معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مصرف بیش‌ازحد مجاز نمک را عامل اصلی ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها برشمرد و گفت: مصرف نمک در ایران بیش از دو برابر میزان مجاز است.
کد خبر: ۱۴۹۳۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷ 21 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، محسن اعرابی عصر یکشنبه در حاشیه نشست مسئولان علوم پزشکی استان با اشاره به شعار نمک کمتر، زندگی بهتر افزود: مصرف نمک بیش‌ازحد مجاز، عامل اصلی ابتلا به فشارخون است و بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از فشارخون، عامل اول مرگ‌ومیر در کشور است.

وی یادآور شد: مصرف نمک بیش‌ ازحد مجاز، خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد و مصرف نمک عامل مهمی در ابتلا به سرطان معده است که از آن به‌عنوان چهارمین سرطان رایج در جهان یاد می‌شود.

اعرابی اظهار داشت: تمام بیماری‌های مرتبط با مصرف زائد نمک، تنها با مصرف بیش از یک قاشق چای‌خوری حادث می‌شود و مصرف نمک مقرون به‌صرفه‌ترین راه کاهش ابتلا به پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی – عرقی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تأکید بر اینکه متوجه نمک پنهان در مواد غذایی نظیر تنقلات شور و غذاهای کنسروی و سوسیس کالباس و ... باشید، افزود: مصرف بیش‌ ازحد روغن‌ها، عامل اصلی ایجاد چاقی است و چاقی عامل خطر مهم ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی-عوقی و سرطان است.

اعرابی یادآور شد: مصرف نامناسب روغن‌ها و چربی‌ها، موجب افزایش کلسترول خون می‌شوند و افزایش کلسترول خون، از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی است، همچنین برای پیشگیری از افزایش کلسترول، مصرف روغن‌های حیوانی، جامد و نیمه جامد را باید کاملاً محدود کنیم.

وی بابیان اینکه، ارتباط بسیار زیادی با دریافت چربی‌های اشباع و خطر ابتلا به سرطان وجود دارد، افزود: روغن‌های مایع گیاهی را جایگزین روغن‌های جامد و حیوانی کنیم زیرا لبنیات پرچرب، گوشت‌های پرچرب و دل و جگر و مغز از روغن حیوانی هستند و روغن ماهی و زیتون از انواع مناسب روغن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با عنوان اینکه مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین موجب اضافه‌وزن و چاقی می‌شود افزود: ۵۴ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال مازندران دچار اضافه و وزن و چاقی هستند و کودکان چاق در بزرگ‌سالی شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و بیماری‌های مفصلی استخوان‌دارند.

وی افزود: مصرف روزانه یک قوطی نوشابه ۳۰۰ میلی‌لیتری به مدت یک سال منجر به افزایش وزن حدود هفت کیلوگرم در سال و مصرف زیاد قند و شکر موجب افزایش‌تری گلیسیرید و کاهش کلسترول خوب (HDL) می‌شود.
مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار