نگاهی به بازار پرتلاطم مسکن
درهشت سال گذشته قیمت مسکن افزایش چند برابری را تجربه کرده و روزهای پر تلاطمی را پشت سرگذاشته است تا جایی که خرید ملک به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن و سود آور مطرح شده و البته امید خیلی ها برای داشتن خانه و رها شدن از اجاره نشینی را نقش بر آب کرده است.
کد خبر: ۲۳۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ 15 April 2015
بازار مسکن همیشه جذاب است و بیشتر مردم اخبار مربوط به این بازار و بالا و پایین رفتن قیمتها را دنبال می کنند و البته این افزایش و کاهش در زندگی خیلی ها مهم است.اجاره نشینها میخواهند بدانند چه زمانی آنها هم می توانند سقفی از خودشان داشته باشند و مالکان هم در لابلای اخبار منتظر افزایش سرمایه خود هستند.

اگرچه مشاوران املاک می گویند حال این روزهای بازار مسکن بهتر از سال گذشته است اما سایه رکود همچنان بر این بازار سنگینی می کند و مشاوران املاک و بساز بفروش ها چشم به روزهای آینده دوخته اند تا این بازار از رکود خارج شود.

درهشت سال گذشته قیمت مسکن افزایش چند برابری را تجربه کرده و روزهای پر تلاطمی را پشت سرگذاشته است تا جایی که خرید ملک به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن و سود آور مطرح شده و البته امید خیلی ها برای داشتن خانه و رها شدن از اجاره نشینی را نقش بر آب کرده است.

ریسک بالای ساخت و ساز

مشاوران املاک معتقدند نوسانات بازار مسکن فروکش کرده اما همچنان رکود را در این بازار شاهد هستیم.

یکی از مشاوران املاک در گفتگو با تابناک می گوید: رکود فعلی بازار مسکن طولانی و تا حدودی نگران کننده شده است.البته به نظر می رسد بازار مسکن امسال ،وضعیت بهتری داشته باشد.
به گفته محسن احمدی یگانه  مسکن در حال حاضر میزان ساخت و سازها هم کمتر شده و با توجه به بالا بودن قیمت زمین و مصالح ساخت و ساز ریسک بالایی دارد.

این فعال بازار مسکن می افزاید: خالی ماندن، فروش نرفتن و دیر فروش رفتن خانه های ساخته شده برای سازندگان صرفه اقتصادی ندارد و ممکن است بازگشت سرمایه آنها طولانی شود به همین خاطر ساخت و سازها نسبت به چند سال گذشته با کاهش مواجه شده است.
زنگ خطر به صدا در آمده است

یکی دیگر از فعالان بازار مسکن پایین بودن قدرت خرید مردم را عامل رکود بازار مسکن می داند.

شاهین گروسی با بیان اینکه بازار مسکن به رغم وعده های داده شده هنوز نتوانسته شادابی خود را بدست آورد، می گوید:عدم وجود نقدینگی و جهش ناگهانی قیمت مسکن طی سالهای گذشته خانه دار شدن خیلی ها را تبدیل به رویا کرده است.

وی معتقد است زنگ خطر برای بازار مسکن به صدا در آمده و اگر ساخت و سازها روند کاهش داشته باشد در سالهای آینده با کمبود واحدهای مسکونی مواجه خواهیم شد که این امر باعث افزایش قیمتها خواهد شد.

گروسی افزایش قیمت زمین،عوارض شهرداری، قیمت مصالح و بالا رفتن نرخ دستمزدها را از عوامل اصلی گرانی خانه می داند.

وی با بیان اینکه مردم ترجیح می دهند تا زمان خروج بازار از رکود پول خود را در جای دیگری استفاده یا در بانک سرمایه گذاری کنند ،می گوید: در صورت برداشته شدن تحریمها بازار مسکن نیز مانند سایر بخش ها رونق پیدا می کند.

به گفته کارشناسان افزایش قیمت ارز، چند برابر شدن نرخ مصالح و بالا رفتن دستمزدها بر افزایش قیمت مسکن دامن زده اما در این میان گران شدن زمین بیشترین سهم را افزایش قیمت مسکن داشته است.

به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، در سال‌های گذشته به دلیل اجرای طرح مسکن مهر، قیمت زمین در کشور تا 9 برابر افزایش قیمت را تجربه کرده است و نرخ نرخ آپارتمان را 6 برابر افزایش داده که این آمارها می‌تواند افزایش یکباره قیمت آپارتمان و ملک کلنگی را در کشور به خصوص در شهر تهران توجیه کند.

در حال حاضر قیمت زمین، قیمت مصالح و عرضه و تقاضا از عوامل تعیین کننده قیمت به شمار می‌روند.

تقاضا همیشه هست

بر اساس آمارهای شهرداری تهران، صدور پروانه های ساختمانی نیز با 45 درصد کاهش مواجه شده است که این امر در آینده  فاصله بین عرضه و تقاضا را عمیق تر خواهد کرد و در سالهای آینده با مشکل کمبود مسکن مواجه خواهیم شد.

عده ای از انبوه سازان به دلیل فروش نرفتن واحدهای قبلی، سرمایه‌ای برای حضور در بازار مسکن ندارند و منتظرند تا واحدهای قبلی را بفروشند.

در حال حاضر بازار مسکن که با نبود سرمایه گذار، قدرت خرید پایین و کاهش شدید عرضه روبرو است.رونق دوباره این بازار سیاستهایی را می طلبد که این عوامل را کنترل کند.

اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند و رکود حاکم بر بازار کم نشود سرمایه گذاران هم ترجیح می دهند به جای فعالیت پول خود را در جای امن و مطمئن سرمایه گذاری کنند.

چیزی که مشخص است این که تقاضا برای مسکن هر سال افزایش پیدا می کند و دولت باید چاره ای برای آن بیندیشد. داشتن یک سرپناه حق همه مردم است و باید شرایطی فراهم شود تا خانه دار شدن که هم اکنون برای خیلی ها به رویا تبدیل شده رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار