دبیر هیئت امناء آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در نشست مشترک شورای معاونان آستان مقدس با اعضای کمسیون فرهنگی مجلس از افتتاح دارالتأمین آستان مقدس در هفته آینده خبر داد و گفت: پروژه عظیم بین‌الحرمین تا پایان سال جاری اجرا خواهد شد و آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) به حرم حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) متصل می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 04 November 2015
تابناک فارس به نقل از خانه ملت: نشست مشترک شورای معاونان آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با رئیس و اعضای کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور حضرت آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب تولیت معظم آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، سید احمدرضا دستغیب دبیر هیئت امناء و رئیس شورای معاونان آستان مقدس برگزار شد.

سید احمدرضا دستغیب با ارائه گزارش از عملکرد آستان مقدس در 6 ماهه نخست سال جاری، گفت: پروژه عظیم بین‌الحرمین تا پایان سال جاری اجرا خواهد شد و به یاری خداوند متعال، آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) به حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) متصل می‌شود.

دبیر هیئت امناء آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با اعلام خبر احداث دو صحن جدید در سومین حرم اهل بیت(ع) در آینده نزدیک بیان کرد: پس از بهره‌برداری از صحن‌های جدید و شبستان بزرگ امام خمینی(ره) در ابتدای سال جاری، دارالضیافه و زائرسرای آستان مقدس نیز در ماه‌های گذشته به بهره برداری رسیده و فاز اول عملیات عمرانی ساختمان دارالشفاء نیز رو به اتمام است. در زمینه تأسیسات الکتریکی و مکانیکی و قابلیت اطمینان بهره‌مندی از شبکه‌های آب و برق در حرم حضرت سیدالسادات الاعاظم(ع) نیز موقعیت مطلوب به دست آمده است.

انعقاد تفاهم‌نامه با موسسه دارالحدیث جهت تدوین دانشنامه حضرت احمدبن موسی(ع)

وی انعقاد تفاهم‌نامه با موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث جهت تدوین دانشنامه حضرت احمدبن موسی(ع) را گامی بزرگ و بی سابقه در جهت شناخت و معرفی این امامزاده واجب التعظیم ارزیابی کرد و گفت: مرکز همایش‌های بین‌المللی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) نیز با امکانات منحصربفرد و ظرفیت بیش از 1000 نفر در سه سالن همایش و چهار سالن آموزشی به بهره‌برداری رسیده و جهت حمایت از نهادهای فرهنگی- مذهبی، بصورت رایگان در اختیار ایشان قرار می‌گیرد.

رئیس شورای معاونان آستان مقدس در تشریح فعالیت‌های معاونت موقوفات و نذورات آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، گفت: موقوفات این آستان مقدس بصورت مستقل از سازمان اوقاف و امورخیریه کشور اداره می‌شود و در هفت ماه اول سال جاری مسائل آستان مقدس در سه حوزه موقوفات، نذورات و امور حقوقی بصورت زیربنایی در داخل و خارج از استان فارس پیگری شده است.

منازل موقوفه آستان مقدس با همکاری مدیرکل بنیاد مسکن استان دارای سند وقفی خواهند شد


وی با اشاره به اینکه منازل موقوفه آستان مقدس با همکاری مدیرکل بنیاد مسکن استان دارای سند وقفی خواهند شد، افزود: طی هماهنگی صورت گرفته با رئیس‌ کل دادگستری استان فارس، شعبه ویژه و قاضی کشیک جهت پیگیری امور موقوفات آستان اختصاص یافت و با دستور مدیرکل اداره ثبت استان، موضوع موقوفات آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) به ادارات ثبت استان فارس بخشنامه شد و کارشناسان معاونت موقوفات و نذورات آستان مقدس در 6 ماه گذشته مشغول ماموریت و جمع‌آوری اسناد موقوفات آستان مقدس در شهرستان‌های استان فارس بوده‌اند.

دستغیب تشکیل جلسات مستمر و هفتگی شورای حقوقی با حضور نمایندگان ادارات ذیربط را گامی مثبت در جهت احیاء موقوفات آستان برشمرد و اعلام کرد: سامانه نرم افزاری نذورات آستان مقدس فعال شده و با برنامه ریزی صورت گرفته، فعالیت دفاتر نذورات در حرم مطهر به 18 ساعت در روز افزایش یافته است. همچنین حساب بانکی موقوفات و نذورات از دیگر حساب های بانکی آستان تفکیک شده و مبالغ حاصله از موقوفات و نذورات بصورت نرم افزاری بر اساس نیات واقفین تفکیک و هزینه می گردد.

افتتاح دارالتأمین آستان مقدس در هفته آینده

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از افتتاح دارالتأمین آستان مقدس در هفته آینده خبر داد و افزود: با استقرار نمایندگان سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، اورژانس، آتش نشانی و دادگستری در آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، ستاد بحران تشکیل می‌شود و با تجمیع مانیتورینگ بیش از 400 دوربین مداربسته در محل شورای تأمین، تمامی امور بطور مستقیم توسط اعضای شورا رصد شده و در صورت لزوم هماهنگی های لازم با سازمان ها و پرسنل مربوطه به عمل می آید.

دبیر هیئت امناء آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با یادآوری اینکه طی یکسال و نیم گذشته، با شیفت بندی پرسنل و خدام حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع)، موفق به ارائه خدمات 24 ساعته شده‌اند به بیان فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) پرداخت.

وی در ادامه اظهارکرد: ایجاد سامانه نرم‌افزاری بانک اطلاعاتی خدام، تدوین آیین‌نامه‌های جذب و ارزیابی خدام رسمی و افتخاری، ساماندهی لباس خدام رسمی و افتخاری بر اساس خدمت تخصصی، ساماندهی و شیفت‌بندی هفتگی هفت هزار خادم افتخاری، برگزاری شش دوره اردوی آموزشی خدام، تدوین منشور اخلاقی خدام و پرسنل آستان مقدس، تهیه سیستم یکپارچه ورود و خروج، برگزاری ضیافت افطاری شش هزار نفری در شبستان امام خمینی(ره) برخی از خدمات فوق بودند.

وی همچینن به دیگر خدمات صورت گرفته در حوزه معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) اشاره کرد و گفت:‌ برگزاری مستمر ویژه برنامه‌های سفره صلوات، سلام خادم و سفیران نور و اختصاص فضای ویژه جهت واکسیناسیون، نمونه گیری و نگهداری کبوتران حرم، از اهم فعالیت‌های معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان مقدس در9  ماهه گذشته محسوب می‌شوند.

اساتید، پزشکان، مهندسین و فرهیختگان خادم افتخاری در بخش‌های مختلف آستان مقدس

دستغیب از بهره گیری از تخصص اساتید، پزشکان، مهندسین و فرهیختگان به عنوان خادم افتخاری در بخش‌های مختلف آستان مقدس از جمله دارالشفاء، فنی و عمرانی، مرکز مشاوره، فرهنگی و امور بین‌الملل خبر داد و افزود: بخش زائرین غیرایرانی و روابط بین‌الملل آستان مقدس با جذب بیش از یکصد خادم مسلط به زبان‌های خارجی راه اندازی شده است و قرار گرفتن بازدید از آستان مقدس در برنامه تورهای بین‌المللی سبب شده تا بیش از 35 هزار نفر از گردشگران خارجی در یکسال گذشته در آستان مقدس حاضر شده و با دین اسلام و فرهنگ غنی ایرانی آشنا شوند، لذا به منظور بهره گیری از این فرصت گرانب‌ها، پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا به هفت زبان رسمی جهان ترجمه و چاپ شده و به گردشگران خارجی اهداء می شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در یک سال گذشته تمامی ضوابط و آیین‌نامه‌های آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) بصورت متمرکز تدوین شده است، تصریح کرد: ساختار اداری آستان مقدس بکلی تغییر یافته است، تولیت و هیئت امناء در جلسات خود سیاست‌های کلی را تعیین کرده و جهت برنامه ریزی و اجرا به شورای معاونان ابلاغ می‌کنند.

آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در آینده نزدیک به قطب فرهنگی جنوب کشور مبدل شود

رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن تأکید بر لزوم حمایت دولت و مجلس از پیشبرد اهداف فرهنگی - مذهبی و اجرای سفارشات مقام معظم رهبری(دام ظله) در سومین حرم اهل بیت(ع) بیان کرد: گزارش امروز از وضعیت موجود در آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) نشان می دهد که امور این حرم مطهر تحول اساسی پیدا کرده و به عنوان یک بنیاد فرهنگی در حال فعالیت است، این نویدی است برای اینکه این حرم مطهر در آینده نزدیک به قطب فرهنگی جنوب کشور مبدل شود.

احمد سالک کاشانی با بیان اینکه بکارگیری هنر ارتباطات نیازمند آموزش‌های تخصصی با محوریت تکریم زائرین است، افزود: نوع برخورد مسئولان و به‌ویژه خدام آستان مقدس با توده مردم و انعکاس آن در جامعه می تواند تأثیر بسزایی در اقبال عمومی نسبت به این حرم مطهر داشته باشد.

وی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) را فضایی جهت تعمیق در معارف دین دانست و تصریح کرد: زائرین باید با ورود به این حرم شریف احساس کنند که در دریایی از معارف دینی غوطه‌ور شده‌اند. برنامه‌ریزی‌ها در این حرم شریف باید در راستای ارتقاء فهم سیاسی و بصیرت زائرین باشد بطوری که بوی ولایت محوری در فضای حرم به مشام برسد و زائرین با ورود و خروج خود در حرم مطهر این سید کریم احساس تعالی کنند.

براساس این گزارش اعضای کمسیون فرهنگی مجلس و شورای معاونین آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در دو نوبت صبح و عصر از مجموعه حرم مطهر و اقدامات صورت گرفته بازدید کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار