مناسبت های مهم تاریخ انقلاب اسلامی را در شهرهای مختلف شناسایی و در تقویم رسمی کشور ثبت و درج نمایند.بطور مثال یکی از این مناسبتهای بی نظیر تاریخ معاصر، قیام پنجم آذر سال 1357 گرگان است که در دوره زمانی خود رویدادی منحصربفرد بوده است.
کد خبر: ۱۴۵۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸ 15 December 2015
خارکوهی طی نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی در خواست ارائه ماده واحده ای شد تا مناسبت های مهم تاریخ انقلاب اسلامی را در شهرهای مختلف شناسایی و در تقویم رسمی کشور ثبت و درج نمایند.
متن نامه غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار انقلاب اسلامی در گلستان به شرح ذیل است :


« بسمه تعالی »
محضر گرامی جناب دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی                                 
با سلام و احترام
چنانکه می دانید انقلاب اسلامی ایران انقلابی چند شهری بود و تنها محدود به پایتخت کشور نمی شد، بلکه همه شهرها و مناطق ایران را در بر می گرفت. گواه این سخن اخبار حضور با شکوه مردم سراسر کشور و وقوع حوادث متعدد سیاسی در شهرستانها در دوران مبارزه از سال 1341 تا 1357 است .
از سوی دیگر با توجه به اهمیت نقش شهرستانیها در مبارزه علیه رژیم پهلوی ، حضرت امام خمینی معمار کبیر انقلاب اسلامی در پنجم تیرماه سال 1357 ، یعنی 8 ماه قبل از پیروزی انقلاب تاکید نمود که برای بیداری نسلهای آینده و جلوگیری از غلط نویسی مغرضان ، مبارزات مردم مسلمان شهرستانها بطور دقیق ثبت شود.
اما علیرغم چنین مساله مهمی، متاسفانه شورای فرهنگ عمومی کشور برای ثبت و درج اینگونه  وقایع تاریخی در تقویم مناسبتهای رسمی که نقش موثری در ماندگاری و پایداری حماسه انقلاب و استمرار ارزشهای سیاسی- مذهبی جمهوری اسلامی دارد، کوتاهی می کند. چنانکه اکنون قریب به اتفاق نسل جدید نسبت به این رویدادها بی اطلاع هستند.
لذا عدم ثبت مناسبتهای تاریخی شهرستانها در تقویم کشور، هم موجب فراموشی آنها شده و هم رسانه ها و دستگاههای فرهنگی جامعه در سالگردشان به تشریح و تحلیل آنها نمی پردازند و این موجب نگرانی مردم استانها است که برای وقوع هر یک از این اتفاقات تاریخی مجاهدتهای زیادی به عمل آورده اند و خونهای بیشماری تقدیم نموده اند.
بنابر این از آن مقام عالی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان ملت انتظار است که با همکاری کمسیون فرهنگی مجلس ، ماده واحده ای را در صحن علنی مجلس تصویب نمایید مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی کشور موظف شوند مناسبتهای مهم تاریخ انقلاب اسلامی را در شهرهای مختلف شناسایی و در تقویم رسمی کشور ثبت و درج نمایند.
بطور مثال یکی از این مناسبتهای بی نظیر تاریخ معاصر، قیام پنجم آذر سال 1357 گرگان است که در دوره زمانی خود رویدادی منحصربفرد بوده است. این قیام در دفاع از حُرمت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) و به پیروی از پیام حضرت امام به این مناسبت بر علیه رژیم پهلوی انجام شد و حدود 200 شهید و زخمی بجای گذاشت.
اما علیرغم پیگیری های چند ساله مردم منطقه ، شورای فرهنگ عمومی کشور در ثبت آن تعلل می ورزد. بطوری که این  کوتاهی موجب نگرانی مردم استان گلستان بویژه مردم شهرستان گرگان و خانواده های شهدا و مجروحان این رویداد شده است.

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما

غلامرضا خارکوهی
تاریخ نگار انقلاب اسلامی و مدیر مسئول نشریه انقلاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار