آبشار فصلی چینز آبدانان یکی از شاهکارهای طبیعی خالق هستی است که در فاصله 30 کیلومتری شهر آبدانان از توابع استان ایلام و در پنج کیلومتری جنوب غرب روستای انجیره و در دل سرد و خنک جنگل های سبز و پر پشت بلوط قرار دارد.
کد خبر: ۲۰۲۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ 27 March 2016

آبشار فصلی چینز آبدانان یکی از شاهکارهای طبیعی خالق هستی است که در فاصله 30 کیلومتری شهر آبدانان از توابع استان ایلام و در پنج کیلومتری جنوب غرب روستای انجیره و در دل سرد و خنک جنگل های سبز و پر پشت بلوط قرار دارد.

به گزارش تابناک ایلام؛ این آبشار طبیعی و زیبا در دل سرد و خنک جنگل های سبز و پر پشت بلوط و در گستره فرحناک و مفره لایه های متعدد پوشش گیاهی و همچنین در قعر یکی از زیباترین دره های طبیعی و در زیر طاقدیس نیلگون و فیروزه ای آسمان الهی، چشم ها را به میهمانی خود دعوت می کند.
در این نشان ماندگار خدا، اشک ابرهای متلون و رنگ رنگ، نهری کوچک، نرم، ناز و نارنجی بر روی زمین خشن به راه می افتد و از دیارگاهی مرتفع و سترگ، به عشق آدم های نیک خصال و انتقال نشاط و طراوت در بین بندگان خدا، خود را به پرواز در آورده و در لفافه باد و ترنم وزش مهر، در کف دیلیزی دیدنی برخاک می نشیند و از آثار و عجایب آسمانی خود، رنگین کمانی سبز و سرخ و زرد و آبی خلق می کند تا دل های دانا و فکرهای خلاق را شاد و مسرور نماید.
آبشار فصلی منطقه جنگلی چینز در جوار روستای انجیره، همزمان با اولین بارش باران رحمت الهی یعنی اواسط آبان ماه هر سال متولد می شود و تا اواخر خرداد سال بعد به حیات طاهر خویش ادامه می دهد.
آب، این وجیزه پروردگار،در اوج امانت و پرش از ارتفاع 20 متری کوه بلند چینز، خود را بر دشت دل های منزه ارزانی می کند و از قطرات کیمیای خود، عشق، امید، سبزه و سلامت به قامت زمین و زمینیان تقدیم می دارد.
طبیعت بکر و دست نخورده، بلندای شگرف، صدای دل پذیر، ترنم آرامبخش، بوی خوش گل های وحشی، غزل خوانی متداوم پرستوهای چموش، بوی خوش گیاهان بهاری، وفور تنعم طبیعی، وجود انعام و اطعام کوهستانی، شکوفه های آویزان درختان بلوط و بنه، تنظیف و تغسیل آسمانی جنگل، آرامش و عشوه گری ساکنان کوه و برزن و پرواز پرندگان طلایی بر فراز آبشار انگبین چینز آبدانان، این مکان طبیعی را از دیگر آثار و اماکن مجزا کرده است.
سخره های صاف و سخت و صیقل زده، رقص شبانه روزی عروس خوش اندام آب زلال، پرتاب نسیم خنک و جان بخش هدیه رحمانی، جلوه گری دو نعمت عظیم آفتاب و آب، شیرجه شیرین نزولات خدا بر فرش زمین، امانتداری عزم آدم و اراده و عظمت خالق عادل زمان بر اهمیت و ارزش آبشار چینز آبدانان افزوده است.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبدانان می گوید: آبشار فصلی چینز یکی از مناظر بکر و باصفای این شهرستان است که سالانه در فصل بهار هزاران نفر گردشگر و مسافر را به سمت و سوی خود جلب و جذب می کند.
مجید اولاد، تعداد نقاط دیدنی شهرستان آبدانان را 186مورد اعلام کرد و افزود: آبشار چینز بخاطر نداشتن جاده دسترسی و زیر ساخت های اولیه، استفاده از آن برای همه مردم مقدور نیست و به همین خاطر تاکنون بکر، تمیز و دست نخورده باقی مانده است.
وی یادآور شد: در طول سال گروه های کوهنورد، اردوهای تفریحی و علاقه مندان به فضاهای جنگلی و کوهستانی برای گذراندن ایام و اوقات فراغت خود به این مکان جذاب و جالب سفر می کنند.
مسئول اداره میراث فرهنگی آبدانان تاکید کرد: طرح احداث جاده دسترسی و تهیه و تامین امکانات اولیه زیر ساختی آبشار چینز تهیه و به مقامات مسئول ارسال شده که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، در آینده نزدیک اقدامات عمرانی و آبادانی آن آغاز می شود.
یکی از عشایر منطقه چینز انجیره در این زمینه افزود: آبشار مذکور، یکی از نقطه های جذاب و با نشاط است که در طول سال مورد استفاده عشایر منطقه و گردشگران و مسافران نوروزی از شهرستانها و استانهای همجوار قرارمی گیرد.
عزیزی این آبشار را یادگار بزرگان ایلات و طوایف خواند و گفت: اگر مسئولان محترم جاده های دسترسی را برای آن احداث کنند، این آبشار به یک مکان شلوغ و دیدنی و در آمد زا برای مردم و جوانان جویای کار تبدیل می شود.
بخشدار مرکزی آبدانان نیز این آبشار را زیباترین نقاط پرجاذبه این شهرستان خواند و گفت: نداشتن راه دسترسی گردشگران و بازدید کنندگان از این اثر ماندگار را با مشکل جدی مواجه کرده است و کسانی که قصد دیدن این آبشار را دارند مجبورند چهار کیلومتر راهپیمایی کنند.
حسن میری افزود: تلاش می کنیم امسال با هماهنگی فرماندار آبدانان، اعتباری برای احداث جاده دسترسی به آبشار منحصر به فرد چینز انجیره تصویب و در اختیار اداره میراث فرهنگی قرار دهیم.
بعد از آبشارهای قشنگ ماهوته، بان گنبد و شلتا، آبشار چینز چهارمین آبشار طبیعی و دیدنی شهرستان آبدانان در استان ایلام بشماره می رود./ف

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار