فرمانده نیروی انتظامی استان با قاطعیت اعلام کرد:
سردار امان اللهی گفت: به باور ما آنچه که اکنون در اختیار این پلیس است و هم اینکه مجریان قانون به وظایف خود عمل می‌کنند، اگر سایر دستگاه‌هایی که عملکردشان در آسیب‌ها و ناهنجاری‌های جامعه دخالت دارد سازوکار مناسبی برای اعمال وظایفشان داشته باشند، می‌توانیم بسیاری از جرایم را کاهش دهیم.
کد خبر: ۱۶۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ 18 January 2016
فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه گفت: به باور ما آنچه که اکنون در اختیار این پلیس است و هم اینکه مجریان قانون به وظایف خود عمل می‌کنند، اگر سایر دستگاه‌هایی که عملکردشان در آسیب‌ها و ناهنجاری‌های جامعه دخالت دارد ساز و کار مناسبی برای اعمال وظایفشان داشته باشند، می‌توانیم بسیاری از جرایم را کاهش دهیم.

به گزارش تابناک کرمانشاه، سردار منوچهر امان اللهی صبح امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مواردی که خواست و دغدغه مردم می‌باشد موضوع سرقت است، که در این راستا نسبت به تقویت کلانتری‌ها، افزایش گشت‌ها، تقویت یگان‌های تجسس و تقویت آگاهی اقدام و خوشبختانه امسال عملکرد بسیار خوب و بالایی در مقایسه با سنوات گذشته در مجموعه انتظامی شاهد هستیم.

وی افزود: ظرف چند هفته اخیر بالغ بر ده باند سرقت خودرو، منزل و مغازه شناسایی و دستگیر شده اند و آمار افرادی که به اتهام سرقت در زندان هستند آماری قابل توجهی بوده و همکاران انتظامی با افتخار بصورت شبانه روزی تلاش مجاهدانه ای دارند. مردم نیز شاهد بر این موضوع بوده و همکاری خوبی داشته اند.

اقدامات پلیسی یک ضلع کار است

فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه عنوان کرد: طبیعتا در پیشگیری از وقوع جرایم و مهار آنها، اقدامات پلیسی یک ضلع کار است و جوانب دیگری هم دارد که بخشی از آن خود مردم هستند.

سردار امان اللهی گفت: با توجه به شرایط کنونی و وجود آسیب ها و معضلاتی که دسته ای گرفتار آن شده و از مقررات و هنجارهای جامعه خروج می‌کنند، مردم می‌بایست نسبت به امورات شخصی، زندگی و اموالشان توجه داشته باشند و آنها را متناسب با شرایط روز تنظیم کنند تا بتوانند نقش پیشگیرانه از وقوع جرم داشته باشند.

وی یادآور شد: در سایر حوزه‌های مربوط به مجازات و زندانی شدن مجرمین چرخه‌ای وجود دارد که همه دستگاه های مسئول برابر وظایفی که دارند می بایست عنایت لازم را داشته باشند تا بتواند بازدارندگی لازم اعمال شود.

این مسئول به ‌‌ طرح ارتقای امنیت اجتماعی اشاره داشت و افزود: نیروی انتظامی در راستای این طرح و پرداختن به بحث شناسایی سارقین و مالخرها، طی چند هفته گذشته بالغ بر 50 باب مغازه ای که در خرید و فروش اموال مسروقه فعالیت داشته‌اند، 24 مالخر و 10 سارق دستگیر و شناسایی و بیش از 200  قلم لوازم مربوط به خودرو، طلاجات، گوشی تلفن همراه و لوازم منزل کشف و ضبط شده است که این روند کماکان ادامه دارد.

سردار امان اللهی خاطرنشان ساخت: خرید و فروش اموال مسروقه جرم محسوب شده و این صنوف متخلف ضمن مجازات، برابر مقررات، نظارت بر اماکن نیروی انتظامی از فعالیت آنها ممانعت به عمل آورده و مردم هم هر اطلاعی که در این رابطه دارند گزارش و نسبت به خرید اموال دسته دوم دقت داشته باشند.

فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه درخصوص قوانین حاکم بر جامعه بویژه در بحث سارقین گفت: نقص در قانون و سایر موارد، مقوله ای جدا بوده و نیازمند بحث جدی است.

سردار امان اللهی افزود: طبیعتا قانون فعلی ظرفیت های لازم را داشته و از سویی محل مطالبه و بررسی هم دارد اما همگان باید بدانند ظرفیت‌های موجود و وضع ساری و جاری جامعه در حوزه های مختلف همچون: حاشیه نشینی، اشتغال، بیکاری و سایر موارد در وقوع جرم اثر گذار بوده و خیلی وقت ها ممکن است در بخش‌هایی از  اجرای قانون محدودیت ها و مشکلاتی ایجاد کرده و موارد این چنینی را رقم زند.

وی بیان داشت: برخی مصالح و محدودیت‌ها و تنگناها و نیز توان و ظرفیت‌ها اقتضائاتی دارد که همه را باید در کنار هم دید و اینکه بخواهیم استانی نسبت به استانی دیگر و کشوری نسبت به کشوری دیگر را با یک مطالعه و کسب خبر مقایسه کنیم و توقع داشته باشیم قانونش یکی شود، بحث های عمیق و ریشه ای دارد که بدون حساب و کتاب، خواستن آن شرایط رقم نخواهد خورد و تناقضات و اختلالاتی را نیز بوجود می‌آورد که شرایط قبل را از دست می‌دهیم.

نیروی انتظامی نمی تواند برای هر معتاد یک مأمور قرار دهد

فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه افزود: باید وضعیت خود را ببینیم چراکه خوبی ها، توانایی ها و قابلیت های ما قابل توجه است و اگر کارکرد صحیحی با جدیت و دقت نظر در برنامه‌های مختلف داشته باشیم، ظرفیت قانون کشور بالا است و قانون هم بدون نقص نیست.

سردار امان اللهی یادآور شد: ظرف سنوات اخیر همه شاهد هستند علی رغم اینکه برخی معضلات شاید در پاره ای موارد پیچیدگی و کثرت بیشتری یافته، مهار جرایم داشته‌ایم و بخش عمده‌ای از آن به تلاش شبانه روزی انتظامی بر می‌گردد.

وی در رابطه با آمار سرقت در استان کرمانشاه، اظهار داشت: تاکنون افزایش سرقت نداشته و نسبت به سال قبل نیز حدود 2 درصد کاهش داشته ایم و وضعیت استان در این اوضاع و احوال مطلوب است.

فرمانده انتظامی استان به اقدامات پیشگیرانه اشاره داشت و عنوان کرد: کارهایی که همکاران در بحث آموزش همگانی انجام داده اند به باور ما اثرگذار بوده و شاهد درصد قبل توجهی از اقدامات پیشگیرانه هستیم، دستگاه های مربوطه نیز در حد پایه به وظایف خود عمل می‌کنند اما درست است که وظایفی تعین می‌شود و مواردی در قوانین و مقررات لحاظ می‌شود، در اجرای آنها یکسری واقعیات، توان و ظرفیت هایی دخالت دارد که اقدامات نیروی انتظامی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سردار امان اللهی افزود: بعنوان مثال همکاران ما می‌تواند معتادین ولگرد سطح استان را ظرف 48 ساعت دستگیر کند اما وظیفه نگهداری و درمان آنها وظیفه نیروی انتظامی نیست و محلی در حد و نیاز شهر کرمانشاه برای معتادین وجود ندارد و همین فرد معتاد به یک سارق تبدیل می‌شود و نمی تواند سرش را زمین بگذارد و بمیرد، نیروی انتظامی هم نمی تواند برای هر معتاد یک مأمور قرار دهد.

وی تصریح کرد: افرادی از این وضعیت خبر ندارند و در مواجهه با چنین معتادین سطح شهر، می گویند نیروی انتظامی و بهزیستی کجا هستند، به هرحال می‌بایست توان و ظرفیت استان، اعتبار و محل مهیا باشد که بتوانیم به وظایفمان عمل کنیم.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه  در ادامه یادآور شد: با توجه به امکانات موجود، و نُرم های کشور و دنیا به قاطعیت اعلام می کنم پلیس استان کرمانشاه عملکرد بالایی دارد.

سردار امان اللهی تصریح کرد: اینکه وضعیت مطلوب چیست، موضوعی است که می بایست در بخش‌های دیگر باید به دنبال پاسخ آن گشت.

به نقش شدت عمل در مجازات اشاره داشت و افزود: این موضوع سهم بالایی دارد اما کارساز نیست، افرادی هستند که با وجود گذراندن مجازات، مجددا اقدام به ارتکاب جرم می‌کنند و این مسئله ابعاد و جوانب فراوانی دارد که باید باهم هماهنگ باشند، ضمن اینکه در صورت فراهم آمدن شرایط مطلوب و دلخواه، حتما سارق و بزه کار وجود خواهد داشت اما در شرایط مناسب تعداد آن کمتر می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار