رسیدگی به مشکلات مناطق حاشیه‌ای و خارج از محدوده شهر از جمله موضوعات مورد بحث و بررسی در صد و پنجاه و جهارمین جلسه علنی و رسمی شورای شهر قم بود.
کد خبر: ۱۲۶۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۷ 10 November 2015
به گزارش تابناک قم، حسین فاکرخراسانی در صد و پنجاه و چهارمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم تصاویری را از محله محروم اسماعیل‌آباد قم که خارج از محدوده خدمات شهری است برای دیگر اعضا به نمایش گذاشت که بیانگر عدم رسیدگی به این محله، عدم ارائه خدمات شهری، آلودگی زیست‌محیطی و محرومیت ساکنان بود.

وی در سخنانی با اشاره به اینکه قومیت‌های مختلفی از مناطق مختلف کشور و همچنین مهاجرینی از کشور افغانستان در این محله ساکن هستند، ابراز کرد: آلودگی‌های زیست‌محیطی به گونه‌ای است که در محل بازی کودکان فاضلاب در حال عبور است.

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم با بیان اینکه مشکل ما در این منطقه مشکل فرهنگی نیست، اظهار کرد: در این مناطق سطح فرهنگ بالاتر از سطح بهداشت است چون با وجود پایین بودن امکانات، سطح فرهنگ این‌گونه نیست.

وی تأکید کرد: دلیل اصلی اینکه ما بر سر تقسیم بودجه برای مناطق مختلف شهر اختلاف‌نظر داریم به همین دلیل است.

فاکرخراسانی با اشاره به مشکلاتی که گریبان گیر مردم این منطقه است، تصریح کرد: باید در خصوص بهداشت، مهاجرت، مسائل اقتصادی و... مردم این منطقه توجه ویژه داشته باشیم و نباید به بهانه این که این منطقه خارج از محدوده است برای آن‌ها کاری انجام ندهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم هم در ادامه با اشاره مشکلات ساکنان این مناطق گفت: باید برای رفع این مشکلات تدبیری اندیشیده شود؛ بسیاری از معضل‌هایی که گریبان‌گیر مردم این مناطق است را می‌توان با حداقل امکانات برطرف کرد.

ولی‌الله بیاتی گفت: با توجه به این گزارش، باید طی نامه‌ای مشکلات محلات این‌چنینی را به استاندار اعلام کنیم تا هر کدام از مدیران استانی گوشه‌ای از کار را بگیرند و با یاری یکدیگر نسبت به رفع مشکلات اقدام کنیم.

حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش‌زر نیز با بیان اینکه مردم نمی‌توانند برای ما تعیین تکلیف کنند، گفت: در گذشته گروهی از یکی از استان‌ها آمدند اینجا ساکن شدند و زمینی از آموزش‌ و پرورش را تصرف کردند و خانه‌های کوچکی ساختند که با پیگیری آموزش و پرورش جلوی توسعه این منطقه گرفته شد.

وی با بیان اینکه مسئولان استان حاضر نشدند این منطقه را در محدوده خدمات شهری بیاورند، گفت: در روستای جمکران موارد متعددی بود که مسائل آن‌ها حل شد و به محدوده خدمات شهری آمدند اما این قسمت را مسئولان استان مخالفت کردند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم با بیان اینکه چندین منطقه مانند محله اسماعیل‌آباد در قم وجود دارد که خارج از محدوده خدمات شهری هستند، گفت: باید برای حل این مشکل فکر اساسی شود و ساکنان این محلات را در جایی دیگر ساماندهی کنیم.

وی یادآور شد: اینکه به راحتی در گوشه امنی در شهر قم، عده‌ای آلونک بسازند و ما مجبور شویم به آن‌ها خدمات دهیم سخت است.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر قم نیز این گزارش را تلنگری برای اعضای شورای شهر قم دانست که بدانند در زیرپوست شهر چنین اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

وی بر لزوم کمک‌رسانی به کسانی که به عش آل محمد(ص) پناهنده شده و در حاشیه شهر ساکن شده‌اند تأکید کرد و گفت: اگر بخواهیم دامنه شهر گسترده نشود باید کمپین‌هایی همانند کشورهای پیشرفته برای سکونت حاشیه‌نشینان راه‌اندازی کنیم.

محمود مسگری گفت: همه مسئولان شهر باید در مقابل چنین مسائلی پاسخگو باشند و برای رفع مشکلات مردم این منطقه دست به کار شوند.

مصطفی ملایی نا‌یب‌ رئیس کمسیون فرهنگی شورا هم با اشاره به مشکلات فراوانی که در این مناطق وجود دارد، تأکید کرد: تا زمستان شروع نشده است باید اقداماتی برای رسیدگی به مشکلات این مناطق انجام شود و باید در سطح استان این اهتمام وجود داشته باشد.

نایب‌رئیس کمسیون حقوقی شورای نیز با اشاره به سکونت بیش از 200 خانوار در محله اسماعیل‌آباد گفت: اگر چه این محله در خارج از محدوده شهر است اما ارائه خدمات شهری که به دست خودمان در شورا و شهرداری است و می‌توانیم از بخشی از مشکلات بکاهیم.

محمدرضا ملکی با بیان اینکه مجموعه انسان‌های مسلمانی در این محلات زندگی می‌کنند که بهداشت آن‌ها در حد صفر است، تصریح کرد: نباید رسیدگی به مشکلات این مناطق را به مسئولان استان موکل کرد زیرا اگر قرار بود کاری انجام دهند تاکنون انجام داده بودند.

شهردار قم نیز در سخنانی پیرامون این موضوع ابراز کرد: از نظر قانونی عوارض شهر را نمی‌توان در حاشیه شهر و خارج از محدوده قانونی هزینه کرد.

وی افزود: البته اعتقاد من این است باید کمیته‌ای با محوریت استاندار، اعضای شورای شهر، دستگاه‌های آب، برق، گاز و مسکن تشکیل شود و تصمیماتی برای رسیدگی به مناطق محروم گرفته شود.

سیدمرتضی سقاییان‌نژاد خاطرنشان کرد: در اصفهان پس از شناسایی و اولویت‌بندی 19 لکه محرومیت، این کمیته تشکیل شد و برای رفع مشکلات آن‌ها تصمیم‌گیری‌های مناسبی در سطح استان انجام می‌شد.

وی در ادامه بر لزوم شناسایی و اولویت‌بندی لکه‌های محرومیت در شهر قم تأکید کرد و گفت: در جلسه‌ای با حضور استاندار مسائل و مشکلات این مناطقِ جمع‌بندی شود و سپس آن کمیته کار خود را به صورت مستمر دنبال کند.

نایب‌رئیس شورای شهر قم نیز در خصوص مسائل محلات خارج از محدوده گفت: ما در سفر دولت قبل مصوبه‌ای داشتیم که به نظرم کلید حل این مشکل و موارد مشابه است که متأسفانه بعد از چهار سال این بحث پیگیری نشده است.

وی افزود: مصوبه 32 هکتاری سکونت‌های غیررسمی که در آن سفر به تصویب هیئت دولت رسید برای ساماندهی اماکن این‌چنینی از جمله مناطق زیر دکل، خارج از محدوده، حاشیه راه‌آهن در نظر گرفته شد که به نظر می‌رسد مجموعه مدیریت استان به صورت جدی وارد شود و این مصوبه را اجرایی کند.

حسن بختیاری با بیان اینکه این مصوبه در وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های زیرمجموعه آن تاکنون اجرایی نشده است، خاطرنشان کرد: شهرداری باید به صورت جدی اجرای این مصوبه را پیگیری کند که نتیجه این پیگیری می‌تواند حل مشکلات این مجموعه‌ها را به دنبال داشته باشد.

رئیس شورای شهر قم هم در جمع‌بندی این موضوع گفت: مکاتبه‌ای با استاندار می‌کنیم تا کمیته‌ای که مدنظر شهردار قم است تشکیل شود و باید پیگیری کنیم تا این موضوع هرچه زودتر به سرانجام برسد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار