معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه گفت: تالاب هشیلان به عنوان یکی از اکوسیستم های ویژه در غرب کشور است که چاه‌های مجاز آن را در معرض خشکسالی قرار داده است.
کد خبر: ۱۱۰۹۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ 08 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر زهرا قربانی اظهار کرد: تالاب هشیلان به عنوان یک زیست بوم منحصر به فرد محسوب می‌شود که بعد از ماه‌ها خشکی با وجود بارش‌های بهاری پر آب شده اما فعالیت چاه‌های اطراف و کشت‌های پر آب خطری جدی برای آن محسوب می‌شود.

وی افزود: تالاب هشیلان یکی از اکوسیستم‌های ویژه منحصر به فرد در غرب کشور است که در آن شاهد تنوع زیستی بالایی هستیم و این تالاب ده‌ها جزیره بزرگ و کوچک دارد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: این تالاب از ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ با حداقل مساحت ۱۰۰ متر و حداکثر یک هکتار تشکیل شده است.

قربانی گفت: اطراف این جزیره را نیزارهایی پوشانده است که این نیزارها محیط مناسبی برای تخم گزاری و زاد آوری بسیاری از پرندگان و جانوران منطقه را فراهم کرده است.

وی با اشاره به محل زاد آوری و زیستگاه انواع دوزیستان، پرندگان، ماهی‌ها و خزندگان، بیان کرد: علاوه بر زیست پرندگان در این تالاب ۷۳ گونه گیاه آبزی، کنار آبزی و خشک زیست وجود دارد.

قربانی خاطر نشان کرد: با همه اینها در حوالی تالاب چاه‌های مجاز و غیر مجاز فراوانی است که ۱۹ عدد چاه غیر مجاز شناسایی شده و این پرونده‌ها در مراجع قضائی در دست بررسی است.

وی عنوان کرد: اگر برداشت‌ها به همین شکل ادامه داشته باشد خشک شدن تالاب‌ها طی یک یا ۲ ماه آینده بسیار بالا است.

قربانی در پایان بیان کرد: تالاب هشیلان مجموعه‌ای است از شبکه‌های درهم تنیده از فضای خشک و آبی به مساحت ۴۵۰ هکتار، برای حفاظت از این اکوسیستم باید هم به مدیریت مصرف آب چاه‌های اطراف و هم اصلاح الگوی کشت توجه داشت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار