تابناک زنجان گزارش می دهد:
جشنواره گیلاس طارم زنجان در شهرستان طارم برگزار شد اما آنچه در این جشنواره بیش از همه ذهن مخاطبین را به خود مشغول نموده بود فقدان صنایع تبدیلی و تکمیلی ویژه محصول گیلاس در این شهرستان و استان زنجان است.
کد خبر: ۲۳۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵ 28 May 2016
سالهاست که تجربیات موفق جهانی در عرصه اقتصاد کشاورزی اثبات نموده است که کشاورزی و باغداری به تنهایی در عصر جدید نمی تواند ارزش افزوده فراوانی را برای کشاورزان به همراه داشته باشد زیرا بحرانهای اقلیمی در کنار کمبود منابع آبی غالبا از نگاه علمی کشاورزی را از حالت مقرون به صرفه خارج نموده است.

اما امروزه یکی از مهمترین راههای شکوفا نمودن اقتصاد کشاورزی ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی است که در استان زنجان کمتر به آن توجه شده است.

باید توجه داشت اهمیت صنایع تبدیلی تا بدان جایی است که رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) در دیدار با اعضای هئیت دولت با تاکید بر حوزه کشاورزی و توجه به صنایع تبدیلی عنوان نمودند: صنایع بخش کشاورزی، یکی از بخشهای راهبردی است که در همه کشورها به آن کمک ویژه می شود و دولت باید به بخش کشاورزی مساعدت ویژه ای داشته باشد. راه توسعه روستاها، ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها است.

خوشبختانه امروزه تجربیات جهانی اثبات نموده است که یکی از بهترین روش های توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای پایدار در مناطق روستایی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در روستاها است زیرا ایجاد این صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار مواهب اقتصادی ناشی از خلق ارزش افزوده به شکل مؤثری موجب کاهش حجم ضایعات کشاورزی نیز می شود.

متاسفانه هم اکنون ضایعات بخش کشاورزی بیش از ۳۰ درصد برآورد که در یک نگاه حداقلی ارزش این حجم از ضایعات ۳ تا ۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

لذا توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی امروزه به کی از مهمترین راهبردهای ارتقاء عرصه کشاورزی در سطح جهان بدل شده است.

البته در اینجا لازم است تا به یک تعریف کلی از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به صنایعی اشاره شود که بر اساس آن صنایع تبدیلی و تکمیلی به فرآوری و عمل آوری نباتی و حیوانی می پردازد، فرآوری، در برگیرنده تغییرات فیزیکی، شیمیایی، نگهداری، بسته بندی و توزیع است. 

با توجه به آنچه بیان شد حال که برداشت محصول گیلاس از بیش از 130 هکتار از زمین های کشاورزی و باغی شهرستان طارم آغاز شده است باید توجه مسئولین استان را به این نکته جلب نمود که توسعه صنایع تبدیلی علاوه بر افزایش سود کشاورزان موجب اشتغال هزاران جوان بیکار استان نیز می شود و البته برخلاف صنایع سنگینی مانند پتروشیمی آینده سیاه و آلوده ای برای منطقه به دنبال ندارد.

البته از سوی دیگر باید توجه داشت که محصولات کشاورزی در کمترین زمان در معرض فساد قرار می گیرند که گیلاس از نمونه های شاخص آن است و زمان ماندگاری آن بالا نیست لذا لازم دیده می شود مسئولین و نماینده منتخب این خطه در راستای توسعه صنایع تبدیلی سیاست گذاری های جدی و عملی را مد نظر داشته باشند. 

در پایان باید تاکید داشت که با توجه به اهمیت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی خصوصا در قطب های عمده تولید محصولات کشاورزی از جمله طارم تابناک زنجان آماده پوشش مطالبات و دیدگاههای صاحب نظران استان می باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار