بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان، که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۱۱۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶ 20 October 2015
جواب وهابی‌ها باید داده شود

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: تمام ارزش‌های انسانی و بشری در واقعه عاشورا نهفته است و عاشورا بهترین وسیله برای هدایت انسان‌ها است.

به نقل از روابط عمومی هیئت وکانون خادم الرضا(ع)، آیت‌الله سید محمود‌ هاشمی‌شاهرودی در دیدار با حسین سیب سرخی از مداحان کشوری و همچنین جمعی از مسئولان این هیئت با اشاره به فعالیت گروه‌های تکفیری در جهان اسلام، تصریح کرد: تکفیری‌ها از زمان عثمانی‌ها فعالیت کرده و در همان زمان نیز شیعیان لبنانی را تکفیر می‌کردند.

وی با بیان اینکه ما باید تمام ابعاد قیام عاشورا را برای مردم بازگو کنیم، اظهار کرد: نباید فقط به بعد حزن انگیز و عاطفی واقعه عاشورا تکیه کنیم بلکه باید ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قیام امام حسین(ع) برای مردم بازگو شود. امروز آزادمردان و مسلمانان با الهام گرفتن از قیام عاشورا توانسته‌اند در برابر ظلم و نظام سلطه ایستادگی کنند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه درس‌های عاشورا می‌تواند منشأ بیداری جهان اسلام شود، افزود: متاسفانه برخی از علمای وهابی در شبکه‌های ماهواره‌ای شبهه‌افکنی می‌کنند که در روایات آمده است نباید برای مرده‌های خود ضجه و مویه کنیم، ما باید به اینها پاسخ دهیم که ضه زدن در این روایات برای مردگان است ولی ما برای امام حسین(ع) به این دلیل ضجه می‌زنیم که در راه اسلام و حق‌طلبی شهید شدند و برای این امام همام باید ضجه زد.

وی با بیان اینکه منبری‌ها و مداحان ما باید سعی کنند در اشعار و سخنرانی‌های خود درس‌های عاشورا را برای مردم بیان کنند، یادآور شد: تمام ارزش‌های انسانی و بشری در واقعه عاشورا نهفته است و عاشورا بهترین وسیله برای هدایت انسان‌ها است.


مردم مجالس عزاداری سیاسی را ترک کنند

آیت الله غرویان گفت: مداحان باید بدانند که با توهین به دولت حقیقتاً بزرگترین ضربه را به مجالس اهل بیت می زنند، مردم این بی ادبی ها را به پای اسلام و مجلس امام حسین می گذارند و باعث آن مداحانی هستند که این گونه رفتارهای خلاف اخلاق را ترویج می دهند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: مجالسی که بی انصافی و توهین به دولت، ظریف و تیم مذاکره کننده که به راستی  افرادی مؤمن و متعهد هستند، در آن صورت می گیرد، مجالس گناه است و مردم می بایست آن مجلس را ترک کنند چون دیگر مجلس امام حسین نخواهد بود.

وی ادامه داد: مجلس امام حسین در آن تقوا ،ادب و معنویت موج میزند مردم موظف هستند با ترک چنین جلساتی، آن مداح یا سخنران را تنبیه کرده و به انزوا بکشانند.

غرویان تصریح کرد: در عرصه بین المللی، اکنون وزیر امور خارجه فعلی به عنوان یکی از بازوان راستین رهبری تلقی می شود که عزت اسلام و جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری را در عرصه دیپلماسی محقق می کند. حقیقاً باید از وزارت امور خارجه تیم مذاکره کننده و شخص وزیر امور خارجه تقدیر و سپاسگذاری شود همانطوری که معظم له مکرراً تیم مذاکره کننده را تأیید کرده و آنها را افرادی انقلابی متدین و مؤمن شمردند.

وی گفت: وظیفه ما این است، اگر بنا بر این است که در مجالس وارد بر موضوعات سیاسی شویم، رسم قدرشناسی را به جا بیاوریم. نباید دل های مردم را خالی کنیم و بذر ترس و نا امیدی و نا آرامی را در قلبشان بکاریم ، رهبری همگان را به همدلی و همزبانی با دولت تکلیف کردند ما باید به دولتمردانمان روحیه بدهیم و آنها را در جبهه دیپلماسی با ابرقدرت های عرصه جهانی حمایت و تقدیر کنیم.


زنگ خطر ابتلا به دیابت در قم

علی ضیایی، رئیس انجمن دیابت استان قم با بیان این‌که قم بعد از یزد، دومین استانی است که بیشترین مبتلایان به دیابت را دارد، گفت: با توجه به تعداد مبتلایان شناخته شده به دیابت در قم، ۱۳۰ هزار نفر از مردم به این بیماری مبتلا هستند.  

به نقل از همشهری، وی از تهیه و تدوین طرح غربالگری خبر داد که طی 6 ماه با حضور 8 پزشک متخصص آماده شده است. طرحی که اجرای آن نیازمند ۳ میلیارد تومان اعتبار است و در صورت اجرایی شدن می‌تواند سالانه بیش از ۴۰ میلیارد تومان از هزینه‌های دولت را کاهش دهد، اما بودجه‌ای برای این امر تخصیص داده نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با اجرای غربالگری هزینه‌های دولتی کاهش می‌یابد، گفت: جلوگیری و پیشگیری از نابینایی، قطع عضو، سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های کلیوی، بیماری اعصاب محیطی با کنترل بیماری دیابت امکان پذیر است.

ضیایی به وجود 2 هزار واحد تولید سوهان در قم اشاره کرد و افزود: استفاده از قند و شکر برای تهیه این محصول در واحدهای ستنی و صنعتی سوهان و همچنین دیگر مصارف شیرینی پزی از دلایل افزایش دیابت است.

به گفته وی، در حال حاضر ۷ هزار خانوار عضو انجمن دیابت استان قم هستند که برای فرد بیمار کارت شناسایی صادر می‌شود و از خدمات این انجمن در بخش‌های مختلف بهره‌می‌گیرند.


انتقاد معاون ظریف از بی تدبیری عربستان

معاون کنسولی و امور ایرانیان وزیر امور خارجه گفت: متاسفانه ماموران سعودی حتی حجاجی که زیر دست و پا افتاده بودند، آب هم ندادند و ما به طور جدی پیگیر روشن شدن دلایل فاجعه منا هستیم.

به نقل از روابط عمومی هیأت و کانون خادم الرضا (ع)، حسن قشقاوی در حاشیه حضور در جمع عزاراداران هیأت خادم الرضا (ع) قم با بیان اینکه ما درمذاکراتمان با طرف سعودی گفتیم در منا شاهد بی تدبیری شما بودیم، تصریح کرد: متاسفانه ماموران سعودی در منا چهارساعت به ما اجازه ندادند بالای سر جنازه‌های خود در منا برویم و حتی آب نیز به حجاجی که زیر دست و پا افتاده بودند هم ندادند و ما به طور جدی پیگیر روشن شدن دلایل فاجعه منا هستیم.

وی با بیان اینکه ما به عنوان مسئولان جمهوری اسلامی واقعه منا را پیگیری خواهیم کرد، افزود: ما همواره به دنبال پیشرفت جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود و خوشبختانه امروز در عرصه‌های دفاعی توانستیم شاهد افتخار آفرینی برای کشور باشیم.

قشقاوی با بیان اینکه امروز هم لشکر یزیدی و حسینی در برابر ما قرار دارند، اظهار داشت: امیدواریم همه ما در زندگی خود حسینی باشیم و با لشکر حسینی بیعت کنیم.


حمله مجازی به رئیس دانشگاه

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان قم از دستگیری فردی که اقدام به نشر اکاذیب بر علیه رئیس یکی از دانشگاه های استان در فضای مجازی می کرد، خبر داد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ علی موالی  اظهارداشت: در پی شکایت نماینده حقوقی یکی از دانشگاه های استان قم مبنی بر اینکه شخص ناشناسی اقدام به ارسال محتوی کذب علیه رئیس فعلی دانشگاه به ایمیل تعدادی زیادی از دانشجویان می کند که در ادامه با توجه به حساسیت موضوع پی گیری این پرونده در دستور کار مأموران پلیس فتا استان قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان قم افزود: سپس طی یکسری اقدامات فنی و تخصصی توسط کارشناسان این پلیس، متهم شناسایی و با مجوز قضایی و همچنین هماهنگی با مسئولان دانشگاه دستگیر شد.

وی گفت: پس از تفهیم اتهام نامبرده اذعان کرد تعدادی از مدیران نسبت به پست و مقام های خود در دانشگاه به رئیس دانشگاه معترض بوده و دانشجویان را بر علیه آن تحریک کرده اند.


درخواست شهردار قم از دولت

به نقل از مهر، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: شهرداری‌ها تک محصولی هستند و تنها درآمدی که بر اساس آن فعالیت می‌کنند، فروش تراکم است که تقریباً ۶۰ درصد بودجه سالیانه‌شان را در بر می‌گیرد و طبیعی است که وقتی ساختمان سازی راکد باشد اقدامات شهرداری تحت تأثیر مستقیم قرار می‌گیرد.مسئله مهم‌تر ساختار مالی است که در شهرداری قم حاکم است و دست ما را برای یک سری اقدامات بسته است که در این راستا یکی از بحث‌هایی که مدیریت جدید پیگیری می‌کند ساماندهی امور مالی شهرداری قم است.

وی گفت: در بخش مالیات بر ارزش افزوده شهرداری قم ۲۴ میلیارد تومان طلبکار است نزدیک به دو ماه و نیم است که مذاکراتی را با دارایی داریم و اقداماتی صورت گرفته است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه نزدیک به ۵ ماه است سازمان شهرداری‌ها یک ریال به شهرداری قم کمک نکرده، ابراز داشت: این درحالی است که در بودجه ۹۴ این رقم گنجانده شده است که از این محل ما حقوق شهرداری پرسنل شهرداری مرکز را پرداخت می‌کردیم و تقریباً ۲۰ میلیارد تومان در این حوزه طلبکار هستیم.  

وی با اشاره به دیگر مطالبات شهرداری قم از دولت گفت: باید از یارانه سوخت، تخلفات راهنمایی و رانندگی و ...  سهم قانونی را به شهرداری‌ها بدهند و این نمی‌تواند به این موضوع گره بخورد که دولت به مردم یارانه می‌دهد.

شهردار قم به مطالبات شهرداری از مردم اشاره کرد و افزود: چک‌های برگشتی شهرداری قم ۲۳ میلیارد تومان است که اینها هم به برنامه ریزی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴، ۶۵ درصد فیش‌های نوسازی توزیع نشده اظهار داشت: این به خاطر این است که ممیزی املاک در شهرداری انجام نشده است که این موضوع را هم در دستور کار خودمان قرار دادیم. مشکل دیگر ما بدهکاری‌هایی است که مجتمع‌های تجاری به ما دارند که مجتمع امین و زمرد از جمله آنها هستند و نیاز به فعالیت جدی هست تا این بدهی‌ها تسویه شود.


درب باز، اتاق معاون سیاسی امنیتی استاندار

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قم گفت: درب اتاق من به روی همه تفکرات سیاسی که در چارچوب قانون حرکت کنند، باز است.

به نقل از ایلنا، احد جمالی در جلسه شورای اداری استان قم که با حضور معاون سیاسی وزیر کشور، به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قم معرفی شد، در سخنانی ماموریت خود در این سمت را بسیار حساس دانست و اظهار داشت: اعتقاد راسخ نسبت به فعالیت های فرهنگی در این جایگاه را دارم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم محصولات فکری و دینی قم برای کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: تداوم انقلاب اسلامی تنها در سایه ی حرکت فرهنگی امکان پذیر خواهد بود.

وی تعامل عقلانی را گفتمان غالب در دولت تدبیر و امید دانست و با بیان اینکه کار سیاسی در نظام جمهوری اسلامی کاری مقدس است تصریح کرد: با هر گونه سیاسی کاری به شدت مخالف هستم.

جمالی با بیان اینکه درب اتاق من به روی همه ی تفکرات سیاسی که در چارچوب قانون حرکت کنند باز است خاطرنشان کرد: امیدوارم با همکاری و مشارکت روسای دستگاه ها و گروه های سیاسی بتوانم به صورت هرچه بهتر این امتحان الهی را در قم انجام دهم.


انتقاد بزرگان دین از حرکات غیرقانونی در قم 

استاندار قم با بیان اینکه در هفته‌های گذشته برخی حرکات غیرقانونی نظم و انضباط قم را بر هم زد، گفت: این اقدامات تا اندازه‌ای موجب سلب آرامش فضای استان شد که بزرگان دین نسبت به آن انتقاد داشتند.

به نقل از مهر، سید مهدی صادقی در جلسه شورای ادارای استان قم که در تالار معصومیه قم برگزار شد با اشاره به انتخاب معاون جدید سیاسی امنیتی استانداری قم اظهار داشت: انتخاب مسئول این سمت به خاطر حساسیت‌هایی که این پست دارد؛ کمی طولانی شد که خوشبختانه امروز به سرانجام رسید.

وی ادامه داد: جایگاه سیاسی قم، به خاطر مرکزیت استان در زمینه مسائل سیاسی و حساسیت‌های موجود ویژه است و باید در تصمیم گیری‌های و عملکرد ابعاد مختلف را در نظر گرفت. با همراهی و همفکری همه مسئولان استان و کسانی که در عرصه‌های سیاسی، امینتی و اجتماعی مسئولیت‌هایی بر عهده دارند باید به گونه‌ای برنامه ریزی و عمل کرد تا آرامش استان محفوظ بماند.

صادقی با بیان اینکه در هفته‌های گذشته شاهد برخی حرکات بودیم که نظم و انضباط قم را بر هم زده بود، افزود: این اقدامات تا اندازه‌ای موجب سلب آرامش فضای استان شد که بزرگان دین نسبت به آن انتقاد داشتند.

استاندار قم افزود: ما نیز در شورای تأمین استان در راستای ایجاد نظم و آرامش اقداماتی انجام دادیم و از همه دست‌اندرکارانی که در این عرصه تلاش کردند از جمله نیروی انتظامی و دادگاه ویژه روحانیت قدردانی می‌کنم.


جنجال و قهر درجلسه شورای شهر

در صد و پنجاهمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم طرح لوایح شهرداری، که مهم‌ترین آن‌ها کمیته‌های مختلف کمیسیون‌های شورا بود به رأی اعضا گذاشته شد.

به نقل از فارس، پس از اینکه کمیته‌های دو کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی و نظارت بدون کوچک‌ترین بحثی به تصویب اعضا رسید نوبت به رأی گیری در خصوص پنج کمیته کمسیون فرهنگی و اجتماعی رسید که این موضوع جنجال آفرین شد.

در ابتدا اعضای شورا به تعداد کمیته‌های این کمیسیون انتقاد داشتند و سپس موضوعاتی از جمله حق‌الجلسه اعضای کمیته‌ها را مطرح کردند که واکنش شدید دو عضو کمیسیون فرهنگی را به همراه داشت.

طوبی حجازی که با حرارت خاصی توأم با عصبانیت سخن می‌گفت، در انتقاد به مباحث مطرح شده اظهار کرد: مشکل کشور در همین قسمت است که هر کس در جایی که تخصص ندارد اظهار نظر می‌کند. مگر آدم‌های بیکاری هستیم که در کمیسیون فرهنگی فقط چهار تا نامه بخوانیم؛ ما بر روی این موضوعات کار کردیم و همه باید به فرهنگ احترام بگذاریم.

عواطف رستمی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی نیز با انتقاد از مباحث مطرح شده پیرامون کمیسیون فرهنگی، مطالبی که راجع به حق‌الجلسه کمیته‌ها عنوان شده را توهین به کمیسیون فرهنگی دانست.

وحید شایسته‌نیک کسی که پیکان انتقاد دو عضو کمیسیون فرهنگی به سوی او بود نیز در دفاع از خود گفت: توهین نکردم؛ واقعیت این است که یکی از تبعات ایجاد کمیته‌های متعدد بالا رفتن هزینه‌های جاری است و این حرف بی‌ربطی نیست. ما با کار فرهنگی مخالف نیستیم زیرا هر جایی که مسئله داریم از فرهنگ است.

محمدرضا ملکی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت نیز با بیان اینکه اساس کار فرهنگی احترام به نظر دوستان است، از اعتراض اعضای کمیسیون فرهنگی به نظرات اعضای شورا انتقاد کرد و گفت: احترام به رأی و نظر دیگران بالاترین کار فرهنگی است؛ باید با احترام از آنچه به صحن آوردیم دفاع کنیم.

طوبی حجازی هم با بیان اینکه ما تازه به شورا نیامدیم که به رأی دیگران احترام نگذاریم، خاطرنشان کرد: همواره نهایت احترام را به رأی دیگران داشته‌ایم اما شیوه برخورد و گاهی الفاظی به کار می‌رود که صحیح نیست.

در ادامه کمیته‌های کمیسیون فرهنگی به رأی اعضا گذاشته شد که هر پنچ کمیته به تصویب رسید. عواطف رستمی هم که به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرده بود بعد از تصویب این لایحه به جلسه برگشت و در پایان جلسه به خبرنگاران گفت تنها برای خواندن نماز جلسه را ترک کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار