پرتوگیری حاصل از سرقت سرب‌های بیمارستان امام رضا (ع) در بدترین حالت حدود ۴ میلی‌سیورت تخمین زده شد که نگران کننده نیست.
کد خبر: ۱۱۰۹۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰ 10 June 2023

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، ایمنی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) با حضور کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران، عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در یک نشست سه ساعته بررسی شد.

بنابر نظر کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران افراد در حالت معمول هم از کیهان و منابع موجود در طبیعت پرتو دریافت می‌کنند.

کارشناسان معتقد بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، حداکثر پرتوگیری افراد در بدترین شرایط از این رخداد (سرقت سرب) حدود چهار میلی سیورت تخمین زده شده است.

افراد به طور متوسط در طول یک سال از پرتو‌های طبیعی حدود سه میلی سیورت پرتو دریافت می‌کنند و نکته قابل توجه این است که این مقدار پرتوگیری تاثیر قابل اندازه‌گیری بر روی سلامت افراد (که از این رخداد پرتوگیری کردند) نداشته است.

ارائه خدماتِ تمام وقتِ دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) به بیماران ظرف ٢ ماه آینده 

قباد محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این خصوص اظهار کرد: اول اردیبهشت ماه امسال قطعات سربی سقف بیمارستان امام رضا (ع) سرقت شد که بلافاصله موضوع را از طریق دستگاه قضا بررسی کردیم و همان زمان دزی متری انجام شد.

وی افزود: چند هفته دستگاه خاموش شد و کار‌های کارشناسی میزان نشت اشعه را اندازه‌گیری کردیم تا حفاظ‌های لازم ایجاد شود.

محمدی گفت: تقویت‌های لازم طی یک الی ٢ ماه آینده انجام می‌شود و دستگاه در طول روز به طور کامل روشن شده و خدمات ارائه می‌دهد.

احتمال تطمیع شدنِ سارقان سرب بیمارستان امام رضا (ع) از سوی برخی شبکه‌ها

عبدالرضا مصری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برخی اظهار نظر کردند که این حادثه مانند چرنوبیل است که افراد غیرمتخصص نباید در این باره اظهار نظر کنند و این تشویش اذهان عمومی است.

وی افزود: بنابر نظر کارشناس رتبه اول کشور در این زمینه، مقایسه سرقت سرب‌ها با چرنوبیل مشابه قیاس یک دعوای معمولی با جنگ جهانی دوم است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی تماس‌های مکرری که با سازمان انرژی اتمی داشتم زبده‌ترین متخصصین این سازمان با دستگاه‌های پیشرفته برای بررسی موضوع اعزام شدند چرا که سلامت مردم برای ما اولویت اول است.

وی گفت: مطالعات انجام شد و نشان داد در بدترین حالت میزان نشت اشعه این دستگاه هیچ‌گونه خطری برای بیماران، افرادی که تردد کرده و یا آنجا حضور داشتند، نداشته است.

مصری تاکید کرد: این موضوع از چند منظر مهم است نخست اینکه این سرقت، یک جنایت است و سارقین از علت قرار داده شدن این سرب‌ها در سقف آگاه بودند لذا قوه قضائیه باید به شکل جدی پیگیر این موضوع شود.

وی خاطرنشان کرد: احتمال می‌دهم شبکه‌هایی این افراد را برای سرقت سرب‌ها تطمیع کرده باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار