فصل تابستان که آغاز می شود دغدغه دیرین خانواده ها نیز برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس سر باز می کند. ماجرایی که گاه با دریافت شهریه های میلیونی از سوی مدارس غیر دولتی و گاه با جستجوی کیفیت در میان مدارس دولتی همراه است.
کد خبر: ۲۵۱۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰ 25 June 2016
فصل تابستان که از راه می رسد دغدغه خانواده ها برای ثبت نام فرزندانشان درمدارس آغاز می شود و سالهاست که ماجرای ثبت نام دانش آموزان در مدارس به حکایت پردردی برای برخی از شهروندان تبدیل شده است. 

امسال نیز کار ثبت نام دانش آموزان در مدارس با اتمام امتحانات خرداد ماه، از اول تیر آغاز شده است و این روند تا پایان مرداد ادامه دارد.

شاید دغدغه خانواده هایی که به لحاظ سطح مالی توانمند هستند برای ثبت نام فرزندانشان کمتر از سایرین باشد چرا که با  پرداخت هزینه های کلان فرزندان خود را در مدارس غیر دولتی که این روزها به ابرقدرت مدارس تبدیل شده اند ثبت نام می کنند. 

مدارسی که گاه برای ثبت نام در پایه اول ابتدایی 10 میلیون تومان و برای دوره پیش دانشگاهی 18 میلیون تومان شهریه دریافت می کنند و بدین ترتیب یک خانواده از پایه اول ابتدایی تا اخذ دیپلم توسط فرزندش هزینه ای معادل دریافت چندین لیسانس یا مدرک دکتری پرداخت می کند. 

اما حکایت ثبت نام در مدارس دولتی که عامه جامعه و اقشار متوسط به لحاظ سطح مالی با آن مواجه اند ماجرای خاص خود را دارد. به گونه ای که با شروع فصل ثبت نام اغلب خانواده ها در جستجوی یک مدرسه دولتی با کیفیت هستند و از نظر آنها کیفیت یعنی مدرسه ای که به لحاظ سطح آموزش پایین نبوده و محیط مدرسه نیز به لحاظ آسیب های اجتماعی سالم باشد.

در برخی موارد نیز یافتن یک مدرسه دولتی با کیفیت مناسب کار چندان ساده ای نیست چرا که تعداد این مدارس در هر منطقه محدود بوده و متقاضیان زیادی برای ثبت نام دارند. از سوی دیگر قوانین دست و پاگیر آموزش و پرورش نیز مشکلات دیگری را برای خانواده ها ایجاد کرده است. به عنوان مثال بخش عمده ای از شکایت خانواده ها در  فصل ثبت نام مربوط است به مرزبندی های اعمال شده توسط آموزش و پرورش که در اغلب موارد خانواده ها را با مشکلات  متعددی مواجه می سازد. 

فراهم کردن شرایط مناسب برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس و کاستن از دغدغه خانواده ها در این رابطه، حداقل اقدامی است که مسئولان آموزش و پرورش می توانند انجام دهند. 

طی سلسله گزارش هایی که به تدریج منتشر خواهد شد مشکلات خانواده ها در فصل ثبت نام را منعکس خواهیم کرد تا شاید گوشی برای شنیدن آنها پیدا شود و مسئولان برای حل مشکلات شهروندان گامی بردارند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار