روزگاری آدمی فقط گیاه خوار یا گوشت خوار بود اما انسان های عصر جدید از خوردن زمین، جنگل، دریا، بستر رودخانه، کوه، مرتع و حتی بیابان های خشک و بی آب و علف نیز نمی گذرند.
کد خبر: ۱۷۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰ 01 February 2016
 روزگاری آدمی فقط گیاه خوار یا گوشت خوار بود اما انسان های عصر جدید از خوردن زمین، جنگل، دریا، بستر رودخانه، کوه، مرتع و حتی بیابان های خشک و بی آب و علف نیز نمی گذرند.

به گزارش تابناک ایلام؛انفال طبیعی متعلق به یک شخص، گروه یا ارگان خاصی نیست بلکه متعلق به همه موجودات و جامدات است که در این بین نوع بشر با توجه به طبیعت حریصش برای ارضای حرص و ولع خود و برای کسب مال اندوزی بیشتر، خواه ناخواه کمر به نابودی این سرمایه های طبیعی بسته است.
بی شک اگر روزگاری پای این بشر افزونه خواه به سیاره های دیگر هم باز شود از خوردن اراضی آن نیز کوتاهی و چشم پوشی نخواهد کرد.
استان ایلام با وجود کوچک بودن، یکی از غنی ترین استان های کشور در زمینه عرصه های طبیعی و اراضی ملی است به گونه ای که از وسعت 2 میلیون هکتاری این استان یک میلیون و 842 هزار هکتار را عرصه های طبیعی و اراضی ملی تشکیل داده است.
در واقع معرف استان ایلام به دیگر نقاط، همین طبیعت زیبا و باشکوهی است که از لطف خداوند نصیب این استان شده و مردم این دیار انس و الفتی دیرینه با طبیعتش دارند.
از گذشته های بسیار دور تاکنون که زندگی ها به نوعی مدرنیته و ماشینی شده باز هم مردم این استان زندگی در دامان طبیعت را رها نکرده و در هر فرصتی به دامان زیبا، فرح بخش و دلپذیر طبیعت می روند.
بی شک اراضی ملی چون جنگل، بیابان، مرتع، دریا، روان آب ها،کوه، متعلق به همه اقشار و آحاد جامعه بود و به هیچ گروه، طایفه یا شخص خاصی تعلق ندارد و در قالب انفال عمومی همه افراد حق استفاده و نیز نگهداری و حراست از این اراضی را بر عهده دارند.
با وجود اینکه مردم استان با طبیعت این سامان همواره عجین بوده اند اما هستند کسانی که از روی خودخواهی، جهالت و زیاده خواهی چشم طمع به اراضی ملی دوخته و به عنوان های مختلف سعی در تصرف و تصاحب این انفال عمومی دارند.
سال های سال است که بازی تصرف از سوی متخلفان و باز پس گیری از طرف دولت بدون برد قاطعانه هیچ یک از طرفین دعوا ادامه دارد و در این بین هر 2 گروه هزینه های انسانی، زمانی و مالی زیادی را در این بازی متحمل شده اند.
عمده ترین تصرفات اراضی ملی در استان ایلام در زمینه عرصه های ملی جنگلی، مراتع و مراتع مشجری است که از سوی افراد به اراضی کشاورزی زراعی، باغی یا خانه باغ تبدیل می شود.
همه ساله تصرف اراضی از سوی متخلفان به طرق مختلف آشکار یا نهان صورت می گیرد و مبارزه با این تخلف ها توسط نیروهای اندک و انگشت شمار یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام همواره ادامه دارد.
در 10 ماه گذشته بیش از یک هزار و 830 هکتار از اراضی ملی استان توسط متصرفان متخلف تصرف یا تخریب شده است و 355 فقره پرونده برای تصرف، تخریب، خلع ید، جلوگیری و رفع تجاوز در مراجع قضایی استان تشکیل شده است.
اما یکی از مهمترین معضلاتی که یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان با آن مواجه است کمبود نیرو در این یگان در ازای عرصه های وسیع ملی استان و تعداد متخلفان و متجاوزان این اراضی است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام می گوید: برای گستره یک میلیون و 842 هزار هکتاری عرصه های طبیعی استان، این یگان تنها 80 نفر نیرو دارد یعنی اینکه هر یک نفر از 40 هزار هکتار وسعت اراضی ملی استان حراست می کند.
سرهنگ غلامرضا فتحی اظهار کرد: این تعداد نفرات اندک جوابگوی حجم وسیع عرصه های ملی استان و نیز تعداد روزافزون متصرفان اراضی ملی نیست و با توجه به کمبود اعتبارات، جذب نیرو و به خدمت گرفتن افراد بیشتر نیز مقدور نیست.
وی یادآور شد: این یگان افزون بر کمبود نیرو و تجهیزات و مقابله با متخلفان حقیقی با مشکلات دیگری همچون تخریب عرصه های ملی توسط برخی دستگاه های دولتی همچون راه و شهرسازی، گاز، مخابرات و سایر به منظور ایجاد پروژه های خدمات رسانی و ایجاد زیرساخت ها نیز مواجه است.
فتحی مبارزه با قاچاقچیان چوب های جنگلی، جلوگیری از ورود دام های غیر مجاز و کوچ عشایر به مراتع، برداشت چوب غیر مجاز از جنگل ها و مراتع مشجر به ویژه در فصول سرد سال، تصرف اراضی ملی، آتش سوزی، حفاظت از قرق ها و کمربندهای حفاظتی احداثی را از جمله مشکلات این یگان برشمرد.
وی افزود: حتی گاه بعضی از متصرفان، متخلفان و متجاوزان به حریم طبیعت ایلام را افراد غیر بومی بدون مجوز برداشت تشکیل می دهند که به طمع به دست آوردن سود، به ویژه در فصول بهار و تابستان و همزمان با رویش انواع گیاهان بهاری بلای جان عرصه های استان ایلام شده و مبادرت به چیدن گیاهان خوراکی، دارویی و صنعتی به صورت انبوه، با ریشه و پیاز گیاه می کنند.
فتحی گفت: همچنین در فصل کوچ عشایر به مناطق گرمسیری در فصل های سرد سال نیز عشایر دیگر استان های همسایه با ورود به عرصه های طبیعی و مراتع این استان اقدام به رها سازی احشام خود و چرای بی رویه دام ها در مراتع می کنند.
وی تاکید کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی استان با این نفرات اندک در طول سال علاوه بر مقابله با متصرفان بومی اراضی، در حال مبارزه و مقابله با متجاوزان و متخلفانی است که عرصه های طبیعی ایلام را در فصل های مختلف سال یا برای چرای احشام خود یا برداشت و فروش انواع گیاهان وحشی خود رو قابل مصرف جولانگاه می کنند.
وی یادآور شد: در ماه های ابتدایی سال که فصل رویش انواع گیاهان خوراکی خود رو به ویژه گیاه محبوب و پر متقاضی تره کوهی (پیچک) در دل طبیعت استان است، حدود چهار هزار تن از این گیاه از بهره برداران متخلف کشف و ضبط شد و 35 نفر غیر بومی نیز دستگیر شدند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام اظهار کرد: بر اساس مواد 43،44 و 50 مکرر قانون در خصوص چرای دام در عرصه های ملی در سال جاری 77 پرونده تشکیل و هشت هزار و 706 راس دام غیر مجاز از این مراتع خارج شدند این احشام بیشتر متعلق به دامداران استان های لرستان، کرمانشاه و همدان بودند.
فتحی گفت: همچنین در این مدت 106 فقره پرونده برای افراد متخلفی که مبادرت به قطع درختان و قاچاق چوب اراضی ملی جنگلی کرده اند تشکیل شده و در خصوص قاچاق گیاهان دارویی و صنعتی نیز 53 مرد و 2 زن متخلف دستگیر و 59 خودرو آنها نیز توقیف شده است.
وی یادآور شد: هر چند مشکلات یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان زیاد است، اما این یگان برای جبران این نقیصه ها از ظرفیت و اقتدار نیروی انتظامی و توان و همکاری انجمن های مردم نهاد حامی طبیعت و عموم مردم طبیعت دوست استان کمک می گیرد.
شاکله اصلی ساختار استان ایلام را از گذشته های دور تاکنون طبیعت زیبا، بکر و منحصر به فردش تشکیل داده که همین زیبایی محسور کننده ایلام را در بین تمام استان های زاگرس نشین به عنوان عروس زاگرس معرفی کرده است.
حال که پروردگار رئوف با قلم زیبای هنرمندانه اش بر ایلام و ایلامی منت نهاده و طبیعتی چشم نواز و دل انگیز نثار مردمان این دیار کرده، چه زیبا و قشنگ است که آنها نیز به پاس شکرانه این الطاف الهی هر یک از دل و جان پاسبانی متعهد، دلسوز و مهربان برای این سرمایه های معنوی، طبیعی و البته از دست رفتنی باشند.
نسل کنونی نباید با خودخواهی ها و به دور از آینده نگری تیشه جهل و نادانی به دست گرفته و ریشه این سرمایه های ملی که متعلق به همه موجودات زنده و غیر زنده و نسل های آینده است را از بیخ و بن برکنند، بلکه باید با حفظ این انفال، امانت دارانی لایق برای نسل های آینده باشند و آنها را از این الطاف الهی محروم نسازند./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار