها با سبک ایرانی و اسلامی ساخته شود، چون شهر بدون ساکنین و شهروندان هیچ معنا و مفهومی ندارد.

اشدری خاطرنشان کرد: بایستی نگاه و بینش مردم وتوجه و باور باطنی مسئولین را برای ساختن شهر با الگوهای ایرانی و اسلامی ترغیب کرد که با بسته های تشویقی ارزنده و تعامل دستگاه های دیگر به آسان سازی این موضوع مهم بپردازند تا با ایجاد شرایط انگیزشی موجب رقابت و سرعت بخشیدن طرح در بین شهروندان عزیز شویم.

وی یادآورشد: البته بهتر است برای احیای بافت تاریخی و فرسوده شهر بسته های تشویقی بزرگتر و ارزنده تری در نظر بگیریم تا شاهد شکوفایی شهری باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه شهرداری قزوین مناسب است به عنوان یک الگوی کوچک مقیاس در اولین گام از پروژه محله شیخ آباد شروع بکار کند گفت: این محله دارای آثار تاریخی همچون خانه شهید بابایی، مسجد احمد بیک، موزه آب، موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مهمتر از همه شهروندانی با هویتی متعلق به فرهنگ همان محله ی قدیمی و بودجه ای مشخص است که تمامی این موارد به کار سرعت می بخشد.

به گفته وی، باید از استانداری خواسته شود که دستگاه های دولتی را مکلف کند نمای مربوط به ساختمانهای این مراکز را مطابق الگوهای ایرانی-اسلامی شکل دهند تا این حرکت به الگویی شاخص برای مردمان شهر تبدیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار